A magukat jogtalanul környezetbarátnak beállító cégek komoly büntetésre számíthatnak az Európai Parlament friss döntése nyomán. Az elfogadott direktíva a fogyasztókat védi a félrevezető marketingtől.
A greenwashing, avagy magyarul zöldrefestés azt a jelenséget írja le, hogy a vállalatok a kommunikációjukban magukat vagy a terméküket környezetbarátnak, klímabarátnak vagy zöldenek állítják be minden jogalap nélkül. Teszik mindezt azért, mert a tudatos fogyasztók sok esetben nem csak az árat nézik egy termék kiválasztásánál, hanem azt is, hogy milyen hatása van a fogyasztó döntésének a bolygóra. Az elmúlt évtizedben egyre tudatosabbak lettek környezetvédelmi szempontokra az európai fogyasztók, és sok cég ezt megpróbálta kihasználni, és számos esetben mindenféle valós környezetvédelmi tett nélkül állítják be magukat környezetbarátnak. Ennek a folyamatnak vetne véget az EU mostani döntésével.
Lehoczky Annamária éghajlatkutató és környezeti szakújságíró Másfélfok.hu-n megjelent cikkében részletekbe menően körüljárja a témát, hogy milyen kifinomult módszerekkel akarják a fogyasztókat átverni a cégek marketingesei annak érdekében, hogy jobb (zöldebb) színben tűnjenek fel fogyasztóik előtt. A zöld tömegben való elbújás, az egyedi zöld törekvések kidomborítása, a felelősség áttolása, a zöldre címkézés, a zöldre öblítés, vagy a szennyezés elhallgatása mind-mind ismert taktika a vezető marketingesek körében.
A mostani EU-s szabályozás ezek közül csak a zöldre címkézést védi ki. Ám ahogy Planet Tracker a témát mélységében körül járó jelentése fogalmaz, a zöldremosás olyan, mint a görög mitológiából ismert hidra, ha levágják az egyik fejét, két másik nő ki helyette.
Ahogy arról a Kecsup is beszámolt korábban, politikai vonatkozása is lehet a greenwashing etikátlan technikának. Például azt is zöldrefestésnek tekinthetjük, amikor természetvédelmi területre terveznek egy napelemparkot, mint tették azt Kecskeméten. Hiába jó a környezetbarát cél, ha az ökoszisztéma szempontjából többet veszítünk a réven, mint nyerünk a vámon.
Az Európai Parlamentben a héten jóváhagyott szabályozás alapján a jövőben, ha nincsen konkrét bizonyíték, akkor nem állíthatják a cégek a termékek csomagolásán, hogy környezetbarát, biológiailag lebomló, vagy hogy öko. Amint a tagállamok is bevezetik a következő két évben a szabályozást, már csak hivatalos hitelesítési eljárás során használhatók a fenntarthatóságra utaló kifejezések. Mivel a klímatudatos fogyasztókat többször is megtévesztették, ezért a “klímasemleges”, “klíma pozitív” vagy “széndioxid csökkentett” jelzők is a szabályozás alá esnek.
Az EU kiemelte, továbbra is bátorítja a vállalatok klímabarát beruházásait és fejlesztéseit, és ezeket nyugodtan kommunikálhatják is, de csak akkor, ha valós teljesítmény áll mögötte. Már nem lesz elég az, hogy azért klímabarát egy termék, mert a cég fát ültetett valahol.
A másik fő iránya az új szabályozásnak az, hogy a termékek tartósságát kell növelni a cégeknek, a garanciára vonatkozó információkat is jól láthatóan fel kell tüntetniük.
Az euronews beszámolója alapján hosszú út vezetett a szabályozás elfogadásához, amit számos vita előzött meg, amíg a végszavazáson túlnyomó többségben igen nyomtak az Európai Parlament képviselői a zöldremosás megfékezésére.