fbpx
30.2 C
Kecskemét
2024. június 20., csütörtök

FRISS HÍREK

Két hidrogénbuszra 544 millió forintot nyert el a KeKo

- Advertisement -

A Kecskeméti Közlekedési Központ a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán szerepelt sikeresen. Kecskeméten márciusban már teszteltek egy Solaris Urbino 12 hidrogén üzemanyagcellás autóbuszt.

A HUMDA két pályázatán összesen hat modern, környezetbarát autóbusz beszerzésére nyertek lehetőséget három városban a Zöld Busz Program keretében – közölte az ügynökség. Hangsúlyozták, a cél az, hogy a közlekedés károsanyag és üvegházhatású gáz kibocsátása minél gyorsabban csökkenjen és a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon, ezzel elősegítve, hogy az ország 2050-re elérje a klímasemlegességet.

Fotó: HUMDA

A hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok pályázatán a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. 544 milliós támogatást nyert két járműre, a Volánbusz Közlekedési Zrt. pedig 267 millió forintot egy autóbuszra. A pályázók a hidrogén üzemanyagcellás buszbeszerzésre százszázalékos támogatást kapnak a HUMDA-tól. A rendelkezésre álló keret kimerülése miatt tartaléklistára került az egy autóbuszra pályázó Miskolc Városi Közlekedési Zrt., a HUMDA jelenleg keresi a lehetőséget a többletforrások előteremtéséhez.

A Kecskeméten közlekedő hidrogén üzemanyagcellás járműveket kezdetben mobil töltőállomáson töltik majd, de a hosszú távú célok között szerepel az állandó töltőállomás kialakítása. Mindkét hidrogén üzemanyagcellás autóbuszt kibocsátásmenetes technológiával előállított, zöld hidrogénnel töltik majd.

Fotó: Hraskó István

A 25 ezer főnél nagyobb lakosságszámú települések új, akkumulátoros elektromos buszok beszerzésére kiírt pályázatán a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. nyert 427 millió forint támogatást, amelyből három tisztán elektromos járművet szereznek majd be.

„Az ország egyik fontos jövőbemutató vállalása, hogy 2050-re elérjük a nettó klímasemlegességet, ehhez szükség van a helyi kibocsátás nélküli, zöld energiával működő járművek minél szélesebb körű használatára. A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program célja, hogy a magyar közösségi közlekedés járműállománya ütemesen haladjon a karbonsemlegesség irányába és folyamatosan modernizálódjon. Örülünk neki, hogy ennyien érdeklődtek a pályázataink iránt, ez azt jelenti, hogy számos településen dolgoznak a zöld közlekedési célok eléréséért. Ma már nem kérdés, hogy a zöldátállást minél előbb és minél hatékonyabban kell megvalósítanunk a fenntarthatóság érdekében. A zöld energia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt. Külön öröm számunkra, hogy a hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok iránt is jelentős az érdeklődés. Ez azt bizonyítja, hogy az idén egész évben zajló, 7 városba ellátogató mintaprojektünk sikeres, hiszen olyan városok pályáztak, ahol már mentrendi körülmények közt ismerték meg ezt a forradalmi technológiát” – emelte ki Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.

Hasonló cikkünk:  A Kecskeméti Konzerv Kft. Tiborczhoz köthető tőkealaphoz kerül

A mintaprojektben Kecskemét is részt vett, erről itt adtunk hírt. Az már korábban eldőlt, hogy 2025-től lecserélik Kecskeméten a 2013-ban érkezett 25 darab Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszt (amelyek elektromos üzemmódban gyakorlatilag alig közlekednek).

Fotó: Hraskó István

A 2023 júniusi testületi ülésen a Fidesz-KDNP frakció megszavazta – az ellenzék tartózkodása mellett -, hogy a hibridhajtású Mercedesek helyett állítsanak forgalomba 17 dízel csuklós buszt (2025 elejétől ötöt, 2026 elejétől hatot, 2027 elejétől szintén hatot). Emellett beszereznek 2025 elejére 2 darab hidrogénhajtású szóló buszt is, ezekkel igyekeznek tapasztalatot szerezni az üzemeltetés, műszaki kiszolgálás terén, és kiépülhet egy energetikai lánc (hidrogén mint üzemanyag előállítása, szállítása, tárolása, kiszolgálása, a nagynyomású tartályok üzemeltetése, karbantartása). Ezen kérdések tisztázása után 2028 elejétől újabb 8 hidrogénhajtású szóló busz érkezhet.

Korábban Homoki Tamás alpolgármester elmondta, hogy a város keres pályázati forrásokat a buszok beszerzésére – ezek szerint tehát ez a törekvés sikerrel járt.

A hidrogénhajtású buszokhoz viszont még jelentős átalakításra-fejlesztésre is szükség lenne a busztelephelyen. A racionális üzembehelyezéshez pedig kell egy komplett energetikai lánc, amely magában foglalja a hidrogén előállítását is, lehetőleg megújuló energiaforrás alkalmazásával.

A Mercedes Citaro hibridhajtású buszokat leváltják / Fotó: Hraskó István

Homoki Tamás egy évvel ezelőtt a közgyűlésen azt mondta: a 2025-től beállított két hidrogénhajtású busz üzemeltetése úgynevezett „szürke hidrogénnel” van kalkulálva, ami azt jelenti, hogy a szolgáltató megveszi a piacon a földgázból készült hidrogént. De akkor úgy értesültünk, a város szeretné megteremteni a feltételeit annak, hogy itt helyben saját maguk elő tudják állítani a hidrogént egy „mini erőművel” az ivásra már nem alkalmas szürkevízből – így pedig a piaci ár körülbelül ötödéért lehetne hidrogénhez jutni. Nyilván ennek a rendszernek a kiépítése sem lenne olcsó, de azt remélik, hogy ez a kiadás hosszabb távon megtérülne.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Alá kellett dúcolni a mentőfeljárót és a rendelőintézet gyalogos feljáróját a kecskeméti kórházban

A mentőfeljárót fémoszlopokkal, míg a rendelőintézethez felvezető gyalogos feljárót egyelőre fagerendákkal támasztották alá. Elég nagy foltokban kilátszik a vasbetonszerkezet. Olvasónk...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...