A kormány az elhíresült bombás hirdetésekkel népszerűsíti a legújabb nemzeti konzultációját, ami kapcsán a Reklámszövetség nem indít vizsgálatot, mondván ezek politikai hirdetések.
Ellenzéki pártok, civilek, az Európai Bizottság is kifejezte nem tetszését a hirdetések kapcsán, azonban a kormányt ez nem hatotta meg, és kitart a bombás hasonlat mellett. A reklám miatt korábban a Demokratikus Koalíció feljelentést is tett rémhírterjesztés és közveszéllyel fenyegetés miatt. A Magyar Reklámszövetségnél is próbált fellépni a Momentum – amellett, hogy átmatricázta a plakátokat -, ám Gelencsér Ferenc pártelnököt kétszer is elutasították. A reklámszövetség szerint politikai reklámot nem is vizsgálhatnak a Reklámetikai Kódex szerint.
A kedvezményes díjszabás miatt a kormány kezdte társadalmi célú hirdetésként feladni a bombás reklámot. A kódex szerint a Reklámszövetség ilyen típusú reklámnál már indíthatna vizsgálatot, Gelencsér fel is hívta rá a figyelmüket.
“Az MRSZ fenntartja a korábbi véleményét, miszerint a „nemzeti konzultáció a brüsszeli szankciókról” kampány minden médiatípusban (social media, nyomtatott sajtó, közterület, televízió stb.) publikált hirdetése egyértelműen politikai reklám, mivel a kormány népszerűsítését szolgáló ill. a politikai programjának támogatására ösztönző reklám, így a Reklámetikai Kódex hatálya arra nem terjed ki” – jött a válasz.
Fülöp Szilvia, a Reklámszövetség főtitkára kiemelte: attól, hogy a kormány társadalmi célú hirdetésnek állítja be a bombás reklámot, az még politikai hirdetés, így nem tudnak vele mit kezdeni. Ahogy írta: “a Kódex alkalmazásában nem tekinthető olyan társadalmi célú reklámnak sem a politikai reklám, amelyet a Kódex szabályozna.”
A Reklámszövetség állásfoglalásainak nincs jogi következménye, a reklámetikai bizottság szankciót, pénzbírságot nem szabhat ki, állásfoglalásaik pedig csak azon 22 szervezetre és azok tagságára vonatkoztathatók, amelyek önként alávetik magukat az etikai kódexnek – a kormány pedig, mint végrehajtó hatalmi szerv, nincs köztük. Így ha a Reklámszövetség indítana is reklámetikai vizsgálatot, és esetleg még el is ítélné végül a bombás hirdetéseket, a kormány ezt nyugodtan figyelmen kívül hagyhatná.
A KecsUP is megírta azt a visszáságot, hogy amellett, hogy a szomszédunkban, Ukrajnában civileket bombáznak, a hirdetésen szereplő bomba egy létező típust ábrázol, amivel a II. világháborúban Magyarországot is bombázták.
via HVG