Az Európai Bizottság büntetővámokat vethet ki a Kínából importált e-autókra, így várhatóan júliustól 25 százalékos plusz terhet kell fizetni a behozatalkor. Az intézkedés évente több, mint 2 milliárd euróval gyarapíthatja az EU költségvetését.
Az aggodalmak szerint Peking tiltott állami támogatásokkal tartja alacsonyan a kínai elektromos járművek árát. Franciaország és Spanyolország támogatja a büntetővámot, viszont a német és a magyar kormány hangosan ellenzi azt.
Az EU legnagyobb kereskedelmi partnere Kína, amely tavaly 10 milliárd euró értékben exportált elektromos autókat az EU-ba, ezzel megduplázva a piaci részesedését. Több francia, olasz és spanyol autógyár felismerte, hogy Kínában folyamatosan csökken az európai márkák piaci részesedése, miközben Európában egyre jobban elterjednek az új kínai szereplők.
A Financial Times arról ír, hogy az eddigi 10 százalék helyett 25 százalék lehet a vám, amit nem mindenki üdvözölt, kínai megtorlástól tartva Németország, Svédország és Magyarország ellenzi az intézkedés bevezetését.
A vámok attól függően változhatnak, hogy az EU vizsgálata szerint milyen mértékű kínai tiltott támogatást tárt fel. Az Európai Bizottság várakozásai szerint a kínai elektromos autók jövőre 15 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek majd az EU-ban, és az áruk jellemzően 20 százalékkal alacsonyabb lesz, mint az uniós gyártású modelleké – köszönhetően a kínai államtól kapott milliárdoknak.
Az Európai Bizottság bizonyítékai szerint a kínai autógyártók és beszállítóik támogatott hiteleket, adókedvezményeket és olcsó földterületeket kapnak otthon, ami tisztességtelen versenyelőnyt jelent. Számos uniós autógyártó elítélte a tervet, attól tartva, hogy Kína hasonló válaszlépéseket tesz, vagy akár ki is zárja őket a piacáról.
Az Európai Bizottság döntése, miszerint további vámokat vet ki a kínai elektromos járművekre, jelentős lépés, amelynek messzemenő következményei lehetnek. Miközben jelentős bevételt hozhat az EU-nak, és kiegyenlítheti az európai elektromos járművek gyártóinak versenyfeltételeit. De Brüsszel azt kockáztatja, hogy költséges kereskedelmi háborút robbant ki Kínával, és a fogyasztók számára magasabb árakat eredményez.
via Portfolio