Minden évben augusztus második szombatján ünneplik a vasútbarátok a kecskeméti kisvasút napját. Ám idén háromnapos programsorozattal készülnek, a menetrend szerinti motoros hajtányok augusztus 9-től 11-ig (péntektől vasárnapig) közlekednek a 149-es vasútvonal teljes hosszán: Kecskemét–Jakabszállás–Bugac–Kiskunmajsa között.
Az idei kisvasúti nap egybeesik a Kurultáj rendezvénnyel is, ezért a már megszokott napközbeni Jakabszállás–Bugac felső és Jakabszállás–Kiskunmajsa járatokon felül Bugac felső és Kecskemét között is indítanak menetrend szerinti járatokat, segítve ezzel az eljutást a Kurultájra, illetve az onnan hazajutást – tudtuk meg a szervezőktől.
A menetrend szerint közlekedő járatok mellett idén is lehetőség nyílik a kézi és lábhajtányozásra, valamint Bugacon a vasúttörténeti kiállítás megtekintésére.
A menetrend szerint közlekedő járatokra előzetesen, online kell helyet foglalni ezen az oldalon.
- A helyjegyfoglaló rendszerben megvásárolt jegyek egy útra érvényesek, a visszautazáshoz újabb jegyet kell váltani (a Kecskemét–Bugac szakaszra 3000 forint egy jegy).
- Csak teljes árú jegyet lehet venni, két 12 éven aluli gyermek egy jeggyel utazhat azonban, ha egymás mellett ülve csak egyetlen ülőhelyet foglalnak el. A szülő ölében ülő, legfeljebb 6 éves gyermek díjmentesen utazhat. Poggyászként egyetlen kisebb hátizsák vagy táska szállítható: akkora, amekkora az utas ölében elfér.
Önkéntesek munkája támaszthatja fel a kisvasutat
A kecskeméti kisvasút fejlesztését többévnyi előkészítő munkát követően kezdte Kékesi Márton mérnök-közgazdász, vasútfejlesztési szakember. A koncepció lényege, hogy a MÁV Zrt. pályaüzemeltetési feladatait az állami pályaműködtető helyett egy magántársaság látja el, cserébe – a vasúti törvény adta keretek között – lehetőséget kap, hogy hajtányokat közlekedtessen. Így a MÁV Zrt. mentesül sok, számára kényelmetlen feladattól, az emberek pedig egy új szolgáltatás igénybevételi lehetőségével gazdagodnak.
Mint arról korábban részletesen beszámoltunk, a kezdeményezéshez több tucat önkéntes csatlakozott. A helyi vasútbarátok saját pénzüket és idejüket nem kímélve támasztották fel a pusztulásra ítélt keskeny nyomközű vasútvonalat Kecskemét és Kiskunmajsa között, megtisztították a növényzettel benőtt űrszelvényt, sőt rendszeresen elvégzik a fenntartási munkálatokat is.
A Jakabszállás–Nagybugac szakasz már 2022-ben is hatósági engedéllyel rendelkezett, majd 2023 nyarán a Nagybugac–Szank–Kiskunmajsa közötti rész is megkapta a hatósági engedélyt a hajtányközlekedésre. Szeretnék a 148-as Kecskemét–Kiskőrös vasútvonalat is hasonlóan rendbe hozni, és hajtányközlekedésre alkalmas állapotúvá tenni. Ezzel egy Európában szinte egyedülálló nagyságú, csaknem 100 kilométeres vonalhosszúságú hajtánypálya jöhetne létre.
Május 1-jén hajtányfelvonulást tartottak, amellyel az ünneplés mellett azt is jelezték: ez még nem a végállomás, hanem a négy lépcsőből álló fejlesztés első üteme. Céljuk, hogy a vasúti létesítmények idővel teljesen megújuljanak, és az igazi kisvasúti szerelvények is visszatérhessenek a sínekre.