fbpx

FRISS HÍREK

A kecskeméti pedagógus hallgatók jóllétére jobban kellene figyelni egy egyetemi kutatás szerint

- Advertisement -

A pedagógus a pedagógushivatás megélésével, személyiségével, általános jóllétével számos ponton hat a gyermekek fejlődésére és az iskolai klímára is. Ennek sikerét azonban számos tényező nehezíti. Ezt támasztják alá a 2020-as adatok, miszerint 50%-al csökkent az előző évhez képest a pedagógusképzésre jelentkezők száma és a pályát elhagyók száma is évről évre emelkedik.

„A pedagógusképzésben résztvevő hallgatók nem kielégítően rendelkeznek azokkal a készségekkel, amelyek meghatározzák azt, hogy a mindennapjaikban az általános jóllétüket magas szinten éljék meg. A jellemzően húszas éveik elején járó fiatalok nem rendelkeznek kellő energiával és aktivitással, fáradtak. A nyugtalanságra és az ellazult állapotra vonatkozó adatok szerint jellemzően nem rendelkeznek a stresszoldáshoz, a rezilienciához szükséges képességekkel és technikákkal.”

– derül ki abból a kutatásból, amit a Neumann János Egyetem volt Pedagógusképző Karán végeztek 2019-ben és tettek közzé a Gradusban, az egyetem online folyóiratának idei tavaszi számában.

A tanulmány célja azt bemutatni, hogy mindinkább szükségszerű a hallgatók azon képességeinek támogatása, amely az interperszonális készségekhez (pl. mások motiválása, konfliktusok megoldása, együttműködő partnerségek kialakítása) és az érzelmi intelligencia területekhez köthetőek, illetve, amelyek meghatározhatják a hallgató általános jóllétét.

Neumann János Egyetem diplomaosztó 2018-ban / Fotó: uni-neumann.hu

A kutatás két fontos következtetésre jut:

„Ha a pedagógushallgató birtokában van saját erőforrásainak ismeretével és képes is aktiválni azokat, akkor a hallgatónak jó esélyei vannak arra, hogy elkerülje a kimerülést és hosszú távon képes legyen fenntartani saját általános jóllétét és egészségét.”

Továbbá pedig:

Hasonló cikkünk:  Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

„A felsőoktatásban tehát célirányosan szükséges beépíteni azokat a támogató, fejlesztő programokat, amelyek segítik a hallgatók általános jólléthez szükséges érzelmi, fizikai és mentális erőforrásainak tudatosítását és fejlesztését.”

A kutatásban 333 fő óvópedagógus, tanító és csecsemő- és kisgyermeknevelő szakos pedagógushallgató vett részt, amiből 153 fő nappali és 180 fő levelező tagozatos hallgató. A felmérést 2019-ben a szorgalmi időszakban végeztek.

Rendszerszintű változások történtek a kecskeméti pedagógusképzésben

A Neumann János Egyetem életében időközben rendszerszintű változások történtek. Néhány hét leforgása alatt az állami egyetemet, ahogy szinte az összes hazai felsőoktatási intézményt, magánalapítványba szervezték.

Ami pedig a kecskeméti pedagógusképzést érinti, itt is hasonló mélységű változások mentek végbe az elmúlt hónapokban. A kecskeméti egyetemből kivált a Pedagógusképző Kar és a Károli egyetembe integrálódott úgy, hogy megszűnt a kecskeméti központi jelleg. A kar dékáni hivatala – jelentős személyi cserék után – Nagykőrösre költözött.

Kecskemét számára minden bizonnyal mégis az okozta a legnagyobb érvágást, hogy több évtized után megszűnt a tanítóképzés a városban. Tanítóképzési alapszakra már csak Budapesten és Nagykőrösön lehet jelentkezni, Kecskeméten az óvodapedagógusi, csecsemő- kisgyermeknevelői és közösségszervezői szakok maradtak.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...