11.5 C
Kecskemét
2025. május 12., hétfő

FRISS HÍREK

Újra leült egymással tárgyalni a Kecskeméti Kerékpárosklub és az önkormányzat

- Advertisement -

A Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete (MK Kecskemét) a közelmúltban egy városházi egyeztetésen vett részt, ahol a konkrét problémák mellett a döntéshozók felé általános elvárásokat is megfogalmaztak, illetve kihangsúlyozták a kerékpározás fontosságát, egyúttal felhívták a figyelmet arra, hogy a beruházásoknál a kerékpáros közlekedés szempontjaira mindig legyenek tekintettel, hiszen szinte nincs olyan beruházás, ahol ennek az alapvető és fenntartható közlekedési módnak ne lenne valamilyen szerepe, kapcsolódása.

A város részéről Dr. Fekete Gábor alpolgármester, illetve a Közterületfenntartási és Beruházási Osztályról Horváth András osztályvezető, mellette pedig Szűcs Edit beruházási és Kasza Gábor közterületfenntartási csoporvezető volt ott a megbeszélésen. Bevezető gondolatként az MK Kecskemét aktivistái felvázolták, hogy a kerékpáros fejlesztésekkel az autós közlekedők helyzetén is segíteni lehet, hiszen többen kapnak kedvet kerékpározni, ezáltal kevesebben kényszerülnek autóba, így kényelmesebben elférnénk a város útjain.

Nullszintes átvezetés a Petőfi Sándor utca – Izsáki úti kereszteződésben / Fotó: kecsup.hu

Jelenleg viszont rengeteg probléma, rossz kialakítás nehezíti a bringások helyzetét, ráadásul nem csak a régebbi, „örökölt” infrastruktúraelemeknél, hanem a közelmúltbeli fejlesztések esetében is. A kerékpárosklub szerint ennek iskolapéldája, ami az Izsáki út négysávosításával megvalósult, rengeteg sebből vérzik a felújított kerékpárút.

Hiába néz ki szebben, használni nem jó az Izsáki út bringaútját

A már folytatásos regénynek is beillő tárgyalássorozatot a KecsUP Hírek nyomon követte, így írtunk arról, amikor az MK Kecskemét a problémajelzéseiről a beruházó Építési és Közlekedési Minisztériummal egyeztetett, majd az üzemeltetéssel megbízott önkormányzati illetékeseket kereste fel, és tartottak helyszíni bejárást. Emellett mi magunk is próbáltuk értelmezni a Boldogasszony téren átvezetett nyomvonalat, de csak még több kérdőjel merült fel bennünk.

Az egyik krónikus probléma az átvezetések (a Nagykörúttól a Hullám vendéglő kereszteződésig szám szerint 26 db) szintkülönbséggel történő kialakítása, ami a kényelmetlenségérzet mellett defektet okozhat, a bringás derekának sem esik jól, és hát a babakocsit toló szülők, vagy épp a mozgássérültek életét sem könnyíti meg. Korábban volt ígéret ezek lecsiszolására, ami végül nem történt meg, most egy újabb ígéret szerint egy helyen megtörténik a lecsiszolás, gyűjtik a tapasztalatokat, és ennek folyományaként történhet meg a többi átvezetésnél is a beavatkozás. A Beruházási Osztály ezzel együtt arra is ígéretet tett, hogy a jövőben nem fognak a beruházóktól, tervezőktől szinteltéréses átvezetést kérni.
Az MK Kecskemét egyébként nem csak itt, hanem a kórházi körforgalom és a katonatelepi kerékpárút esetében is kéri az átvezetések nullszintre hozását.

A Boldogasszony téri buszmegálló / Fotó: Hraskó István

A Boldogasszony téren létrejött új vonalvezetés a kerékpárosklub szerint balesetveszélyes, emellett olyan értelmetlen kerülőre kényszeríti a kerékpárosokat, amit többségük nem tart be, hanem a régi vonalvezetés szerint fog továbbra is közlekedni, az újonnan telepített buszmegálló várakozói között szlalomozva. Az MK Kecskemét javaslata szerint a buszváró egy méterrel előbbre hozása és a mögöttes bokrok hátrébb telepítése lehetővé tenné a kerékpárút buszváró mögötti elvezetését, de a város közterületfenntartási szakemberei ezt nem tartják kivitelezhetőnek.

A négysávosítás kellemetlen árukapcsolása, hogy a kereszteződés átalakítása során a Nagykörút menti kerékpárút a Katona Gimnázium épülete mellett, még a kereszteződés előtt megszakad, és egy oszlop állja el a kerékpárral közlekedni kívánók útját. A kerékpárosklub a kerékpározás ellehetetlenülése miatt ezzel kapcsolatban a Jogi Osztálytól állásfoglalást kér.

„Elmért” kereszteződés – Megálljt parancsoló oszlopok, és tábla szerint is véget érő gyalog- és kerékpárút / Fotó: Google Maps Streetview

További konkrét problémák és kérések

  • A megyei könyvtár épülete előtt a korábbi kapacitáshoz képest csökkent az elhelyezhető kerékpáros száma, ezért bővítést szeretne a kerékpárosklub, illetve néhány támasz áttelepítését, ami a gyalogos közlekedés útjában van jelenleg;
  • Tervben van a 445. számú főút és az 5. számú főút között az elkerülő mellett kerékpárút létesítése, de az MK Kecskemét véleménye szerint szerencsésebb lenne ezt a Műkertvároson át elvezetni;
  • A hetényegyházi elkerülőbe bekötése során megépített felüljárón nincs kerékpáros átvezetés – ez kihagyott ziccer, a Nyíri útig, de akár Méntelekkel is remek kerékpáros hálózati összeköttetés jöhetett volna létre;
  • Az évtizedekkel ezelőtt létesített kadafalvi felüljárón szintén gond a kerékpárosok biztonságos közlekedése – a kerékpárosklub továbbra is javasolja egy konzolos létesítmény megvalósítását;
  • A Noszlopy téri buszpályaudvaron fedett, nagy kapacitású kerékpártároló megépítése szükséges az MK Kecskemét szerint – ehhez a MÁV/Volán csoport felé kell az igényükkel fordulni;
  • Hetényegyháza – Miklóstelep, Kadafalva, és Katonatelep buszváróihoz (lehetőleg fedett) bringatámaszok telepítését szorgalmazzák. A Városháza megjelent vezetői jelezték, hogy már létesültek ilyen támaszok, és szándékuk szerint a jövőben is várhatók ilyen fejlesztések.
  • A Főtéren megfontolásra ajánlják a kerékpáros forgalom Nagytemplom melletti elvezetését – a városházi álláspont szerint átgondolt távlati terv mentén kell vizsgálni ezt a kérdést, mert a Petőfi Sándor utca és Rákóczi út közötti rész komplex rendezése több fázisban történhet majd meg.
    A kerékpárosklubnak egyébként volt egy 2018-as kezdeményezése a Dobó körút – Deák tér közlekedésének átalakítására, most az akkor született konkrét javaslatcsomagot újból az illetékesek figyelmébe ajánlják.
  • A meglévő kerékpáros hálózat állapota igen rossz, a kerékpárutak erősen leromlott állapotban vannak. Ezeket néhány éves távlatban sorra fel kellene újítani, ehhez forrást biztosítani. Az MK Kecskemét a felújítási sorrendről javaslatot készít – előzetes véleményük alapján a Ceglédi és Szolnoki kerékpáros infrastruktúra felújítása a legsürgetőbb (utóbbira EU-pályázati lehetőség keretében támogatási kérelmet nyújt be a város), de mostoha körülmények fogadják a bringásokat például az Arborétum melletti kerékpárúton is.
Hasonló cikkünk:  A Szövetség felszólította a polgármestert és az alpolgármestert, mondjanak le egyetemi alapítványi tisztségükről
Fotó: Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete

A kerékpárosklub általános javaslatai

A Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete folyamatos párbeszédet, szakmai egyeztetést, mindennek pedig jól kitalált működési keretét képzeli el a városházi kapcsolattartásban.

  • Tervezési szakaszban szeretnének hozzászólni a különféle útügyi beruházásokhoz, hogy meg lehessen előzni azokat a hibákat, amelyek egy új kerékpáros fejlesztés esetén is megkeserítik a közlekedők életét;
  • Kezdeményezik, hogy a város közlekedésre fordított költségvetési pénzeinek legalább 1 százalékát dedikáltan kerékpáros közlekedésre használjuk;
  • A meglévő infrastruktúra, városüzemeltetés, napi gondok kezelésére létesüljön aktív kapcsolat;
  • A városházi politikai döntéshozók között legyen egy deklarált felelőse a kerékpáros ügyeknek;
  • A fenntartható fejlődésre fordítható uniós források ne az autós közlekedés segítésére (alig látható kerékpáros érintettséggel) legyenek elköltve, hanem a kerékpározást, a közösségi közlekedést, a megújuló energiaforrások felhasználását támogassák! A többsávosítások, kereszteződések áteresztő képességének növelése csak a forgalom növekedését, a pluszban létrejövő kapacitások újabb túltelítődését hozzák magukkal;
  • A mikromobilitás terjedése főként a kerékpáros infrastruktúrát fogja használni, ezért is érdemes nagyobb hangsúlyt helyezni a biztonságos, kényelmes, a haladást segítő kialakítások létrehozására;

Az egyeztetés végén úgy álltak fel az asztaltól, hogy szándékaik szerint ezek a megbeszélések rendszeressé válnak, és legközelebb nyár végén, augusztusban kerül sor majd a következő találkozóra.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Nem igaz, amit a polgármester állít: nem több, hanem egyre kevesebb kecskeméti gyermek születik

Szemereyné Pataki Klaudia polgármester gyakran posztol arról, hogy Kecskeméten egyre több gyermek születik. Tényellenőrzést végeztünk, és az önkormányzattól, valamint...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...