A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook bejegyzésben írta meg, hogy augusztus 1-jétől pótlóbuszokkal biztosítja a közlekedést a MÁV tíz mellékvonalon, miután az ottani vasúti személyszállítás szüneteltetéséről döntött.
Olyan, jellemzően alföldi mellékvonalakról van szó, ahol alacsony kihasználtsággal közlekednek a vonatok. Ennek oka általában az elmaradt infrastruktúra-fejlesztés, így az nem képes felvenni a versenyt a közúti közlekedéssel. Sokszor több kilométerre találhatóak a megállóhelyek a települések központjaitól.
A következő vonalakat érinti a döntés:
- 38 – Somogyszob–Nagyatád
- 47 – Godisa–Komló
- 78b – Balassagyarmat –Ipolytarnóc
- 89 – Miskolc–Tiszaújváros
- 98b – Abaújszántó–Hidasnémeti
- 103 – Karcag–Tiszafüred
- 114 – Mátészalka–Csenger
- 121 – Mezőhegyes–Újszeged
- 125a – Mezőhegyes–Battonya
- 146b – Lakitelek–Kunszentmárton
A helyzetet tetézi, hogy a MÁV komoly járműhiányban is szenved, nem jut az egyébként is elavult BZ-motorvonatokból a mellékvonalakra. Ezek pótlására maradnak a régi mozdonyok, vagy a vonatpótló buszok – ez pedig a szolgáltatás rovására megy. Így fordult elő nemrég az is, hogy a Komárom-Székesfehérvár vonalon a mentesítő mozdony is lerobbant, így egy harmadiknak kellett behúznia a szerelvényt a célállomásra.
Magyarországon utoljára 2009-ben került sor hasonló mértékű vonalbezárásra. A Bajnai-kormány akkor 24 vasútvonalon és vonalszakaszon, mintegy 800 kilométeren állította le a személyszállítást gazdasági okokra hivatkozva.
via 444