A Fidesz–KDNP választási manifesztuma – salátarendelet – egyebek mellett módosítja a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeit.
„Azt a gyermekeknek szóló terméket, amelynek meghatározó eleme a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának vagy a homoszexualitásnak a megjelenítése vagy népszerűsítése vagy a szexualitás közvetlen, naturális vagy öncélú ábrázolása, kirakatban elhelyezni, közszemlére tenni tilos.
Az olyan terméket, amelynek kialakítása, külseje vagy csomagolása jól látható módon a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását vagy a homoszexualitást jeleníti meg vagy a szexualitást közvetlenül, naturálisan vagy öncélúan ábrázolja, kirakatban elhelyezni, közszemlére tenni tilos.
Nevelési-oktatási, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény, valamint templom és vallásgyakorlásra rendelt más hely bármely bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül nem forgalmazható olyan termék, amelynek meghatározó eleme a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának vagy a homoszexualitásnak a népszerűsítése vagy a szexualitás öncélú ábrázolása, megjelenítése.
A gyermekeknek szóló olyan termék, amelynek meghatározó eleme a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának vagy a homoszexualitásnak a megjelenítése vagy népszerűsítése vagy a szexualitás közvetlen, naturális vagy öncélú ábrázolása, a többi, gyermekeknek szóló terméktől elkülönítve, zárt csomagolásban forgalmazható.”
A könyves szakma sem maradhatott ki.
„Könyv forgalmazása esetén a kiadó köteles tájékoztatni a kereskedőt arról, ha a könyv meghatározó eleme a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának vagy a homoszexualitásnak a megjelenítése vagy népszerűsítése vagy a szexualitás közvetlen, naturális vagy öncélú ábrázolása.”
Ez nem érinti a kereskedő kiadóval szemben érvényesíthető visszkereseti igényét. A kereskedő a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a fogyasztó kifejezett kérésére köteles biztosítani a zárt csomagolásban forgalmazott termék zárt csomagolás nélküli
megvizsgálását.
A jövőben könnyen ilyen terméknek számíthat majd egy-egy rajzfilm szereplője a trikón, és egy szivárványos táska is. Korábban a fideszes Böröcz László a médiatartalmakat bírálva tette szóvá, hogy egy rajzfilmszolgáltató transznemű szereplőket tüntetett fel meséiben, egy másik pedig LMBTQ-zászlót szerepeltetett.
Emellett a kormány több fogyasztóvédelemmel összefüggő rendeletet is módosított. Változik például a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettség időtartama. A jövőben a 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év, a 250 000 forint eladási ár felett három év lesz a kötelező jótállási idő. Ha a jótállási idő alatt a fogyasztási cikket már háromszor megjavították, mégis elromlik, azt kötelesek nyolc napon belül kicserélni.
„Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a jótállási jegyen, ennek hiányában a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.”
via 24.hu