19 C
Kecskemét
2025. május 10., szombat

FRISS HÍREK

Veszélyes üzem-e a kecskeméti akkumulátorbeszerelő-üzem?

- Advertisement -

A kecskeméti Mercedes-gyár akkumulátorbeszerelő-üzemmel bővül. Az autóipari óriás stratégiájának része a készen idehozott akkumulátorok helyben történő beszerelése az itt gyártott járművekbe. A Mercedes terve, hogy a gyáraiban az évtized végére tisztán elektromos autók guruljanak le a gyártósorairól.

Viszont attól, hogy nem dolgoznak fel vegyi anyagot Kecskeméten megvalósul-e olyan feltétel, ami alapján a katasztrófavédelmi szempont szerinti veszélyes üzemnek vagy létesítménynek minősül-e a gyár? Ahogy az sem mindegy, hogy melyik típusú környezetvédelmi engedélyezési eljárást kell lefolytatni? Vagy van-e visszafogadási kötelezettsége a kecskeméti Mercedes gyárnak az elhasznált akkumulátorokra?

Hogy az akkumulátorbeszerelő-üzemmel kapcsolatosan tisztábban lássunk megkerestük a Mercedes-Benz AG németországi stuttgarti központját és szakjogászokhoz is fordultunk a hatályos építési és környezetvédelmi engedélyezési eljárásokkal kapcsolatosan.

Átmeneti időszakban élünk

A szemünk előtt nagyot változott az energiaipar összetétele. Az atomenergia és a megújulók közti szakadék tovább nőtt, ahogy a belső égésű motorokra és fosszilis üzemanyagokra épülő és az elektromos meghajtású járművekkel tervező autóiparban is. És menjen bármelyik irányba is a járműgyártás, energiára szükség van, mégpedig abból sokra, ami viszont közvetlenül érinti a lakosság életét, az egyre zsúfoltabb városokat, a csökkenő termőföldeket, a védendő édesvízkészletet, a légszennyezést.

A kormány a magyar gazdaságpolitika irányát az autóiparban jelölte ki és főként német autógyártókra szeretnék építeni a nemzetgazdaságot. Az autógyártás már ma is a magyar feldolgozóipari termelés 25 százalékáért felel. Az elektromos autók elterjesztéséhez pedig elkerülhetetlen az akkumulátorgyártás, ami azonban környezetvédelemmel kapcsolatos vitákat váltott ki, mint az látható Győrben, Debrecenben, Gödön, de a kecskeméti közgyűlésben is hosszú vitát folytattak róla.

A Mercedes-Benz elektromos járművéhez kínál újragyártott akkumulátorokat

Hogyan kezeli a Mercedes-Benz az akkumulátorokat? Visszaveszik az elhasznált akkumulátorokat? Újrahasznosítják? Többek között ezeket a kérdéseket intéztük a Mercedes-Benz stuttgarti központjához, ahonnan napokon belül válaszoltak.

A Mercedes-Benz levelében kifejti, hogy holisztikusan közelíti meg az akkumulátorok életciklusát, ami az újrafelhasználás, az újragyártás és az újrahasznosítás hármasát jelenti, mindez pedig a körforgásos gazdaság előmozdítását szolgálja. A Mercedes-Benz ezért a jövőben az akkumulátorok életszakaszát átláthatóan dokumentálja és hozzáférhetővé is teszi majd egy véglegesített akkumulátorútlevélben.

A Mercedes-Benz minden elektromos járműhöz kínál felújított akkumulátorokat a zárt anyagciklus gondolatának tiszteletben tartása és az erőforrások megtakarítása érdekében. Ahol lehetséges, a használt akkumulátorokat feldolgozzák, és olcsóbb alternatívaként kínálják fel utángyártott járművek pótalkatrészeiként” – írja az autógyártócég válaszlevelében, ami így folytatódik.

A járműben már nem használható akkumulátorok továbbra is használhatók egy 2. élettartamú tárolórendszerben. Helyhez kötött energiatároló építésével az autóból származó elektromos autók akkumulátorai a hálózatra kapcsolódnak. Az újragyártás, az újrafelhasználás vagy az újrahasznosítás mérlegelésekor ezek a rendszer által támogatott egyedi döntések. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy feltérképezzük a lehető legjobb újrahasználatot és a lehető legnagyobb erőforrás-megtakarítást. Intelligens algoritmusok és gépi tanulás segít ezeknek a döntéseknek a folyamatos fejlesztésében.

Az MB Retailnél végzett diagnosztika után a használt akkumulátort egy szabványosított visszavételi folyamatnak adjuk át. Az akkumulátorokat központilag gyűjtik össze, diagnosztizálják és további felhasználásra küldik. Ezt a folyamatot a legtöbb országban végzik, és biztosítja az újrahasznosítható használt akkumulátorok magas arányát. Az akkumulátorok visszaküldéséhez az autóipari értékesítés utáni ágazatban már kialakult globális központi visszavételi logisztikai hálózatunkra támaszkodunk. Ezt a hálózatot továbbfejlesztettük az akkumulátorok szállításának speciális követelményeihez. Így biztosítjuk, hogy az akkumulátorokat kifejezetten a megfelelő telephelyeinkre, például a mannheimi akkumulátor-újrafeldolgozó központunkba vagy a Mercedes-Benz Energy Kamenzbe szállítsuk.”

Hasonló cikkünk:  További törvénymódosításokkal trükköznek a gyülekezési jog csorbításán

Arra a kérdésünkre, hogy köteles-e a gyár visszavenni majd az elhasznált akkumulátorokat, ezt felelte a Mercedes-Benz AG. „Ügyfeleinknek különböző visszaváltási lehetőségeket kínálunk, amelyekhez megfelelő maradványértékek is tartoznak. Az anyagciklus lezárására összpontosítunk azáltal, hogy a régi akkumulátorokból származó nyersanyagokat újrahasznosítjuk és új rendszerekbe vezetjük be.”

Veszélyes üzem épül Kecskeméten vagy sem?

Az, hogy veszélyes üzemnek minősül-e a kecskeméti Mercedes-gyár akkumulátorbeszerelő-üzeme, azt a katasztrófavédelemről szóló jogszabály (2011. évi CXXVIII. tv.) alapján kell megítélni. Itt meghatározzák a veszélyes anyag, a veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény és a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem fogalmát.

Az ilyen üzemekre építési engedély csak a katasztrófavédelmi szerv engedélye alapján adható. Az üzemeltetőnek csatolni kell egy biztonsági jelentést, amiben különféle előírásokat kell bizonyítania, például, hogy rendelkezik a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleseteket megelőző politikával. A jelentésnek elegendő információt kell szolgáltatnia ahhoz, hogy a hatóság kiadja az engedélyt. Tehát az alkalmazandó technológiától és anyagoktól függ, hogy kell-e a katasztrófavédelmi szerv engedélye az építési engedélyezési eljáráshoz.

Az építési engedélyezési eljárás mellett futó másik eljárás a környezetvédelmi engedélyezési eljárás. Itt egy kormányrendelet (314/2005.) az irányadó, ez alapján döntik el, hogy milyen eljárásokat kell lefolytatnia a környezetvédelmi hatóságnak és milyen típusú engedély birtokában lehet csak az adott tevékenységet végezni. Általában azt lehet elmondani, hogy azoknál a tevékenységeknél, amelyek nagyobb hatást gyakorolnak a környezetre, azaz jelentős a környezethasználat, összetettebb az engedélyezési eljárás.

A kormányrendelet előírja azt is, hogy milyen esetekben kell előzetes vizsgálatot lefolytatni. A hatóság dönthet úgy is, hogy a tevékenység nem jár jelentős hatással és már az előzetes eljárás során kiadja az engedélyt. Ha a környezethasználat jelentős, akkor nincs mérlegelési jogkör.

A Kecskemétre tervezett akkumulátorbeszerelő-üzem kapcsán azt állítják, hogy a gyártási lépések során nem dolgoznak fel nyersanyagokat vagy vegyi anyagokat, és egy tokban összekapcsolt akkumulátorcellákból álló akkumulátormodulok végösszeszerelésére kerül majd sor.

Mivel az engedélyezési eljárásban be kell, hogy nyújtsa a Mercedes a tevékenységére, a termelésre vonatkozó dokumentációt, ott ki kell, hogy derüljön, hogy attól még, hogy nem dolgoznak fel vegyi anyagot, megvalósul-e olyan feltétel, ami alapján a katasztrófavédelmi szempont szerinti veszélyes üzemnek vagy létesítménynek minősül-e a gyár, illetve, melyik típusú környezetvédelmi engedélyezési eljárást kell lefolytatni.

Például attól, hogy a gyártási folyamat során nem dolgoznak fel veszélyes anyagot, csupán összeszerelést végeznek, az akkumulátorcellában benne vannak a veszélyes anyagok. Tehát a felhasználás, szállítás, tárolás megtörténhet, illetve veszélyes anyagok lehetnek jelen az üzemben, amely tény a katasztrófavédelemről szóló jogszabály alapján már megalapozhatja azt, hogy veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősüljön a gyár, ha például bizonyos küszöbértéket elér a mennyiség. Ugyanez vonatkozik a környezetvédelmi szempontokra is, tehát a benyújtott dokumentáció alapján tudja majd a hatóság megállapítani azt, hogy milyen eljárás lefolytatásának van helye.

Az eljárást nyomon fogjuk követni és arról tájékoztatjuk olvasóinkat.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Nem igaz, amit a polgármester állít: nem több, hanem egyre kevesebb kecskeméti gyermek születik

Szemereyné Pataki Klaudia polgármester gyakran posztol arról, hogy Kecskeméten egyre több gyermek születik. Tényellenőrzést végeztünk, és az önkormányzattól, valamint...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...