Az első őszi esők után tönkremennek a külterületi felületzárt és földes utak, és egészen tavaszig tele vannak gödrökkel, bukkanókkal. Szükség lenne évi kettő-négy karbantartásra – jelentette ki Tóth Szilárd, az ellenzéki Szövetség önkormányzati képviselője egy csütörtökön Kecskeméten, a Hegedűs köz térségében tartott sajtóbejáráson.
A bejárással egybekötött sajtótájékoztatóra Tóth Szilárd a Kecsup mellett meghívta a Hiros.hu-t és a Baon.hu-t is, de csak a Kecsup munkatársa volt jelen.
A Szövetség a Hírös Városért Egyesület képviselője a Vacsihegy és Budaihegy térségében lévő földes és felületzárt – jelentése itt: szilárd burkolattal, mart aszfalttal vagy murvával hellyel-közzel fedett, de gödrökkel sűrűn pöttyözött – utak állapotára és nem kielégítő karbantartásukra kívánta felhívni a figyelmet. A bejárás a Hegedűs közben kezdődött, majd a Kis Hegedűs közben, a Vacsihegyi úton és a Talfája közben folytatódott.
Fotóinkon is látható, hogy bizony ezeken az utakon nem túl kellemes közlekedni, a képviselőhöz emiatt ősztől tavaszig elég sok panasz szokott beérkezni. Személyautó tengelytörésére tudomása szerint egy alkalommal volt példa egy nagyobb bukkanó miatt, de úgy véli, nem is kellene megvárni a következő hasonló esetet.
„Visszatérő probléma, hogy ezek a felületzárt utak ősz elejére, az első nagyobb esők után nehezen járhatóvá válnak, és tavaszi, nyár eleji karbantartásig így is maradnak, pontosabban egyre romlik az állapotuk. Mi ennek az oka? Legjobb tudomásom szerint az önkormányzat évi egy karbantartásra köt szerződést az ilyen típusú utakra a Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft.-vel és a költségvetési fedezetet is csak ennek az évi egy karbantartásnak a finanszírozására biztosítja” – mondta el Tóth Szilárd.
Leszögezte azt is: a mart aszfaltos, kavicsos, murvás külterületi utakat mindig jól megjavítja a KVÜ, és egy ideig nincs is velük probléma. Csak a nagyobb esők után ismét gyorsan kialakulnak a gödrök. Ilyenkor ősszel-télen pedig már legfeljebb egyedi karbantartásokra futja rövidebb szakaszokon.
Az ellenzéki politikus szerint azért is baj, hogy ezek az utak ilyen rossz állapotúak, mert igen sokan járnak rajtuk (a Vacsihegyi út például kivisz a 445-ös útra, azaz az északi elkerülőre), és elég jelentős a teherforgalom is az építkezések miatt, ugyanis a Hegedűs köz, de főleg a Kis Hegedűs köz mentén sorra húzták fel az újabb és újabb házakat.
„Én azt gondolom, és ezt már többször elmondtam a közgyűlésben is, hogy a városüzemeltetési kiadásoknak a dologi része Kecskeméten súlyosan alulfinanszírozott. Legalább évi kettő-négy karbantartás ráférne ezekre az utakra„ – jelentette ki, hozzátéve, hogy a lakók saját erőből szoktak eseti javításokat végezni, de ez rendszeresen azért nem elvárható tőlük. (Erről idén februárban írtunk a KecsUP-on, amikor lapátot, csákányt, kapát, gereblyét ragadtak a Diófás közi családok, mert megelégelték a járhatatlan útviszonyokat.)
A földutak gréderezése drága művelet, ezzel az ellenzéki képviselő is tisztában van, és ráadásul rendkívül kiterjedt a város földút hálózata. Problémának etéren azt látja, hogy kevés az árok, és nem is mindenhol vannak rendben tartva. Egyes helyszíneken pedig előfordul, hogy a gréderezés miatt az út már nem kifelé lejt, hanem éppen a közepe felé, így az esővíz nem lefolyik az útról, hanem összegyűlik rajta és óriási pocsolyák alakulnak ki.
Tóth Szilárd szerint a városrészbe költözők általában tisztában vannak azzal, hogy nem lesz rögtön a házuk előtt aszfaltos út.
„Ez rendben van, de valahol évtizedek óta nincs megoldva az útépítés. Ha ezek a házak itt megépülhetnek, itt telkeket biztosítanak a lakosság részére, akkor biztosítani kellene azt is, hogy a lakók haza tudjanak menni anélkül, hogy károsodna az autójuk, és ne kelljen bokáig sárban járniuk. Ha aszfaltozásra nincs is pénz, azért évi több karbantartásra szükség lenne. Nagyon köszönöm a Városüzemeltetési Kft.-nek, hogy egyedileg bejelentett, száz-kétszáz méteres útszakaszokat is rendbe hoztak.
De ez nem megoldás, tehát a rendszert kéne helyrehozni oly módon, hogy az utakat folyamatosan monitorozzák, az évi kettő vagy több karbantartás költségét betervezik az önkormányzat költségvetésébe, és erre éves szerződést kötnek a Városüzemeltetési Kft.-vel. Ha nem finanszírozzuk meg ezeknek az utaknak a rendszerszintű karbantartását, akkor ezek a problémák évről évre állandóak lesznek” – mondta el Tóth Szilárd.
Korábbi hasonló írásunk:
Nyakig járnak a sárban, küzdelem a kecskeméti külterületen élők élete – videóval