Az Országos Kompetencia Mérés rendszerének fennállása óta nem született olyan rossz szövegértési eredmény, mint 2022-ben. A negatív rekord felállításához pedig a vizsgált (5. és 8. osztályosok) összes évfolyam hozzájárult – derült ki a napokban a közzétett kompetencia-eredményekből.
A kormány a lesújtó eredmény kapcsán nem is mulasztott el véleményt formálni, melyet maga a kancelláriaminiszter fejtett ki a Kormányinfón.
Gulyás Gergely szerint meg kell nézni ezeknek a felméréseknek a módszertanát, a kiértékelést pedig szakembereknek kell elvégeznie. Ugyanakkor az oktatás integrációs problémákkal küzd, a gondok nagy része pedig ebből ered. Vagy ahogyan fogalmazott: „Ahol több a cigány gyermek, ott rosszabbak az eredmények” – közölte.
Súlyos állítás ez Gulyástól, hogy azt ne mondjuk, a végletekig rasszista. Hiszen a magyar kompetenciamérések kiértékelői sosem közöltek eredményeket származás alapján, a tanulókat nem sorolták a magyarok-cigányok-egyéb kisebbségek, vagy a fehérek-kreolbőrűek-feketék-sárgák csoportjába. Ehelyett olyan egyszerű elvek mentén vizsgálódtak, mint a családi háttér, mely nyilvánvalóan jelentősen befolyásolhatja az elért eredményt. Amiket aztán olyan szempontok szerint értékelnek, mint mondjuk a fiúk és lányok közti matematikai és szövegértési különbségek.
Persze ki tudja, mit lát Gulyás és a kormány, amit még a felmérés kiértékelését végző szakemberek sem. Mert Magyarországon nem úgy mennek a dolgok, mint a migránslepte Nyugaton, mi az unortodox elvekben hiszünk. Úgy az oktatásban, mint a demokráciában. Így nem látunk problémát abban,
- hogy az 1989-es rendszerváltás óta nem tudtunk egy, a hétköznapi kompetenciákra fókuszáló, ütőképes oktatási rendszert felépíteni;
- hogy a pedagógusaink szép lassan matuzsálemi korba lépnek, akiket az állam gúzsba köt;
- hogy az oktatási intézmények felszereltsége messze elmarad az elvárhatótól.
Márpedig ez alapján lassan a magyar gyerekek már a bölcsődei nevelésük során olyan hátrányt szednek össze más országok azonos korú gyermekeihez képest, amit később csak nagyon nehezen hozhatnak be. Nem véletlen, hogy az elmúlt hónapokban rengeteg tanár tiltakozott a közoktatás állapota miatt, köztük több kecskeméti oktatási intézmény is.
Persze ez nem számít, hiszen 2011 óta a tankötelezettség határa 16 év, vagyis ha a gyerek gyengén teljesít az iskolában, akkor elmehet dolgozni. Értsd – a kormány gondolatmenetét alapul véve – a cigányok tűnhetnek el az oktatási rendszerből, mely momentum után végre minden szép és jó lehet. S hogy ezzel nincs baj, azt bizonyítja a miniszterelnök véleménye is, mely szerint a szittya gondolkodás már a születésünkkor belénk ivódik, ezért elég, ha ravaszok vagyunk, tanultnak nem kell lennünk.
Lassan úgyis minden magyar szív egy gyárszalagon dobog, nem kellenek a kifogások. Ami pedig a legszomorúbb: rasszizmus ide, kirekesztés oda, mi választottuk ezt a kormányt.