A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a KecsUp-pal azt közölte: a kecskeméti telephelyen nem tervezi akkumulátorcella-gyártó üzem létrehozását. Egy nagyfeszültségű akkumulátor-rendszerek beszerelésére szolgáló épületet hoznak létre, ennek vízfogyasztása előreláthatóan körülbelül 25-30 köbméter körül alakul majd naponta, ami csak csekély mértékben növeli a telephely jelenlegi vízfogyasztát. Kiemelték azt is, a gyár új épületei zöldenergiával működnek majd, tetejükre nagyméretű napelemrendszert telepítenek.
Mint arról beszámoltunk múlt héten, a magyarepitok.hu oldalon (alapítója Oltyán József, kiadója a MAKROLER Médiaügynökség Kft. és a REGON Média Zrt., utóbbi többségi tulajdonosa Szíjj László) jelent meg egy cikk, amely szerint a Market építi fel a Mercedes új, 70 ezer négyzetméter szintterületű gyártócsarnokát Kecskeméten, és az „az új csarnokban lítium-ion akkumulátorok összeszerelését végzik majd”. Az új Batteriemontage (montage jelentése magyarul összeszerelés) gyártócsarnokról szóló anyagban a magyar magasépítő cég közleményére hivatkoztak. Kiderült belőle az is, hogy az üzem kivitelezési munkálatai 2023 szeptemberében indulhatnak majd el, a megvalósítás tervezett időtartama pedig 15 hónap.
A cikket több portál átvette, így a kecskeméti önkormányzati sajtó, a hiros.hu is, a magyarepitok.hu-ra hivatkozva. Érdekes – és egyben furcsa is -, hogy az eredeti cikk viszont már nincs fent a magyarepitok.hu-n: az eredeti helyen már csak hibaüzenet fogadja a látogatót. Az oldalon böngészve sem találtuk meg a cikket. Írtunk a cikket jegyző Hegedűs Gergely főszerkesztőnek, mi az oka a cikk eltávolításának, de nem kaptunk választ. Az eredeti cikkről készítettünk képernyőmentést.
A gyár májusban azt közölte, hogy a kecskeméti gyár területén egy új beszerelőüzem is létesül, a jövőbeli Mercedes EQ modellek gyártásához szükséges nagyfeszültségű akkumulátorok számára. A felröppent hír miatt – ami összeszerelő-üzemről szól – biztos, ami biztos írásban megkérdeztük a cégtől: ugyanarról a két üzemről van-e szó, tehát ez a korábban beszerelőüzemnek nevezett csarnok? A gyár július 24-én, hétfőn válaszolt.
Nyersanyagot vagy vegyi anyagot nem dolgoznak fel
„Köszönjük érdeklődését a Mercedes-Benz kecskeméti gyára iránt. Az Ön által idézett cikkek tőlünk függetlenül születtek. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a kezdetektől fogva világos és egyértelmű tájékoztatást nyújt a témában. Mint azt idén május 2-án bejelentettük, vállalatunk az ‘Electric Only’ stratégiájának részeként a kecskeméti gyár területén egy új, a Mercedes EQ jövőbeli modelljeihez szükséges nagyfeszültségű akkumulátor-rendszerek beszerelésére szolgáló épületet hoz létre. Ez a beruházás tehát egy akkumulátor-beszerelő-üzem létrejöttét jelenti. A Mercedes-Benz a kecskeméti telephelyen nem tervezi akkumulátorcella-gyártó üzem létrehozását” – hangsúlyozta a cég.
Hogy teljesen egyértelmű és világos legyen a helyzet, rákérdeztünk arra is, pontosan mit lehet tudni a Mercedes-gyár területén tervezett akkumulátor-üzemről, az akkumulátor-gyártás mely részfolyamatai zajlanak majd itt: már az elektróda-gyártás és cellakészítés is, vagy csak a modulok és akkupakkok összeszerelése?
„A kész akkumulátorcellák teljesen összeszerelt állapotban, kész akkumulátormodulokban érkeznek majd meg hozzánk partnereinktől. Az évtized közepétől, az új Mercedes EQ modellek gyártásba kerülésével egy időben az akkumulátorbeszerelő-üzemben is megkezdődik majd a munka. Ennek során az egyes modulokat az új üzemben látják majd el a szükséges vezérlőelektronikával, és szerelik készre. A nagyfeszültségű akkumulátort az úgynevezett ‘házasítás’ előtt (vagyis mielőtt végleges helyére kerülne be a járműbe) minden, biztonsági szempontból fontos tényezőre tesztelik, hogy a folyamat végén egy tisztán elektromos meghajtású Mercedes-Benz gördülhessen le a gyártósorról. Az akkumulátor összeszerelése tisztán mechanikus munkafolyamatokból áll, akkumulátorgyártásból ismert nyersanyagot vagy vegyi anyagot nem dolgoznak fel a folyamatok során„ – írta az MBMH.
Végül, de nem utolsósorban aziránt is érdeklődtünk, történtek-e számítások, a munkálatok napi/havi/éves szinten mekkora energia-és vízigénnyel járnak és ennek a biztosítása milyen módon történik majd?
„Az új akkumulátor-beszerelő üzemben nem zajlik majd vízigényes gyártási tevékenység. Vizet mindössze az épület légkondicionáláshoz és a dolgozók higiéniai igényeihez (pl. kézmosás) használnak majd fel. A tényleges, reális vízfogyasztás előreláthatóan körülbelül 25-30 köbméter körül alakul majd naponta. Ez csak csekély mértékben növeli a telephely jelenlegi vízfogyasztását” – áll a gyár válaszában.
Az MBMH azt is hangsúlyozta: a Mercedes-Benz célja, hogy az évtized végére az egy személygépkocsira jutó szén-dioxid-kibocsátást a teljes életciklusra vetítve legalább a felére csökkentse 2020-hoz képest. Ebben jelentős szerepet játszik a mérleg szerinti szén-dioxid-semleges gyártás, a zöldáram beszerzése és a saját megújuló energiatermelő kapacitás növelése.
Hozzátették azt is, a természeti erőforrások igénybevételének csökkentését is célul tűzték ki.
„A kecskeméti gyár – és így a gyárbővítés részeként létrehozandó új épületek is – zöldenergiával működnek majd. Az energiaszükséglet jelentős részének fedezése érdekében az új épületek tetejére nagyméretű napelemrendszert telepítenek. A felületkezelésben – beleértve a festést is, amely a gyártási folyamat egyik leginkább energiaigényes fázisa – a kecskeméti üzem az új gyártósor 2025-ös indulásakor a fenntarthatóság terén is új mércét kíván felállítani, elsőként teljesen száműzve a fosszilis tüzelőanyagokat. A vállalat az új akkumulátor-beszerelő üzem esetében is maximális energiahatékonyságra törekszik, így az üzem csak kis mértékben növeli majd a kecskeméti üzem teljes fogyasztását” – zárul az MBMH válasza.