Már több mint egy tucat szürke dobozra hasonlító újfajta hirdetőtábla tűnt fel Kecskemét belvárosában, működőt viszont még csak egyet láttunk, a piacon. Sok még a kérdőjel a CityScreen Media Kft. által kihelyezett, általuk „okosváros képernyőknek” nevezett digitális hirdetőtáblák körül, ami biztosnak tűnik, hogy a Kecskemét Városfejlesztési Alap eddig 230 millió forinttal finanszírozta telepítésüket. Kérdéseinkre azonban nem kaptunk válaszokat sem a cégtől, sem az önkormányzati tulajdonú Városi Alapkezelő Zrt.-től, így például arra sem, hogy politikai hirdetések is helyet kapnak-e majd a „kioszkokon”.
Biztos sokaknak feltűntek a mostanában kihelyezett szürke dobozok a belvárosban. Több mint egy tucat van már belőlük, és vélhetően lesz is még jópár. Mi láttunk például a főtéren, a sakkasztalokhoz-Luca-szoborhoz közel, a Piaristák terén, a kiskörút mentén, az Univer áruháznál lévő zebránál, a Petőfi Sándor utcai gyalogátkelőhelynél, a Deák Ferenc téri kormányablaknál (a képek március 12-én készültek):
De ezek a nyomok is valószínűleg az újabb táblák helyét jelzik a főtéren, az Arany János utca felé eső részen.
Működőt még csak egyet láttunk, a Budai utcai piac nyitott részén. Itt 2023 májusában kettőt állítottak fel, ezekről az önkormányzat százszázalékos tulajdonában álló Városi Alapkezelő Zrt. posztolt. Többek között azt írták, hogy CityScreen elnevezésű digitális információs táblákkal „a város főbb pontjain találkozhatnak majd a közlekedők”.
Kiderül a posztból még, hogy a projektet a Kecskemét Városfejlesztési Alap befektetésével, a Keocko Holding Kft.-vel közösen valósították meg. „A fejlesztés révén a kecskeméti lakosok a piaci alapú hirdetések mellett hozzájuthatnak az őket érintő legfontosabb városi információkhoz a város közterületein, egyúttal a kihelyezett információs oszlopok környezetében a projektgazdákkal közösen ingyenes WI-FI elérést is biztosítunk minden járókelő számára” – írták.
A Városi Alapkezelő Zrt. oldalán még az olvasható, hogy az alapból összesen 230 millió forintot fordítottak CityScreen Media Kft. finanszírozására (tőkeemelés: 4,5 millió, tőketartalék emelés: 25,5 millió, tagi kölcsön: 200 millió forint). Az, hogy az alap mekkora részesedést szerez a cégben, nem közlik.
A CityScreen Media Kft. 2021-ben alakult. A Városfejlesztési Alap mellett másik tulajdonosa a kecskeméti székhelyű, 2014-ben indult Keocko Holding Kft.. Az Opten adatbázisa szerint a CityScreenben szavazati jogának mértéke meghaladja az 50 százalékot. Mindkét cég – azaz a Keocko és a CityScreen – ugyanarra a kecskeméti címre van bejegyezve, és mindkettő ügyvezetője Lippényi Tamás (aki a Keocko-ban résztulajdonos).
A hirdetőtáblákat a CityScreen weboldalán „okosváros képernyőknek” és „kioszknak” nevezik. Azt írják, „dinamikus és hatékony reklámfelületeket kínálnak, amelyek a mozgóképes reklámoknak köszönhetően jobban odavonzhatják a tekintetet, mint a hagyományos plakátok”.
További előnyeként hangsúlyozzák, hogy:
– vandálbiztos, külső burkolatuk acélból készül, a képernyő elé páncélüveget helyeznek;
– a kijelzők teljes napsütésben is tökéletesen láthatóak maradnak;
– a kioszkokba beépített kamerák által pontosan tudható, hány járókelő látta, és ezáltal mérhető a hirdetési kampányok hatékonysága;
– a tartalom központilag és azonnal cserélhető, így könnyen és gyorsan frissíthetők a reklámok vagy más tartalmak.
Ingyenes Wi-Fi hozzáférést is ígérnek – városszerte – az új tábláknál, mindezt összekötve a Fotel.hu hírgyűjtő oldallal, amelyen keresztül a hirdetők célzottan elérhetik az utcán a hálózatra kapcsolódó járókelőket.
A Fotel.hu-ról azt írják, „folyamatosan bővül”, „a kecskeméti lakosok mindig megtalálják a legfrissebb információkat”, hirdetései kifejezetten a kecskeméti lakosokat célozzák meg.
Megnézve a Fotel.hu impresszumát, kecskeméti internetes közéleti magazinként aposztrofálják magukat, hozzátéve, jelenleg próbaüzemben működnek, a teszt időszakban „a régió jelentős online médiumaiból gyűjtve” osztanak meg cikkeket, tartalmukat módosítás nélkül veszik át (magyarán „kopipészt”). A régió jelentős médiumai náluk egyet jelent a hiros.hu-val, szinte kizárólag az önkormányzati média cikkeit osztják tovább (esetenként a KTV-re hivatkoznak). A főszerkesztő Erdei Sándor, aki a Keocko oldalán mint értékesítő van feltüntetve.
Március 12-én, amikor végignéztük őket, a városban látott dobozok közül még csak egy működött, a piacon (a másik itt lévő képernyője sötét volt). Több olyan program ajánlója jelent meg rajtra, amelyek már egy héttel vagy tíz nappal korábban lezajlottak, vagy rendszeresen felvillant veterán a autó-és motoralkatrész börzék plakátja, amelyen a 2023-as időpontok voltak közzétéve – nyilván ez sem aktuális már (a Városi Alapkezelő tavalyi posztjánál is feltűnt ez a plakát). Persze ezeket a hiányosságokat még lehet a próbaidőszakra fogni, noha ezek a táblák azért már több mint egy éve itt vannak, és mint a Városi Alapkezelő írta, „működésbe léptek”. Wi-Fihez mi nem tudtunk kapcsolódni.
Mivel szerettünk volna többet megtudni a hirdetőtáblákról, az egész projektről, egy közös levélben megkerestük Várady Zoltánt, a Városi Alapkezelő Zrt. vezérigazgatóját és Lippényi Tamást, a CityScreen Media Kft. ügyvezetőjét.
Ezeket a kérdéseket küldtük el még múlt héten:
– Hány CityScreen tábla lesz kihelyezve Kecskeméten, most hány működik, jelenleg hány telepítése fejeződött be vagy van folyamatban?
– Miként finanszírozzák a táblákat, mekkora a projekt bekerülési értéke, ehhez mekkora forrást biztosít a Városi Alapkezelő és mekkora részt a befektetési partner Keocko Holding?
– A helyszínek kiválasztásánál mi volt a fő szempont?
– Hány tábla működőképes jelenleg, és tud ingyenes Wi-Fi elérést biztosítani?
– Miként történhet majd a járókelők Wi-Fi-re csatlakozása?
– A Budai utcai piacon tavaly kihelyezett táblákról mi a tapasztalat, beváltották a reményeket?
– A Wi-Fi szolgáltatás finanszírozása miként történik majd?
– Adatgyűjtés is történik majd? Úgy tudjuk, a buszmegállókban Wi-Fi mérési pontok is lesznek majd.
– A reklámok nézettségét miként mérik?
– Milyen típusú reklámok, spotok futnak majd a táblákon?
– Milyen városi információkat tesznek közzé? Mely helyi hírportálok cikkeit tervezik megosztani, vagy egy saját portál anyagai jelennek majd meg a táblákon?
– Politikai hirdetések is helyet kapnak majd, ha igen, bármely politikai párt és civil szervezet hirdethet a CityScreen táblákon?
– Nem gondolják-e, hogy város így is zsúfolt reklámfelületekkel, és ezek a táblák esetleg méginkább rontanak az összképen? Látják-e a keresletet a szolgáltatás iránt?
– Milyen nyereséget várnak?
Várady Zoltán hétfőn azt válaszolta, hogy levelünket továbbította az érintett cégnek „azzal a leghatározottabb kéréssel, hogy legkésőbb a mai napon adjanak részletes és kimerítő választ valamennyi feltett kérdésre”.
Alig több mint húsz perc múlva érkezett Lippényi Tamás emailje, de ő sem válaszolt érdemben. Annyit írt, hogy a CityScreen Media Kft. „az okosváros képernyőket” a város közgyűlése által elfogadott „Okos Város” koncepcióba illeszkedően, „a vonatkozó jogszabályi és hatósági előírásoknak megfelelően helyezte és helyezi ki, azok üzemeltetésére kizárólag a mindenkor hatályos jogszabályi előírások, valamint hatósági engedélyekben foglaltak betartásával kerül majd sor”. Hozzátette, a Városi Alapkezelő Zrt. az általuk megvalósított projekt finanszírozásában a honlapján nyilvánosságra hozott konstrukcióban és összeggel vesz részt (ez az információ szerepel a cikk elején).
„Ezen túlmenően a feltett kérdések közül számos kérdés, illetve az arra adandó válasz ugyanakkor az üzleti titok fogalmi körébe esik, így cégünk jogos gazdasági érdekeinek védelme érdekében azokra válasszal nem tudunk Önök felé szolgálni. Kérjük, hogy az Önök által megjeleníteni kívánt cikkben szíveskedjenek tartózkodni minden olyan tényállítástól, vagy egyéb olyan megnyilvánulástól, amely cégünk reputációjára bármilyen módon negatív hatással lehet” – írta a CityScreen Media ügyvezetője.
Megjegyzés: hogy tények állításától miért kellene tartózkodnunk, azt nem tudjuk, mi éppen a tények közlését és a nyilvánosság tájékoztatását tartjuk feladatunknak.