Mindig érdekes kérdés megnézni a nyilvános hirdetési könyvtárakat, hogy ki mennyit költött közéleti/politikai hirdetésekre kampányban és kampányidőszakon kívül. Azt pontosan látjuk, hogy országosan, sőt nemzetközi szinten a Fidesz költi a legtöbbet online hirdetésekre. Most annak nézünk utána, hogy mi történt helyben, mennyit hirdettek a politikai és sajtószereplők Kecskeméten és környékén.
Jelöltek és politikusok
Két időtávban vizsgáltuk meg a költéseket, és nem meglepő módon mindkettőt Szemereyné Pataki Klaudia polgármester és egyben polgármesterjelölt nyerte meg. Első körben 30 napos időtávot néztünk meg, ez nagyjából lefedi a kampány időszakját. Második körben 90 napra tekintünk vissza, mert azt is láttuk, hogy egyes jelöltek már korábban beindították a saját marketingjüket, így ez megjelenhet a költésekben is.
A Facebookon 30 nap alatt Szemereyné 1,7 millió forintért hirdetett. Utána következik Nemcsik Mátyás 471.800 forint költéssel, majd Tóth Attila 258.100 forinttal. A negyedik helyen Király József szerepel, aki polgármester jelöltként és egyéni választókerületi jelöltként is hirdette magát, összesen 142.100 forintból. A további lista a 30 napos időszakot nézve:
Salacz László (Fidesz, nem jelölt) 52.700 Ft
Szeberényi Gyula Tamás (Fidesz, nem jelölt) 37.500 Ft
Hahn-Tapodi Zsuzsanna (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 20.200 Ft
Kopping Rita (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 16.900 Ft
Dr. Siposné Bodrozsán Alexandra (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 6.800 Ft
A többi jelöltről nem találtunk adatot.
A 90 napos időszakot átnézve a sorrend nem változik, csak az összegek növekednek, kinél jelentősen, kinél éppen csak. És megjelenik a listán Laczkó-Zsámboki Angéla is 104 forint költéssel.
Szemereyné Pataki Klaudia (Fidesz) 4.000.000 Ft
Nemcsik Mátyás (Fidesz) 779.300 Ft
Tóth Attila (Fidesz) 321.000 Ft
Király József (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 180.000 Ft
Salacz László (Fidesz, nem jelölt) 118.600 Ft
Szeberényi Gyula Tamás (Fidesz, nem jelölt) 86.200 Ft
Hahn-Tapodi Zsuzsanna (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 30.900 Ft
Kopping Rita (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 24.600 Ft
Siposné Bodrozsán Alexandra (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) 19.800 Ft
Laczkó-Zsámboki Angéla (Fidesz) 104 Ft
Sajtószereplők hirdetései a kampányidőszakban és előtte
Átnéztük a helyi sajtószereplők hirdetéseit is, hiszen a korábbi kampányokban is láttuk, hogy a Fidesz közeli szervezetek ilyenkor nagyobb kedvvel hirdetnek politikai tartalmakat, mintha maguk is a kampány részesei lennének.
A 30 napos időszakot áttekintve a BAON nyerte a „versenyt”, összesen 3 millió forintot elköltve. A Mediaworks megyei hírportálját követi az önkormányzati tulajdonú hiros.hu, amelyik 553.000 forint összegből hirdetett. A magát függetlennek mondó Bácshír 30 nap alatt 90.900 forintott költött, míg mi a KecsUP-nál 47.800 forintot.
A 90 napos adatokban a KecsUP eggyel előrébb került összesen 153.300 forinttal, beelőzve a Bácshírt, akiknél nem változik a 90.900 forintos összeg. Ennél látványosabb a hiros.hu és a Baon költésének növekedése. Előbbi 2.2 millió forintra ugrott, míg utóbbinál 4,8 millió lett a számla vége.
Nézzük a konkrét hirdetéseket, hogy ki mire költötte a pénzt
Politikusoknál és jelölteknél nyilvánvaló, hogy kampányban és kampány előtt is magukat hirdetik. Érdekesebb, hogy a sajtó szereplői milyen hirdetéseket mutatnak az olvasóknak.
A Baon hirdetéseiben többségében vannak a kormányhoz kapcsolódó hírek és emberek (Zsigó Róbert fideszes országgyűlési képviselő, Szemereyné Pataki Klaudia fideszes polgármester, Dömötör Csaba fideszes államtitkár, Tóth Attila fideszes önkormányzati képviselőjelölt, Hölvényi György KDNP alelnök), emellett egy kiadó helyiség hirdetését látjuk, valamint a választási mellékletüket hirdették:
A hiros.hu sem okoz meglepetést, annyi a különbség, hogy az általuk hirdetett anyagokban már megjelennek a Fidesz helyi negatív kampányának kulcsszavai is az országos kampányüzenetek mellett: így olvashatunk „a kasszakulcsra áhítozó baloldal”-ról, „a város vagyonának elherdálásáról”. Pozitív üzenete csak az önkormányzat tevékenységének van, beharangozzák a CityRocks fesztivált, „költségmentes lesz 50 szűrés”, „sportnapon vett részt Szemereyné Pataki Klaudia”.
Ne menjünk el szó nélkül a KecsUP hirdetései mellet sem. Mi jellemzően a kampány során a városrészi jelölteket bemutató videós anyagainkat hirdettük, valamint az utolsó napra elkészült és Lakiteleken erősnek gondolt anyagunkat céloztuk a helyiekre.
Végül a Bácshir hirdetése maradt, egyes számban, mivel ők a teljes kilencvenezer forintos keretüket Siklódi Levente fideszes kéviselőjelöltjükre költötték.