A korábbi 2300 helyett március 1-jétől már csak 1000 forint a havi/30 napos tanuló buszbérlet Kecskeméten. Kíváncsiak voltunk, a KeKo első tapasztalatai szerint bevált-e az árcsökkentő intézkedés.
A kecskeméti képviselő-testület elé még tavaly decemberben került a helyi buszközlekedést szervező Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. (KeKo) javaslata az új jegy-és bérletárakról. Az előterjesztésben megjegyezték, hogy díjemelés utoljára 2013-ban volt (akkor még nem létezett az önkormányzati KeKo, hanem a Dél-alföldi Közlekedési Központ, azaz a DAKK volt a szolgáltató). Hári Ernő, a KeKo ügyvezetője az önkormányzati sajtónak nyilatkozva ki is jelentette: „az eltelt időszakban közel 40 százalékos infláció volt, tehát elvileg logikus lehetett volna egy 40 százalékos tarifa emelés, ennek ellenére azt a szakmai javaslatot tettük a város vezetése felé, amelyet el is fogadtak, hogy nem javasoljuk a díjtermékek, főként a bérletek árának a növelését”.
Ez így nem teljesen pontos, mert a javaslat – amit aztán el is fogadott a képviselő-testület (a kormánypárti képviselők igennel voksoltak, az ellenzék tartózkodott) – azért emelést is tartalmazott. Például az elővételi menetjegy 250-ről 300 forintra drágult, a buszon megvett jegy 400 forintról 500-ra, a 10 darabos gyűjtőjegy 2375-ről 3000 forintra, a hetijegy 2320-ról 2800-ra, a normál havi bérlet 6610-ről 7700-ra, a 90 napos pedig 18840-ről 21000 forintra.
Viszont az egyik legnépesebbnek számító utazóközönség-csoportnak, a diákoknak (és szüleiknek) jelentősen kedveztek: az eddig 2300 forintos havi/30 napos bérlet 1000 forintba kerül most, a 90 napos pedig 6555 helyett 2700 forintba. Aki pedig Kecskemét Kártyával veszi meg a normál bérletet, annak nem 7700, hanem 6700 forintot kell érte fizetnie, azaz csak 90 forinttal többet, mint eddig. A nyugdíjas bérletek árai nem változtak, a havi maradt 2300 forint. Összességében a bérletek ára 11 százalékkal csökkent.
Bevezették a napi jegyet is, ez ugyancsak 1000 forintba kerül, ezzel összefüggésben az átszállójegy megszűnt, a gyermek menetjegy helyett pedig az óvodai, iskolás csoportokra gondolva 2000 forintos csoportos gyermekjegy váltható (egy jegy 10 gyermekre szól). A kedvezményes 10 darabos gyűjtőjegy 2500 forint. Dr. Homoki Tamás alpolgármester a testületi ülésen többször is elmondta, „a tarifa kiigazításáról” van szó, és azt szeretnék elérni, hogy növekedjen a rendszeresen buszozók száma és a bérletet részesítsék előnyben – hiszen ez az utak forgalmát is csökkenthetné.
Változás az is, hogy míg a Kecskemét és Hetényegyháza, valamint Kecskemét és Kisfái között közlekedő vonatokat eddig csak kombinált bérletekkel lehetett igénybe venni, most már a „sima” buszbérletek is érvényesek ezekre a vonatokra, akárcsak a helyi közlekedésbe bevont helyközi-regionális autóbuszjáratokra.
Lassan két hónap telt el az új díjak bevezetése óta, kíváncsiak voltunk, mennyire vált be például az 1000 forintos havi tanulóbérlet és a napijegy, eddig mennyi fogyott ezekből a termékekből. Megkerestük ezügyben a KeKo-t, a cégnek azt is jeleztük, szívesen beszámolunk arról is, jelenleg milyen folyamatok láthatóak az utasszám alakulásában, az új termékek segítenek-e emelni. Hári Ernő ügyvezető annyit válaszolt, „legalább 6 hónap tapasztalata alapján lehet értelme a díjszabási rendszer hatását értékelni”.
Rajtunk nem múlik, szeptemberben visszatérünk a témára.