A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, Nyul Zoltán a kecskeméti vasútállomás fejlesztéséről tartott hunyadivárosi lakossági fórumon elmondta, hogy a nyár végén kerülhet sor a kivitelezési közbeszerzési eljárás kiírására és a beérkező ajánlatok után dönt majd a kormány a projekt finanszírozásáról. A kivitelezés ezután 2023-ban kezdődhet el, amiben azonban jelentős bizonytalansági faktort jelent az ingatag világgazdasági és nem különben a világpolitikai helyzet – tette hozzá nem mellékesen a NIF vezérigazgató-helyettese.
Kapavágás nélkül elfolyt eddig 3,2 milliárd forint
Sokadik nekifutása ez már annak a nagyszabású tervnek, amiről 13 éve folyik az ötletelés Kecskeméten, aminek a keretében jelenleg a kecskeméti vasútállomást és a buszpályaudvart összevont formában fejlesztenék.
2009-ben döntött arról a közgyűlés, hogy az önkormányzat nyújtson be pályázatot egy intermodális pályaudvar létesítésére. Ehhez több körben összesen több mint 2,7 milliárd forintot ítéltek oda, amiről a tervezés tizedik évfordulóján részletesen itt írtunk a kecsUP-on. 2020-ban újabb ötlettel álltak elő. Új buszpályaudvart építettek volna a vasút mellett (ezzel kiváltva a Széchenyi téri buszmegállót), aminek a tervezési díját 488 millió forintban szabták meg. A tervekből csak tervek maradtak, kapavágás nélkül viszont elment 3,2 milliárd forint közpénz.
Jövőre ismét indulhat, de most már összevontan a vasút- és a buszpályaudvar fejlesztése
A Hunyadi János Általános Iskolába hirdetett lakossági fórumot a városrész önkormányzati képviselője, Pászti András vezette fel, ahol a NIF beruházási vezérigazgató-helyettese , Nyul Zoltán, Huszti Csaba projektvezető, Öveges László főépítész és Falu György alpolgármester is részt vett. A fórumnak helyet adó iskola projektora ugyan pixelhibás volt, a hibát okozó lámpa cseréje körülbelül 20 ezer forint lenne, az érdeklődők ennek ellenére sok tervet megismerhettek a kecskeméti vasútállomás és a buszpályaudvar, valamint környékének megújításáról.
Fő szempontként elhangzott az új utazási csomópont építése során, hogy cél:
- az utasok közvetlen igényeinek kiszolgálásán túl
- a környezetbarát, a műemléki épületeket megőrző építkezés, illetve
- a parkolókapacitás növelése.
Öveges főépítész összefoglalta, hogy 2008-ban kezdődött el a területről szóló fejlesztés tervezése. 2015-ben került sor a csomóponti tervek kidolgozására és a kiegészítő intézkedések meghozatalára, például a tömegközlekedés generális áttervezésére. A külső városrészekben a koncepció részeként buszfordulók kiépítésére is sor került. A tervvel kapcsolatban viszont a MÁV részéről probléma merült fel. Új koncepcióterv készült, amit 2018-ban a posta, a MÁV és a Volán jóváhagytak, de a bizottsági meghallgatások után újabb szempontok érkeztek. A lakossági fórumon most már engedélyezési terv szintű terveket mutattak be.
Öveges a beruházás előnyei közé sorolta, hogy a Széchenyi téri buszpályaudvar a belvárosban megszűnhet és közvetlenebb kapcsolat létesülhet a belváros és a Hunyadiváros között.
A beruházás kormányzati beruházás lesz, tehát állami forrásból épülne. A kivitelés során a vasút épületét helyi védett épületként újítanák fel. Megtartják a posta épületét is. A buszpályaudvart a vasútpark pozíciójához igazítanák, illetve a Rákóczi út felől a zöld falat is folyamatossá tennék. Szempont az is, hogy a csapadékvíz maradjon helyben a zöldfelület gondozása érdekében.
A NIF vezérigazgató-helyettese, Nyul azzal támasztotta alá a beruházás fontosságát, hogy nem csak közlekedési létesítményről van szó, hanem városfejlesztésről, értékmegőrzésről, városrészek kapcsolatáról és a szolgáltatási színvonal emeléséről. Az előadó Kaposvár példáján keresztül azzal érvelt, (ahol már elkészült) az intermodális csomópont, hogy az több évtizedes városrehabilitációs problémákat oldott meg.
A NIF előadója ismertette, hogy nyár végére lesz lehetőség a kivitelezési közbeszerzés kiírására és, amint forintra pontos áraik lesznek azzal az összeggel tudnak fordulni a kormányhoz. Ha lesz elegendő forrás, akkor 2023-ban indulhat a beruházás.
Tóth Ambrus tervező vette át a szót, aki a meglévő problémákat sorolta:
- a nem biztonságos aluljárók ügye
- a csomópontok rendezetlensége, például az autó- és buszforgalom keveredése
- vasút és buszpályaudvar között nincs vizuális kapcsolat.
- A parkolási nehézségeken túl az utastájékoztatás korszerűtlen, a Volánnál nem lehet látni a vonatokat, a MÁV-nál a buszokat stb.
A lehetséges megoldások között szerepel egy gyaloghíd, ahová lépcsővel és lifttel is fel lehet menni mindkét irányból. Kerékpáros rámpa is lesz mindkét oldalon. A hídra a Rákóczi úti kerékpáros tengely is rá lesz kötve. A parkoló kapacitás emelése: 200 autónak parkoló, további 100 a buszok részére, 200 kerékpárhely a vasút épülete előtt és a híd mindkét oldalán. Az elektromos autók részére lesz lehetőség a töltésre.
A meglévő épített értékek hasznosítására kerül sor, tehát megmarad az állomásépület, a posta, a továbbiak felújításra vagy elbontásra kerülnek.
Közlekedési csomópontok kérdése. Penny felé csak autóval lehet bemenni, a Nagykőrösi utca felől csak buszok. Rákóczi úti csomópontban próbálják a forgalmat csillapítani, csak helyi buszok, minden más nehézforgalom ki lenne tiltva. Figyelnek a klímavédelemre is: az esővizet begyűjtik tárolásra és öntözésre. Esőkertek is lesznek. A Bethlen körút összefüggő zöld sávvá alakulna. A Katona József szobrot kiemelt helyre költöztetnék. Szökőkutat is terveznek.
A látványterveket Széll Péter ismertette. A mostani pályaudvarok új szemléletű közlekedési csomópontokat hoznak létre, olyan utasbarát és városfejlesztési infrastrukturális beruházások ezek, amik az utasok és az ott élők érdekeit részesítik előnyben. A jelenlegi állomásépület helyi védettség alatt áll, de új funkciókat kap. Az északi oldalt megnyitnák, amivel a vendéglátást ismét visszahoznák. 40-es évekbeli arculati megfogalmazást részesítik előnyben. A felüljáró és a buszpályaudvar térlefedése modernebb és jövőbe mutató. 30-as zóna lesz. A lift körül teret hoznak létre.
És mi lesz a tekepályával?
Lakossági kérdések és az arra adott válaszok:
- parkolás: ingyenes marad
- felüljáró: külön gyalogos és kerékpáros, így kétirányú biciklis forgalom lesz
- belátás a magántelkekre: speciális üvegfal akadályozza
- zöld: új fákat is ültetnek
- bontás: elbontják a MÁV kultúr és szociális épületet, ahogy a Volán épületeit is.
- És mi lesz a kultúr alatti tekepályával? Öveges főépítész: az intermodális csomópont nem tartalmaz tekepályát, de írjanak a városrész képviselőjének. (A közönség nevet).
- Lesz új peronrendszer?: A vágányképet nem érinti ez a projekt, mert a biztonsági berendezést is ki kellene cserélni, de a vasútfejlesztés látható közelségben van, majd akkor.
- Lesz híd vagy sem? Falu György alpolgármester szerint a felüljáró nem megépítése 1,5 milliárd forintnyi megtakarítás jelenthet. (Taps a közönségből.) Pászti András képviselő: 7000 ember lakik a városrészben, a felüljáró megépítése a sínek felett 5 perccel közelebb hozná a Hunyadivárost a belvároshoz.
- Mennyire lesz tartós a híd? 100 év.
- Ha 2023-ban elindulna az építkezés, akkor mikor lehet kész? 2-2,5 év.
- Hány milliárdot költöttek el eddig és mennyi lesz a vége? Azt majd az ajánlatokból fogják látni. Ez egy komplex városi beruházás, ami nagy szórást jelent az árazásban. A cél az, hogy megvalósítható és a városhoz méltó épületegyüttes jöjjön létre. (A kérdésre nem válaszoltak, körülbelüli számot az előadók nem mondtak.)
Várostervezéssel kapcsolatos korábbi írásunk:
Nem akarnak monstrumot a Dobó körútra, lakossági fórum volt az Univer beruházásról