Az oktatáspolitikai döntéshozók a KRÉTA-rendszerén keresztül faggatják a szülőket arról, hogy egyetértenek-e a politikusok iskolákban és óvodákban tett látogatásaival. A kiküldött kérdőív a KecsUP Hírek által megkérdezett oktatási szervezet szerint felesleges, hiszen a kérdés a köznevelési törvény betartásával tárgytalan lenne. Ráadásul a válaszok következményei ismeretlenek. Arról nem beszélve, hogy a szülők kérdésre adott válasza akár évtizedes politikai vagy pedagógusi karriereket tehetne tönkre, akár Kecskeméten is.
„Az utóbbi hetekben a gondoskodáspolitika területén jelentős vita bontakozott ki egyes politikusok intézménylátogatási tervei kapcsán, a kérdés azonban a köznevelés területén is aktuális. Az Ön álláspontja szerint indokolt-e a (nem oktatáspolitikával foglalkozó) politikusok óvoda- és iskolalátogatása?” – többek között ezt a kérdést tették fel a magyar oktatás döntéshozói a KRÉTA-rendszeren keresztül a diákok szüleinek. A meginterjúvolt felnőttek pedig dönthettek is, így beikszelhették, hogy
- szerintük nem indokolható a politikusok óvoda- és iskolalátogatása, hiszen az zavarja a tanítást;
- az intézményekben csak a pedagógusoknak és a gyerekeknek van dolga, politikusoknak nincs;
- bárki látogathatja akár tanítási időben is az iskolákat, óvodákat, akár a politikusok is.
Nem maradhat rejtve az állami intézmények működése
„A szülőknek vaktában kell válaszolni a kérdésekre úgy, hogy a válaszok következményei ismeretlenek” – írja bejegyzésében a Szülőihang. A szervezet hozzáteszi, hogy a parlamenti képviselőknek fontos feladata lenne, hogy szükség esetén meglátogassák az állami intézményeket, és ezáltal ellenőrizzék a közszolgáltatások – köztük a közoktatás – működését. „Természetesen nem propagandalátogatásokra van szükség, de az állami intézmények működése nem maradhat rejtve a választott képviselők – és rajtuk keresztül a közvélemény – elől” – hangsúlyozták.
A Szülőihang ezen felül arra is kitért, hogy a kormányzat már 2022-ben, 2023-ban és 2024-ben is manipulatív kérdéseket tartalmazó kérdőívet küldött ki a szülőknek a KRÉTA rendszeren keresztül. Ezek részletes eredményét ugyanakkor később nem közölték, az oktatási szervezet erre vonatkozó adatkérését elutasította, holott közérdekű adatokról van szó. „Közösségünk ezért bejelentést tett a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál, mely az ügyben vizsgálatot indított, ami jelenleg is tart” – írták.
PDSZ: a szülők faggatása helyett a törvényt kellene inkább betartani
„Ez nem olyan kérdés, amit kérdőívben kell megkérdezni. A köznevelési törvény vonatkozó bekezdését kellene csak betartani. Eszerint: »A nevelési-oktatási intézmény helyiségeiben, területén párt, politikai célú mozgalom vagy párthoz kötődő szervezet nem működhet, továbbá az alatt az idő alatt, amíg az óvoda, iskola, kollégium ellátja a gyermekek, tanulók felügyeletét, párt vagy párthoz kötődő szervezettel kapcsolatba hozható politikai célú tevékenység nem folytatható«” – közölte a KecsUP Hírek megkeresésére a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője. Nagy Erzsébet hozzátette, az, hogy mi tartozik ebbe a körbe, azt az intézmény nevelőtestületének kell eldöntenie és nem a rendőrminiszternek, vagy bárki másnak a Karmelitában.
A kérdésre, hogy a PDSZ alapvetően mennyire tartja helyesnek a politikusok oktatási intézményekben való jelenlétét, Nagy Erzsébet kifejtette, fontosnak tartják azt az alapelvet, hogy a nevelési-oktatási intézmények ne legyenek a pártpolitizálás, a politikusok kampányának színterei és díszletei. Beleértve ebbe a miniszterelnök látogatásait, valamint azokat az eseteket is, amikor könyvet vagy más kiadványt kapnak gyerekek. Akkor persze más a helyzet, ha a látogatásnak valamiféle működést érintő oka van (például: megnézik, hogy egy felújítás milyen ütemben halad), akkor a politikus is beléphet az intézménybe.
Káros a politizálás az iskolákban?
„A KRÉTA-rendszeren keresztül a diákok szüleinek kiküldött kérdés izgalmas a magyar politikai valóságot látva. Minden politikus felelőssége, hogy mivel foglalkozik, mit tesz és hogyan. Fontosnak tartom, hogy a politikust milyen motiváció fűti. Károsnak tartom, ha az oktatási intézményeket csak hangulatkeltésre, kampányra használja egy politikus. Ez pedig főként akkor visszataszító, ha nincs is kampányidőszak” – közölte a KecsUP Hírek megkeresésére Pászti András, fideszes képviselő, a Kecskeméti Corvin Mátyás Általános Iskola igazgatóhelyettese. Hozzátette, a politikusi munkáját nem tartja összeférhetetlennek a pedagógusi hivatásával, hiszen nem szokott az iskola falai között politizálni. A diákönkormányzat munkáját ugyanakkor folyamatosan támogatja, a demokratikus elveket maximálisan tiszteletben tartja, amivel úgy érzi, mintát ad a tanulóknak és a kollégáinak.
Pászti András összességében elmondta, nagyon jónak tartja, hogy rendszeresen kikérik a szülők véleményét a fontos dolgokról, azt pedig reméli, hogy a válaszokat figyelembe is veszik a későbbiekben. Végül a kérdésre, hogy amennyiben a szülők a felmérés alapján arra kérnék, hogy mondjon le a politikai karrierjéről a pedagógusi pályája kedvéért, elmondta: adott esetben biztosan mérlegelné a lehetőségeit. „A döntés azonban nehéz lenne, hiszen mindkét hivatásomat szeretem. Pedagógusként 36 éve dolgozom, míg az önkormányzati munkát 26 éve végzem” – fűzte hozzá.
A kecskeméti képviselők közül egyébként nem csak Pászti András dolgozik pedagógusként. Éppen ezért a KecsUP Hírek megkereste a kérdőívvel kapcsolatban Dr. Papp Zoltán és Szamler László fideszes politikusokat is. Előbbi a Szent-Györgyi Albert Technikum igazgatójaként közölte, hogy ő nem tartozik a köznevelési törvény hatálya alá, ezért nem is nyilatkozhat az ügyben, utóbbi viszont a Kecskeméti Lánchíd Utcai Sport Általános Iskolában betöltött pedagógiai asszisztensi munkaköre ellenére egyelőre nem válaszolt.