Válaszolt pontosítást kérő kérdésünkre a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az 52-es főút melletti fák megszámozásával kapcsolatban. Így most már jobban el lehet képzelni, pár év múlva hogyan fest majd az út környezete. Farkas Barta Kata, a Zöld Küldetés Egyesület elnöke a KecsUp-nak elmondta: a közútkezelő fafenntartási kötelezettségére vonatkozó szabályok elavultak, szemrevételezéssel történő favizsgálatot írnak elő, pedig szerinte lézer szkenner alkalmazásával kellene felmérni a fákat.
Mint azt hétfőn megírtuk, az 52-esen közlekedők a Sasfészek étterem környékén, a Csalánosi erdő mellett, egészen az izsáki leágazásig rengeteg – számításunk szerint közel száz – fán láthatnak számokat, a főút mindkét oldalán. Nagyméretű nyárfákról és platánokról van szó, amelyeket – úgy tudjuk – az ötvenes-hatvanas években ültettek, és amelyek jól beárnyékolják az utat. Volt olyan fa, amelyen az 51-es sorszámot láttuk.
A számokról valószínűleg sokaknak az jut eszébe, hogy ezeket a jövőbeli kivágás miatt festették fel a fák törzsére. Mi legalábbis erre gondoltunk, és hétfőn meg is kerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t. Megkérdeztük, milyen okból lettek megjelölve a fák, kell-e számítani a kivágásukra, és ha igen, az összes számmal ellátott fa ki lesz-e vágva, mikor kerül erre sor, hány fát jelent ez, milyen korban és állapotban vannak, ha ki lesznek vágva, milyen fával lesznek pótolva?
Kaptunk választ, bár a tájékoztatás véleményünk szerint nem mondható teljes körűnek a témában, és nem minden kérdést világít meg. Így például nem tudtuk meg, összesen hány fáról van szó, milyen állapotban vannak, a kivágásra ítélteket mikor, hány és milyen fával fogják pótolni.
Hétfőn ezt írta a Magyar Közút kommunikációs osztálya:
„A vonatkozó szabályzat szerint a közút területén levő fák állapotát szemrevételezéssel kétévente legalább egyszer meg kell vizsgálni és a forgalomra veszélyes fák kivágásáról intézkedni kell. Ezen folyamat első eleme a száraz, csúcsszáraz vagy részben korhadt útmenti fák megjelölése, beazonosítható módon. A kijelölt fák kivágására ütemezetten kerülhet sor saját teljesítésben vagy külső vállalkozó bevonásával a rendelkezésre álló erőforrások függvényében.”
Rákérdeztünk, hogy pontosítsunk: amelyik fa törzsére számot festettek, az kijelöltnek tekinthető, azaz ki is lesz vágva?
„Igen, a számozás azt jelenti, hogy az adott fát kivágják a szakemberek, azonban nem egyszerre, hanem a fák állapotától függően ütemezetten. Egyes fák esetében csak évek múlva lehet szükség a kivágásra” – áll a Magyar Közút második válaszában.
Senki nem kéri számon, hogy egészséges-e a kivágott fa vagy sem
„Sajnos a közútkezelő fafenntartási kötelezettségére vonatkozó szabályok eléggé elavultak, amelyek 2 évenkénti, szemrevételezéssel történő favizsgálatot írnak elő, így a kezelő biztosra megy és kiirt mindent, ami nagy, mivel senki nem vállal vakon felelősséget egy viharkár esetén. Sajnos azt nem kéri rajtuk számon senki, hogy egészséges-e a kivágott fa, avagy sem, vagy esetleg szakszerű ápolással megtartható lenne. Hiába a fás szárú növények védelméről szóló rendelet, tudtommal nem kérnek engedélyt a jegyzőtől a fák kivágására és nem történik meg a helyi szabályozásoknak megfelelő fapótlás sem” – mondta el a KecsUpnak a téma kapcsán Farkas Barta Kata, a Zöld Küldetés Egyesület elnöke.
Mint hozzátette, az utóbbi időben hatalmas méreteket öltött a nagyméretű fák kivágása országosan, a faanyag árának emelkedésével látszólag ugrásszerűen megnőtt.
„Ezek az utak menti nagy fák sokszor nagyon idősek, 60-80-100 évesek. Arról senki sem beszél, hogy ezzel sok milliárd forint szolgáltatási értékű egészséges nagy fát vágnak ki értelmetlenül az országban. Szakmailag az lenne a helyes, ha az utak menti fákat gépjárműves lézer szkenner alkalmazásával mérnék fel, amit mesterséges intelligencia értékel ki. Jelzésre be lehet állítani különböző paramétereket, például különböző szélterhelésre is lehet szűrni, ami után a kérdéses fákat egyedileg kellene FAKOPP műszerrel megvizsgálni, majd a vizsgálati eredményben megállapított módon faápolóval kezelni. Ezen vizsgálatok ára a nagy fák évenkénti szolgáltatási értékének töredéke, ezért megéri erre költeni” – véli.
Úgy látja, az utak mentén történő fanyesések során – ugyanúgy, mint a közműveket érintő munkálatoknál – semmibe veszi a fákat, mint értéket és hatalmas, értelmetlen pusztítások borzolják a lakosság kedélyeit. Pedig ha szakszerűen végeznék ezeket a műveleteket, akkor sokkal kevesebb fa betegedne meg és lenne veszélyes.
„A klímaváltozással minden fa felértékelődik, a nagy fák pedig kiemelt értéket képviselnek, mert a talajvíz drasztikus csökkenése miatt a közepes méretű fák állománya rohamosan pusztul. Így csak azok tudnak vízhez jutni, amelyeknek a közelében vannak nagy fák és képesek még vizet felhozni a kisebb társaiknak. Ha ezeket a nagy fákat kivágjuk, a már így is nagyon rossz állapotban lévő vízrendszereinkben óriási károkat okozunk” – jelentette ki a Zöld Küldetés elnöke.
Farkas Barta Kata hangsúlyozta azt is: jogszabályi háttér nélkül a kezelő nem tesz semmit.
„Előkészítés alatt van már évek óta egy zöld kerettörvény, amely reményeink szerint valós védelmet is adhatna a fáknak és egyéb növényeknek, ezért mielőbb sürgető lenne a régi rendelet megváltoztatása. Reméljük, hogy a környezet iránt elhivatott országgyűlési képviselőink megteszik a szükséges lépéseket és meg tudjuk védeni a természeti értékeinket!” – zárta szavait a környezetvédő egyesület elnöke.