Több mint 1300 tanuló nevezett ebben a tanévben a Megyei Matematikaversenyre Bács-Kiskunban, március 11-én kedden a legjobb eredményt elérő gyerekeket és felkészítő tanáraikat jutalmazták a Kodály Iskolában. Miért érdemes jól megtanulni ezt a tantárgyat és valóban romlik-e a diákok teljesítménye? – erről is kérdeztük a szervezőt.
A Matematikában Tehetséges Gyermekekért Alapítvány (MATEGYE) az ország tizenhárom megyéjében és Budapesten szervezte meg a Megyei Matematikaversenyt a 3-12. évfolyamosok számára.
425 iskolából összesen 6030 tanuló vett részt, Bács-Kiskunból egész pontosan 1316. Az 5-8. évfolyamon külön versengtek az általános iskolások és a gimnazisták, 9-12. évfolyamon pedig külön a gimisek és a technikumba járók.
Az első forduló feladatait mindenki a saját iskolájában oldotta meg, a második kört aztán a megye nyolc iskolájában rendezték meg. Minden évfolyamból az első hat-tíz legjobb eredményt elérő diákot hívták meg az ünnepélyes díjkiosztóra a Kodály Iskolába – összesen százötven tanulót és az őket felkészítő tanárokat. Oklevél, póló és matematika témájú könyv minden díjazottnak járt, a legjobbak pedig névre szóló kupát is átvehettek.
Mint azt Csordás Mihálytól, az alapítvány kuratóriumi elnökétől, a szervezőbizottság titkárától megtudtuk, a Covid sokat ártott az általuk szervezett tanulmányi versenyeknek (ők rendezik meg a népszerű Zrínyi Ilona és 7-8. osztályosoknak a Varga Tamás Matematikaversenyt, valamint a Kecske Kupa Csapatversenyt is). A koronavírus-járvány miatt jóval kevesebben neveztek, volt olyan forduló, amelyet le is kellett fújni.
„A mostani volt az az év, amikor nagyon elkezdett emelkedni a résztvevői létszám. A Megyei Matematikaversenyre országosan 15 százalékkal többen jelentkeztek, a Zrínyin 10 százalékkal ugrott meg a diákok száma, arra ebben a tanévben körülbelül 40 ezer tanuló nevezett. Ezek a számok már kicsit meghaladják a Covid előtti létszámot” – összegzett Csordás Mihály.
Sokat olvasni-hallani a diákok teljesítményének romlásáról – elég, ha megemlítjük, hogy a legutóbbi, 2022-es PISA-felmérésen az eddigi legrosszabb eredményeket érték el a magyar tanulók matematikából (azt tegyük hozzá, hogy a visszaesés majdnem minden országban tetten érhető). A MATEGYE Alapítvány kuratóriumi elnökét arról is megkérdeztük, ő miként tapasztalja a mindennapokban, valóban gyengül-e a gyerekek tudása, felkészültsége.
„Ezt sajnos csak alátámasztani tudom. Két fő oka van: az egyik a Covid, az online oktatással ugyanis nyilván nem érték el a diákok a kívánt szintet. És jelenleg a forgalomba került tankkönyvek is lényegesen kevesebb tananyagot tartalmaznak, mint a régiek. Ez a két ok vezet oda, hogy véleményem szerint határozottan kisebb a gyerekek tudása” – jelentette ki. Mint megtudtuk, ezt a folyamatot figyelembe veszik a feladatsorok összeállításánál is. Csordás Mihály ugyanakkor hangsúlyozta, azért vannak „élenjáró” diákok, akik továbbra is kiemelkedően teljesítenek.
A matematika sosem tartozott a népszerű tantárgyak közé, ma is ez a helyzet. A diákok többségének problémát okoz, ami nyilván több okra vezethető vissza. Viszont akik szeretik, ők nagyon lelkesen tanulják – emelte ki a verseny szervezőbizottságának titkára.
„A tantárgyak közül a matematika fejleszti legjobban a gyerekek gondolkodását. És gondolkodásra mindig szükség lesz, sőt egyre inkább arra lesz szükség, mert a mechanikus munkákat előbb-utóbb robotok fogják végezni – már most is nagyon sok mindent megcsinálnak. Felnőttként azok érvényesülnek, akik logikusan tudnak gondolkodni, és a robotokat majd tervezni és irányítani tudják. Emellett Magyarországon is tapasztalható, hogy akik magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek, azokat egyre jobban megfizetik” – magyarázta Csordás Mihály, miért érdemes mégis energiát fektetni a matek tanulásába.
A „számok művészeinek” nevezte a jelenlévő gyerekeket Mák Kornél, a a vármegyei közgyűlési alelnöke, aki biztatta a diákokat, hogy továbbra is tanulják elhivatottan a matematikát, mert az többé teszi őket, és segít a világ megértésében, a mindennapi döntésekben is.
A Megyei Matematikaversenyek legjobbjai, összesen 70 gyermek egy nemzetközi magyar matematika versenyen is részt vehet, ezt a négynapos rendezvényt idén Marosvásárhelyen rendezik meg, a határon túli magyar fiatalokat is bevonva – a tanulás mellett itt nagyobb hangsúlyt kap már a kikapcsolódás és az ismerkedés.
A Kodály Iskolában tartott díjkiosztón az intézmény Miraculum Gyermekkórusa adott műsort, Durányik László vezetésével.