fbpx

FRISS HÍREK

1947-ben, -20 fokban Kecskeméten avatták fel Tito marsallhoz vezető betonutat

- Advertisement -
„1947. január 5-én, vasárnap nagy ünnepség zajlott Kecskeméten. A város hóval borított főterére egymásután százával érkeztek az ország minden részéből az autók és motorkerékpárok, a Terézvárosi Torna Club csillagtúrájának résztvevői. A csillagtúrát abból az alkalomból rendezte a nagymultú fővárosi sportegyesület, hogy a háború után újjáépített transzkontinentális betonutat Kecskeméten avatta fel Tildy Zoltán, a magyar köztársaság elnöke” – számolt be a korabeli Független Kisgazda Földmunkás és Polgári Párt lapja, a Kecskemét.
A Közuti és Vízi Közlekedés szaklap pedig így írt az attrakcióról: „ez a nap nemcsak egy tömegsportszerű megmozdulás volt, hanem az újjáépített london—konstantinápolyi műút magyarországi szakaszának a megnyitási ünnepsége is.”

Hamar meglátták a népszerűségszerzés lehetőségét a közlekedés helyreállításában

A második világháborút követően Magyarország képe lesújtó volt, a nemzeti vagyon mintegy 40 százaléka pusztult el. Részben a harci eseményekben, részben az országból elmenekülő nyilasok és német katonák rombolásakor, részben pedig a megszálló szovjet hadsereg tevékenysége nyomán. A legsúlyosabb veszteség a közlekedést érte, itt az infrastruktúra közel 60 százaléka semmisült meg. A legfontosabb feladat az élelmiszerellátás és – részben ezzel összefüggésben – a közlekedés helyreállítása volt.
Kecskemét számára a háborús pusztítás mellett komoly tehertételt jelentett a mintegy negyvenezer szovjet katona állomásoztatása, akiknek itt volt a fő felvonulási útvonala és háttérbázisa. Kecskemét és Budapest között pedig rendbe kellett tenni a közlekedési vonalat.

Veterán autó motoros plakett 1947 Kecskemét Csillagtúra

1947-ben erről a vonalról – egészen a déli határig – Dolhay Imre osztálytanácsos úgy beszélt, hogy:
„ez tulajdonképen a London– Isztambul közötti transzkontinentális út magyarországi szakasza, ami Oroszvártól a Szabadka közelében lévő Horgosig terjed. A most újjáépített 87 km-es útszakaszt rengeteg bombatalálat érte.”
A kommunisták hamar meglátták a népszerűségszerzés lehetőségét a közlekedés helyreállításában, hiszen ez a szovjet hadsereg közvetlen érdeke is volt, amihez szovjet utászalakulatok is a rendelkezésre álltak. 1945 májusától a kommunista Gerő Ernő töltötte be a közlekedési miniszteri posztot, aki gyakran tűnt fel hidak és egyéb utak avatásán, mint az történt 1947 januárjában Kecskeméten is.

Gerő Ernő: „A most újjáépített út összeköt bennünket Tito marsall országával”

Már a második világháború előtt népszerűségnek örvendtek az autós-motoros csillagtúrák, amelyek szervezésében kiemelkedő szerepet játszott a Terézvárosi Torna Club. A TTC 1902-ben alakult Budapest VI. kerületében. Szakosztályai közül kiemelkedő volt a autó- és motorsport és a turisztika. A két háború között számos ilyen versenyt szerveztek.
A háború után az egyik legfontosabb szempont volt, hogy bemutassák: a rendeződés viszonyai lehetővé teszik, hogy ismét megrendezzék a régi csillagtúrák hagyományait felidéző rendezvényt. 1947 elején tehát ezért került megrendezésre a téli kecskeméti csillagtúra, mert ekkor avatták fel a Budapest – Kecskemét közti újjáépített betonutat. Az eseményen felszólalt a kisgazda párti Tildy Zoltán köztársasági elnök, Gerő Ernő közlekedési miniszter és Tóth László kecskeméti polgármester.

Kecskeméti Hírek / Fotó: Arcanum

A Kecskeméti Hírek a következőképpen tudósított az eseményről:
„1200 személy és tehergépkocsi, valamint motorkerékpár vonult fel Kecskeméten, hogy amint Seres Tibor miniszteri osztálytanácsos, a magyar közlekedésügyi minisztérium gépkocsi főosztályának vezetője mondotta üdvözlőbeszédében — hitet tegyen arról, hogy a magyar újjáépítés minden vonalán csodát teremtenek a dolgozó kezek.”
Gerő Ernő miniszter pedig ekkor azt mondta, hogy:
„Út és motor — ezt a jelszót kell kiadnunk. Arra törekszünk, hogy a vasút és az autózás ne álljanak ellenségként egymással szemben, mint a múltban, — ellenkezőleg — teremtsük meg a harmóniát a két közlekedési ág között. A most újjáépített út összeköt bennünket Tito marsall országával és hirdeti népünk építő erejét és élni akarását.”
És a korabeli tudósítások szerint mindez -20 fokban történt.

Három személyes légi taxi járatokat álmodtak Kecskemétre

A tervek határtalanok voltak. A Kecskeméti Hírek újságírója Koós Imre légügyi főtanácsost a magyar repülés helyzetéről kérdezte és arról van-e kilátás arra, hogy a közeljövőben Kecskemét bekapcsolódjon a repülőközlekedés útvonalába. Koós Imre elmondta, hogy míg az első világháborúban a repülőgépeket hadicélokra használták, addig ma már a kereskedelem- és az utasszállítás céljait szolgálja. Majd így folytatta:
„Kecskemétről Budapestre repülőjáratot beállítani nem volna kifizetődő az út rövidsége miatt, ellenben tervezünk egy úgynevezett légi taxi hálózatot 3 személyes gépekkel az ország különböző részein 30 leszálló hellyel. Ezeket a gépeket sürgős esetekben az ország bármelyik pontján bárki igénybe vehetné.”

Polikárpov Po-2, a többcélú kétfedelű / Fotó: rchangar.hu

A légügyi főtanácsos minden bizonnyal a háromüléses Polikarpov Po-2-es egymotoros taxi-repülégépekre utalt. Magyarországon 1946-tól volt használatban ez a típus, előbb mint légi taxi, később mint katonai futár és gyakorlógép.
- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...