Városunk vissza-visszatérő közéleti témája az Izsáki út négysávosítása, a munkálatok kapcsán felmerülő kérdések és problémák. Ahogyan jeleztük is előre korábbi cikkeinkben, a múlt heti városi közgyűlés, illetve a szakbizottsági ülés napirendjére vette a beruházás ügyét, így azt is vizsgálták, hogy a tervezettek szerint halad-e az építkezés, és vajon megfelelő-e a gyalogosok és kerékpárosok számára kialakított ideiglenes forgalmi rend.
Pletyka volt, hogy csődbe ment a kivitelező
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF Zrt.) megszűnésével a beruházói feladatokat az Építési és Közlekedési Minisztérium alá sorolták be, de nem csupán ez a változás okozott bizonytalanságot az építkezéssel kapcsolatban. Szemmel láthatóan kisebb intenzitással folyik a munka az utóbbi hónapokban, és emiatt még az a hír is felröppent, hogy a kivitelezőnek komoly anyagi gondjai lennének.
– Szó nincs ilyenről – nyugtatta meg a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság tagjait, pár nappal később pedig a Dr. Siposné Bodrozsán Alexandra önkormányzati képviselő kérdésére adott válaszában a városi közgyűlést Falu György alpolgármester. Majd azt is hozzátette, hogy a biztonság kedvéért azért utánanéztek a cégadatbázisban, és beszéltek a vállalkozás vezetőjével, hiszen ez egy nagyon fontos fejlesztés a városban. Ugyanakkor kihangsúlyozta, hogy nem az önkormányzat a beruházó, sok esetben nincs sem jogkörük, sem hatáskörük eljárni, csupán tájékoztatást kérhetnek, ha jelzés érkezik hozzájuk akár a lakosság, akár a bizottság tagjai, illetve a képviselők felől.
Ütemterv szerint zajlik az építkezés
A munkálatok lassulásának oka Falu alpolgármester szerint elsősorban a naptárban keresendő, mert bármennyire is kegyes hozzánk az időjárás ezen a télen, a bizonytalanra nem lehet a munkafolyamatokat megtervezni, és előre senki sem tudja megmondani, hogy mennyire lesz fagyos-csapadékos ez az időszak. De például ezekben a hónapokban a keverőtelepek is leállnak, így az aszfaltburkolatok építése eleve lehetetlenné válik. Az előre megszabott menetrenden tehát nem igazán van mód változtatni.
Ezzel együtt is azt kérte a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottságot elnöklő Király József, hogy ahol lehetőség van rá, gyorsítsák a munkavégzést, hiszen ez mégiscsak a város közlekedésének egyik fő ütőere. Ráadásul érkeztek lakossági bejelentések a feltehetőleg a környező utcákban megnövekedett forgalom miatti falrepedésekről, és a zajterhelésre is sokan panaszkodnak.
Kaotikus viszonyok a gyalogos és kerékpáros közlekedésben
Szintén sok kritika éri a beruházás idejére felforgatott közlekedési rendet: leginkább a gyalogosok és kerékpárosok biztonságos közlekedése látszik ellehetetlenülni. Falu György alpolgármester kifejtette, hogy a kivitelező biztosítja a folyamatos közlekedést minden közlekedési mód számára, de természetesen vannak olyan munkálatok, amelyek időszakos zárással járnak. Ezen kívül pedig tekintettel kell lenni arra is, hogy munkaterületről beszélünk, ahol nem lehet minden zökkenőmentes.
A szakbizottság ülésén Király József azt is megfogalmazta, hogy érdemes lenne bejárást tartani a beruházó, illetve a kivitelező együttes részvételével, hogy lássák, megvalósulnak-e a biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei.
Korábbi cikkünkben egyébként mi is felhívtuk a figyelmet arra, hogy bármely forgalomszabályozás során kiemelt figyelmet kell fordítani a gyalogosok és kerékpárosok közlekedésére, ahogyan azt is jogszabály írja elő, hogy
„úton folyó olyan munkavégzés esetén, amely az út forgalmát érinti, a munkavégzésre engedéllyel rendelkező köteles a szükséges ideiglenes forgalomszabályozási feladatra (forgalomkorlátozás, forgalomterelés) tervet készíteni és azt a tereléssel érintett út kezelőjének (tulajdonosának) jóvá kell hagynia.”