Most az orosz-ukrán háború sokkolja a piacokat, de hosszú távon a klímaváltozás megállítása miatt is többet kellene fizetni az élelmiszerért. Szükség lehet egy új támogatási rendszer kidolgozására – véli a hvg.hu-nak nyilatkozó szakértő.
A G7 bolti felmérésében 11,71 százalékos áremelkedést tapasztalt az idén és a tavaly februári árak között. A tavalyi és az idei márciusi árak között már 21,6 százalék volt a különbség. A G7 cikkében vázolt árnövekmények összehasonlításából elég egyértelműen az látszik, hogy a féltucatnyi hatósági áras termék bevezetése egy szemernyit sem tűnik hatékony eszköznek, és még az átmenetinek látszó árrobbanásra sem orvosság.
Raskó György agrárközgazdász a háztartások oldaláról megközelítve azt állapította meg, hogy a jövedelemarányos fogyasztás is nő: a 2000-es években még a jövedelmük 20 százalék alatt költötték a családok élelmiszerre, ez 2010 után felment 24-26 százalékra is, az agrárközgazdász becslése szerint pedig rövidesen a 30 százalékot is biztosan eléri, ez a növekedés nyilvánvalóan a kisebb jövedelmű háztartásokban még ennél is magasabb lehet. Magyarországon a minimálbér idei 20 százalékos emelése ideig-óráig volt elég a száguldó infláció kompenzálására, mostanra jórészt felzabálta a drágulás a jövedelmek emelkedését. Az élelmiszerek egy része, húsok, tej, tojás, már korábban az 5 százalékos áfa körébe került, de azért itt is van még mozgástér, hogy az infláció hatásait csökkentse a kormány, ugyanis az Európai Unió decemberben hagyta jóvá, hogy a tagországokban a zöldség-gyümölcs szektorban akár nullaszázalékos forgalmi adót is be lehessen vezetni.
Az áfacsökkentés azonban nem feltétlenül hoz hosszú távon fogyasztóiár-csökkenést, hiszen a termelők inkább saját veszteségeik csökkentésére tarthatják vissza a forgalmi adók összegét. Újabb megoldás lehet a zöld előírások visszafogása.
Jegyrendszer újratöltve?
Bár a jegyrendszer a második világháború termékhiányos időszakát idézi, jelenleg is van ennek újraértelmezésére példa. New Yorkban például 18 év alattiak kaphatnak ételjegy-kártyát, ami úgy működik, mint egy prepaid bankkártya. A kártyát 800-1000 dollár értékben kapják a jogosultak, csak élelmiszert vásárolhatnak belőle, de gyorsétteremben vagy étteremben már nem használható.
Raskó György szerint egy ilyen típusú támogatás bevezetése itthon a SZÉP-kártyához hasonlóan működhetne.
A bankok februári adatai szerint a SZÉP-kártya-forgalmuk 15-25 százalékát az élelmiszerköltés tette ki, ez is azt támasztja alá, hogy igény volna erre a megoldásra. A cafeteriának az iménti típusából azonban a munkavállalók nagyjából fele részesül, az élelmiszerekre pedig minden háztartásban költenek. Vélhetően éppen a legjobban rászorulók családtagjai nem olyan munkahelyen dolgoznak, ahol béren kívüli juttatásokat is biztosít a munkáltató, így az élelmiszerek drágulása éppen őket sújthatja a legnagyobb mértékben. Főként abban az esetben, ha igaznak bizonyulnak azok a szakértői vélemények, amelyek szerint az élelmiszerek drágasága még hosszú ideig velünk marad.
via hvg.hu