- Saját médiacégét kérte fel a kecskeméti önkormányzat, hogy a választási kampány idejére készítsen 40 ezer példányban, mintegy 10 millió forint értékben a városeredményeit bemutató nyomtatott kiadványt. A közpénzből működő Kecskeméti Lapok Kft. az egyszeri képes önkormányzati hírlevélnek a Fidesz-KDNP kecskeméti kampánymondatával megegyező címet adott: a „Szívvel-lélekkel Kecskemétért”.
- Az ügyben kifogással éltek az ellenzéki jelöltek, és végül a Helyi Választási Bizottság a városi lapot kiadó Kft.-ét elmarasztalta a választás tisztaságának, illetve a jelöltek és a jelölő szervezetek közötti esélyegyenlőség megsértése miatt. A HVB ugyanis arra a megállapításra jutott, hogy a kifogásolt szövegrész alkalmas lehet arra, hogy a választópolgárok azt feltételezzék, az önkormányzati kiadvány kapcsolódik Szemereyné Pataki Klaudia fideszes polgármesterjelölt választási kampányához. Az elmúlt ciklus tevékenységét ismertető, a kormánypárti politikusokat felsorakoztató színes füzetet ennek ellenére a választási bizottság nem minősítette kampánykiadványnak, azonban a Kecskeméti Lapokat eltiltotta a további jogsértéstől. A cég ügyvezetője a választási kampány közben, még a HVB döntése előtt lemondott tisztségéről.
Közpénz milliók a kormánypártok választási kampányában
A kecskeméti önkormányzat március 1-jén, a helyhatósági választási kampány előtt felkérte a kizárólagos tulajdonában álló Kecskeméti Televízió Nonprofit Kft.-t, hogy a köztük érvényben lévő közszolgálati szerződés keretében Kecskemét önkormányzatának elmúlt években elért eredményeit bemutató kiadványt készítse el és terjessze.
A KTV ezt követően megkereste a Kecskeméti Lapok Kft.-ét, amelynek 50 százalékot meghaladó tulajdonosa a teljes egészében városi tulajdonú KIK-FOR Ingatlankezelő és Forgalmazó Kft. A felek vállalkozási szerződésben rögzítették (amely itt megismerhető), hogy a Kecskeméti Lapok Kft. 40 ezer darab, 20 oldalas önkormányzati kiadványt készít. A színes képes füzet postázása a május 20-ai héten kezdődött, amelyet több helyen is az ingyenesen terjesztett Kecskeméti Lapokba fűztek.
Néhány nappal később – miután Király József ellenzéki polgármester-jelölt kifogást emelt, mert a kormánypártok szlogenjével megegyező címmel jelent meg a fideszes vezetésű önkormányzat eredményeiről szóló egyszeri ismertető – a HVB megállapította, a kiadvány kiadója megsértette a választás tisztaságát.
Az elmarasztaló döntés ellenére is, a KTV a kiadvány összegét – 9.760.080 forintot – június 4-én átutalta a Kecskeméti Lapok Kft. számlájára. Az ügy érdekessége viszont az, hogy utólag az önkormányzat mégiscsak „átvállalhatja” támogatás címén a költségeket – tudta meg a KecsUP egy a nevét elhallgató városházi forrásától. Eszerint a közgyűlés szeptemberi ülésen költségvetési módosításra kerülhet sor, amelyen plusztámogatást ítélhetnek meg a KTV-nek – ki nem mondva a több milliós kiadás kiegyenlítését. Az önkormányzat nem mellesleg a városi televízió működését évente legkevesebb 213 millió forinttal és egy ingyenesen használható ingatlannal támogatja, amelynek éves költsége további 9,1 millió forint.
A KTV-hez viszonyítva ennek töredékéből működik a Kecskeméti Lapok Kft. A cég éves árbevétele 2023-ban 2,9 millió forint volt, vesztesége 1,3 millió forint, és 2019. május óta egyetlen alkalmazottat sem foglalkoztat – derül ki az OPTEN adatbázisából. A jelenleg fellelhető céginformációk szerint az ügyvezető továbbra is Garaczi János, aki május végén a KecsUP-nak megerősítette, hogy április 11-én, a választási kampány közben lemondott a 2022-től 2027-ig szóló ügyvezetői megbízatásáról. A döntéséről szóló levelét eljuttatta a tulajdonosoknak, amelyet azok elfogadtak, azonban ezt még mindig nem jelentették be, pedig erre 30 napjuk van a törvény szerint és az már régen letelt (májusban).
Minimális nyilvános információ érhető el arról, hogy Kecskeméten a pártok és a jelöltek mennyit költöttek az önkormányzati választási kampányukra
A KecsUP nyomon követte a nyilvános hirdetési könyvtárakat, hogy ki mennyit költött Facebook-on közéleti/politikai hirdetésekre a kampányban és kampányidőszakon kívül, amelyről a választást követően külön cikkben számolt be újságunk. Eszerint a június 9-ei választás előtti 90 nap alatt a következő öt jelölt költötte a legtöbbet:
- Szemereyné Pataki Klaudia (Fidesz) 4.000.000 Ft
- Nemcsik Mátyás (Fidesz) 779.300 Ft
- Tóth Attila (Fidesz) 321.000 Ft
- Király József (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 180.000 Ft
- Salacz László (Fidesz, nem jelölt) 118.600 Ft.
Ezenfelül a kormánypárti és az ellenzéki jelöltek, mindenki a maga lehetőségei szerint, utcai plakátokon, szórólapokon és óriásplakátokon hirdették magukat – ezeknek a költségeiről a pártok illetve a jelöltek nem tettek közzé információt. Ahogy azt is csak körülbelül lehet megállapítani, hogy a regnáló városvezetés a választási kampányában a közforrások felhasználásával direkt és indirekt formában milyen mértékben befolyásolta a politikai küzdelmet. Milyen mértékben számított bele a végeredménybe például az, hogy közvetlenül a választási kampány előtt nyújtott 5,1 millió forintos támogatást a kecskeméti önkormányzat annak a széchenyivárosi egyesületnek, amelynek az elnöke Gál Zsombor, aki a Fidesz-KDNP önkormányzati képviselőjelöltjeként indult a Széchenyivárosban – és végül fölényesen megnyerte a körzetet.
Nemcsak arról van szó tehát, hogy a magát újraválasztani akaró Fidesz-KDNP a pozíciójából fakadóan lépéselőnyben volt a politikai ellenfeleivel szemben, hiszen eleve „hivatalból” többet szerepelhettek és több információval rendelkeztek. A választási kampány heteiben a versenyfeltételek csöppet sem voltak kiegyenlítettek, ez egyebek mellett abból is látszott, hogy a közpénzből működtetett helyi sajtó nyíltan a Fidesz kampányát erősítette, amely nem adott egyenlő teret más véleményeknek. Rendszeresen megjelentek írások és interjúk a kormánypártok jelöltjeivel a Kecskeméti Lapokban, a városi televízió műsoraiban és az önkormányzat online hírportálján, velük ellentétben a kihívóikról szinte alig, vagy csak negatív hangvételben.