A kormány változtatni szeretne a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogkörén, azonban úgy tűnik, mintha a törvénytervezet vitáján a Fidesz gyakorlatával szemben vélemények ütköztetése zajlana, mondhatni belső vita. Azonban inkább arról van szó, hogy a versenyszabályok tervezett módosítása kiverte a biztosítékot a hazai versenyjogászoknál, akik összefoglalókat, feljegyzéseket írtak, így elmagyarázva a külföldi multiknak, hogy miről van szó.
„Ezt azért ne, gyerekek” – jöttek a rendszerbarát cégek jelzései, emellett össztűz indult be a tervezet ellen. Rájöttek a NER-es cégek, hogy mi következhet, ezért jött a lobbi személyesen, nagykövetségeken, szakmai szervezeteken keresztül, a Fidesz pedig visszavonulót fújt.
A T/8004, egyes igazságügyi törvények módosítása nevű törvénytervezet korbácsolta fel a kedélyeket, ami mindössze pár napos konzultációval forradalmasította volna a Gazdasági Versenyhivatal eszköztárát. A törvény tervezete itt olvasható – a GVH a legfontosabb, ágazatokon átívelő cégeket új eszközökkel szabályozhatta és szankcionálhatta volna, akár azok értékesítését is elrendelhette volna bizonyos zavarok esetén.
Ők voltak az AJV-k. A jogszabály akár a sörpiacra, a cementpiacra, a Bige László-féle Nitrogénművekre, vagy a Sparra is ráhúzható lett volna. A törvényalkotási bizottság állítólag már befejezte a munkáját, a kormánypárti tagok pedig egy olyan összegző javaslattal éltek, amelyek szerint a törvényből hagyják el az AJV-k szabályozását, de gyakorlatilag az új jellegű ágazati ellenőrzéseket is.
Érdekes, hogy a GVH előbb azt üzente, hogy jó lesz a tervezett törvény, mert a módosítások hozzájárulhatnak a Gazdasági Versenyhivatal hatékony jogalkalmazói tevékenységéhez, eredményes feladatellátásához, végső soron a tisztességes piaci verseny és a magyar fogyasztók védelméhez. Majd amikor kiderült, hogy mindez csúszik, elmarad, akkor kiadott egy újabb közleményt, amiben lelkesen üdvözölte a halasztást.
A T/8004-es törvényjavaslat 9-es és 10-es számú irománya tartalmazza a jelenleg javasolt módosításokat. Őket érintette volna az eredeti javaslat, akik most megnyugodhatnak – legalábbis egyelőre:
- bankok,
- távközlési piac vezető cégei,
- kereskedelmi láncok,
- néhány nagy kitermelő és gyártó, a Mol, a műtrágyagyártó Nitrogénművek, a pár szereplős cementpiac,
- nagyobb digitális és e-kereskedelmi platformok,
- nagy adatvagyonnal rendelkezők.
Volt már olyan, hogy egy ellentmondásos terv nem került le végleg a napirendről, csak az adott pillanatban nem akart a kormány újabb nemzetközi frontot nyitni. Hogy a drasztikus versenytörvény hirtelen elengedésénél melyik helyzet áll fenn, abban nincs konszenzus.