Miután a közgyűlés az év első felében létrehozta a város saját közlekedésszervező cégét, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft.-t, nyáron pályázatot írt ki a személyszállítási közszolgáltatás ellátására. A pályázati csomagot öt cég vásárolta meg ( köztük a jelenlegi szolgáltató is ), de az anyagot már csak egy adta be: az ITK Holding Zrt., amely így megnyerte a pályázatot. Legalábbis így számol be a történtekről az előterjesztés. Azért írtuk ide ezt a megjegyzést, mert a szerződést már egy másik, jogi személyiséggel bíró társasággal köti az önkormányzat, az Inter Tan-Ker Zrt.-vel, amely az ITK cégcsoport tagcége. És ha valaki átolvassa az anyagokat, akkor a bizonytalanságát növelheti, hogy a napirendi pont szövege szerint az ITK Holding Zrt. lehet a szolgáltató, a szerződésben pedig az Inter Tan-Ker Zrt.-t említik így. Ettől persze még rendben lehet minden, csak laikus olvasónak katyvasznak tűnhet. De, hogy ez a cég lesz-e az, amely a következő 10+5 évben a kecskeméti buszos tömegközlekedéshez a buszokat és a sofőröket biztosítja, karbantartja a járműveket, és üzemelteti a két nagy buszmegállót, az csak a holnapi rendkívüli közgyűlésen dől el.
Az utóbbi mondatból kiderül, hogy nem teljesen az új szolgáltató felel majd a tömegközlekedésért. A feladatok megoszlanak a szolgáltató és a városi cég között. Utóbbi tervezi meg a közlekedést; ellenőriz és számonkér; biztosítja a jegyeket és bérleteket, valamint ellenőrzi azok használatát; nem utolsó sorban pedig a beérkező észrevételeket kivizsgálja, megválaszolja.
A szolgáltató, tehát ha megszavazzák holnap, akkor az Inter Tan-Ker Zrt. legnagyobb volumenű feladata a buszok biztosítása lesz ( a sofőrök alkalmazása mellett ). Január elsejétől az első négy hónapban ideiglenes buszokat biztosít a feladat elvégzésére, valamint átveszi a várostól a 25 darab hybrid Mercedes buszt, és ezeket is szolgálatba állítja. Májustól viszont legalább 37 darab új buszt állít hadrenbe ( máshol az anyagban 45-ről van szó ). Ezek mindegyike alacsony belépésű vagy alacsonypadlós dízel busz lesz a szerződésben meghatározottak szerint. A járműpark életkorára is figyelnie kell a szolgáltatónak. 2029. január elsején a járműpark átlagéletkora nem lehet idősebb 7,6 évnél. A város 25 darab Mercedes busza nem tudja teljesíteni az életkori feltételeket, ezért ezeket le kell cserélnie az új cégnek 2023 januárjától. Majd a hybrid buszokat vissza kell adnia a városnak.
A szolgáltatónak nem lesz túl nagy feladat a buszok biztosítása, hiszen a cégcsoport komoly méretekben foglalkozik buszgyártással. Debreceni csarnokaiban szereli össze a buszokat.
De akkor debreceni buszok a Mercedes városában?
Igen és nem is. A Mercedes nem fog úgy tekinteni az ITK csoportra, mint amely kifúrta a városból a buszait. Mivel szoros együttműködésben, Debrecenben lényegében Mercedes buszokat szerelnek össze. Az elsőt éppen az ottani tömegközlekedésben állították hadrendbe.
Nevek az ITK Holding körül
A Népszava írta meg korábban, hogy az ITK Holding vezérigazgatója az a Kossa György, aki évekkel ezelőtt „tűzoltó dandártábornokként országos iparbiztonsági főfelügyelői tisztséget töltött be. Kinevezését két évvel korábban a Csányi Sándor Mol-alelnökkel és OTP-vezérrel jó kapcsolatokat ápoló Pintér Sándor belügyminisztertől vette át. Kossa György a vörösiszap-katasztrófa után a Mal állami felügyeletét ellátó bizottságot is vezette.”
Szintén a Népszava írt arról is, hogy a MOL többségi részesedést szerzett az ITK Holdingban.
A rendkívüli közgyűlés kedden 11 órakor kezdődik. Amennyiben megszavazza a testület, akkor meglesz a következő 10 évre, hogy melyik cég biztosítja a buszokat és a sofőröket. Amennyiben pedig a 10 év alatt az önkormányzat mindent rendben talál, pályáztatás nélkül újabb 5 évre köthet szerződést a szolgáltatóval.
A VG.HU időutazást hajtott végre
A portál ma délutáni cikkében kész tényként írta meg, hogy ez a cég adja majd a városnak a buszokat. Arra hivatkozva, hogy erről a napokban tárgyalt a rendkívüli közgyűlés. Íme.