fbpx

FRISS HÍREK

Fenntartható közlekedés – autózás: 0–1

- Advertisement -

Brüsszel több mint kétmilliárd forinttal járult hozzá Kecskemét déli, illetve keleti gazdasági övezeteinek könnyebb megközelítéséhez. A beruházás a „Gazdasági területekhez kapcsolódó útfelújítások Kecskeméten” című projektben (TOP-6.1.1.-15-KE1) valósult meg. Ez a forráskeret célzottan az ipari parkok és az iparterületek elérhetőségét segítő alapinfrastruktúra fejlesztését szolgálta, lényegében az autós, kamionos jobb haladást.

Nagy gáz helyett hogyan lesz fenntartható a városi közlekedés?

Minden kecskeméti közlekedéssel kapcsolatos felújítás indokolt, mert városunk rákfenéje a kényelmetlen, fenntarthatatlan és nem biztonságos közlekedés. A módszer azonban nem mindegy. Játéknak tűnő szavak, de nem játék a fenntarthatóság érvényesítése a kecskeméti közlekedésben.

Az EU jelentős összegekkel támogatta a 2014–2020 közötti ciklusban a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedés fejlesztését. A projekt címe: „Fenntartható városi közlekedés” (TOP-6.4.1-15), amelyben a fenntarthatóság fogalma ezt jelenti:

  • biztonságos (!), akadálymentes (!) infrastruktúrát és megfelelő teret kell biztosítani a leginkább veszélyeztetett – mozgáskorlátozott, gyalogos, kerékpáros – úthasználók számára;
  • A KÖRNYEZET, AZ ÉLETMINŐSÉG ÉS AZ EGÉSZSÉG JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN A GYALOGLÁS ÉS A KERÉKPÁROZÁS RÉSZARÁNYA NÖVEKEDJEN AZ AUTÓZÁS TERHÉRE (a városi területeken megtett utazások mintegy fele öt kilométernél rövidebb);
  • a járművek használatával összefüggő szokások megváltoztatása, például a telekocsin, a közautón, az iskolabuszon keresztül;
  • a tömegközlekedés használatának ösztönzése (Kecskeméten a vállalkozók 10%-a nyújt csupán támogatást dolgozóinak a busszal történő munkába járáshoz);
  • az alternatív energiával működő közlekedési eszközök fejlesztésének támogatása (erre jó példákat láthatunk a kecskeméti GAMF-on);
  • a beruházásnak a társadalmi haszon maximalizálására és a – például az éghajlatváltozásból, a balesetekből, az egészségügyi ellátásból, a zajból, a levegőszennyezésből és a térhasználatból eredő – külső költségek minimalizálására kell irányulnia.

Ezek a kerékpáros és buszos fejlesztések is megvalósulhattak volna Kecskeméten

Több kerékpártámasz:

Számtalan helyen látunk a belvárosban fához, villanykaróhoz, kerítéshez láncolt biciklit, mert nincs elegendő számú kerékpártámasz. A külterületeken ez a probléma úgy jelentkezik, hogy sokan laknak messze a buszmegállóktól, ahol keréktámaszt nem találni. A busz is félórát megy, nem mindegy, hogy a megállóig lévő kilométereket gyalog vagy bringával tesszük-e meg.

B+R kerékpártárolók:

Ha a vonat- vagy autóbusz pályaudvarra kerékpárral érkezünk szeretnénk biztonságban és fedett helyen hagyni a kerékpárunkat.

Kerékpárutak, kerékpársávok:

A biztonságos kerékpáros közlekedés előfeltétele a normális nyomvonallal kialakított kerékpárutak, amelyek pókháló szerűen lefedik a várost. A belváros (többek között a kiskörút) kerékpárossá tétele.

Buszsáv a buszoknak:

Ameddig a busz is rostokol a reggeli dugóban addig nem lesz népszerűbb busszal közlekedni, mint autóval. Olyan munkamegosztást kell kialakítani az utakon, amely buszsávokat hoz létre, akár az izsáki úton, akár a kiskörúton.

Szemléletformálással egybekötött beruházások: Napelemes megvilágítása a kerékpárútnak.

Fenntarthatónak hívott közlekedésfejlesztés címén folynak el euró milliók az autós problémák kezelésére – Kecskeméten is

Kecskemét déli és keleti részére felhasznált fejlesztési keret (TOP-6.1.1) az autós, kamionos jobb közlekedést szolgálja, míg a fenntartható városi közlekedésfejlesztési keret (TOP-6.4.1-15) a szelíd módokat (gyalogos, kerékpáros) és közösségi közlekedést.

Nem kecskeméti specifikum, más magyarországi városokban is létező gyakorlat, hogy a pályázati kiírásban „elrejlett” lehetőségekre (közlekedésbiztonsági fejlesztések, forgalmi rend átalakítása, parkolófejlesztés) építve, a forrás céljával ellentétesen turbókörforgalmakra, parkolóházakra fordítják részben a fenntartható közlekedésre szánt összegeket.

Hasonló cikkünk:  Megtartotta éves fórumát a kecskeméti Városi Civil Kerekasztal

Érden az elnyert 7 milliárd forint többségét kereszteződések kapacitásbővítésére és turbókörforgalom kiépítésére költik. Győrben a pénz nagy részét új parkolóház emészti fel, ami cseppet sem segíti a forgalomcsillapítást. Debrecenben már jelentősebb összegeket fordítanak a kerékpáros fejlesztésekre, de ezek a város külső területeire koncentrálódnak, és általában elválasztás nélküli gyalog-kerékpárutakat jelentenek.

A KERÉKPÁROZÁS FEJLESZTÉSÉT A VÁROSKÖZPONTOKBAN KELLENE LEGINKÁBB ERŐSÍTENI – KECSKEMÉTEN IS.

A zalaegerszegi beruházás is kétarcú, az uniós támogatás jelentős részét az egyik forgalmas utca kétirányúsítására és kapacitásnövelésére fordítják. További példákat (Nyíregyháza, Veszprém) nem is kell sorolni, mert láthatja az olvasó, hogy a fenntarthatónak hívott közlekedésfejlesztés címén miként folynak el euró milliók az autózás támogatására.

Bem utca – Kuruc krt. turbókörforgalom fenntartható forrásból

A Bem utca – Kuruc krt. kereszteződésében épült körforgalom a fenntartható városi közlekedési keretből épült 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból. A körforgalom megépítését azzal indokolták, hogy az itt áthaladó napi kb. 18.000 jármű nagyban lassítja Kecskemét forgalmát. 2019 őszére az autók, kamionok és buszok gyorsabb haladására a körforgalom elkészült, illetve ezen a ponton a gyalogos és kerékpáros áthaladás megújult.

Kerékpárral a Lidltől a Postáig a gyakorlatban

A Szolnoki út – Bem és Vörösmarty utca vonal az egyik legforgalmasabb szakasz a belváros felé, ahol a turbókörforgalom is megépült. A gyakorlatban most bemutatjuk, hogy egy kerékpáros (és gyalogos) milyen kihívásokkal találkozik a Lidl (Szolnoki út) – Bem és Vörösmarty utca vonalán a Postáig:

Lekopott felfestések, amik az autósokat figyelmeztetik a fokozott kerékpáros forgalomra:

Rossz minőségű utak és elválasztás nélküli gyalog-kerékpárutak a Szolnoki úton:

Felfestések hiánya: a sárga szaggatott vonal tájékoztatja a bringást, hogy merre vezet az út, illetve felhívja az autósok figyelmét a fokozott kerékpáros közlekedésre.

Sehová nem vezető kerékpársáv: A Bem utcán nyitott kerékpársáv segíti a biciklis haladását, ami a Vörösmarty utcára érve megszűnik. Itt sárga színű piktogrammal jelölik a kerékpáros haladást, csakhogy ez egyszerre autóparkoló is. A kiskörút kereszteződéséhez (belváros széléhez) érve a kerékpáros légüres térbe kerül. Szemben behajtani tilos tábla. Kiskörút: csak a bátraknak. Nincs kerékpársáv, amely vezetné biztonságos vonalon a belvárosi kerékpáros közlekedést. Vagy marad egy keskeny járdacsík, ahol a gyalogosok között kerékpárral átvergődünk a Postához.

Ezzel a példával azt illusztráltuk, hogy a Bem utca – Kurucz krt. turbókörforgalom döntően egy autós problémára reflektált egy jól meghatározott ponton és nem komplex módon szemlélte a Szolnoki út – Bem utca forgalmas útszakaszt. Ha mérlegre tesszük a turbókörforgalom eredményét a fenntartható városi közlekedés kritériumai szerint, akkor a következő véleményre jutunk.

Minden bizonnyal az autót használók száma nem csökkent a gyaloglást, kerékpározást vagy a közösségi közlekedést használók javára. Miért is csökkent volna az autós forgalom, ha elsősorban az autós gyorsabb haladás biztosítása volt a célkitűzés. Ami pedig a környezetterhelést illeti, egyelőre nem állnak rendelkezésre nyilvános adatok arról, hogy csökkentek-e a környezeti ártalmak, a zaj és levegőszennyezés – hiába is állítja adatokkal alá nem támasztva ezt az egyik belsős városházi hírportál itt.

Hamarosan folytatjuk a kecskeméti „fenntartható” városi közlekedést bemutató sorozatunkat.  

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...