Közérdekű adatigénylési dömpingről beszélt a polgármester a mai közgyűlésen annál a napirendnél, amely az önkormányzat és a képviselők átlátható működéséről szólt (erről írunk majd később részletesen). Mint mondta, nem tudja, honnan érkeznek ezek a kérelmek, de elég érdekes a helyzet.
Közérdekű adatigénylésben lehet kikérni azokat a közérdekű adatokat, amelyeket csak úgy nem lehet megtalálni sehol. Ha valóban közérdekű adatról van szó, egy önkormányzat például köteles azt kiadni záros határidőn belül. Így kapta meg a KecsUP is azokat a szerződéseket – igaz egy évig csatáztunk ezekért – amelyekből például megtudtuk, hogy a Keol.hu, amely „ténylegesen független” hírportálként hirdeti magát, önkormányzati tizmilliókat kapott az elmúlt években.
Szóval ezekről a törvény által pontosan körülírt, és bármely állampolgár által beküldhető közérdekű adatigénylésekről azt mondta a polgármester, hogy tavaly összesen volt ezekből 18, most pedig hetente 4-5. Ez azt jelenti, hogy az érintett osztályok csak ezt csinálják – panaszkodott. „Fénymásol, meszel, összeállít, kiadja” – fogalmazott Szemereyné Pataki Klaudia. Ez nem kevés energia, idő és erőforrás. Ezek is közpénzt érintő kérdések – tette hozzá.
A polgármester szerint egyébként olyanokat kérdeznek, amelyek nyilvánosan elérhetők. Az általunk kikért szerződések biztosan nem ilyenek voltak, de nem ilyenek a képviselői vagyonnyilatkozatok sem, legalábbis nem mindegyik. Tehát hiába állítja a polgármester, hogy ez értelmetlen munka, nem így van. Bizonyos adatokat valóban csak így lehet megszerezni. És ennek ellenére van kecskeméti önkormányzati cég, amely a kérésünket nem teljesítette. Ilyen a Kecskeméti Televízió Kft. is, amely a 15 napos határidő ellenére lassan 6 hónapja nem árulja el, mennyi bevétele van a felületein futó állami és kormányzati hirdetésekből. A polgármester még ezt is mondta a közérdekű adatigénylésekről:
„Olyan kapacitásokat kötnek le közpénzből, ami teljesen felesleges. És nem előre mutató, és nem arra az esküszövegre hajaz, ami arról szól, hogy Kecskemét fejlődéséért teszem mindezt.”
Miután egy egyszerű állampolgár nem tesz olyan esküt, amely szerint Kecskemét fejlődéséért kellene cselekednie, így arra gondolunk, hogy a polgármester talán arra gondol, hogy a közérdekű adatigénylések mögött (legalábbis egy részük mögött) önkormányzati képviselők állnak, mert ők mondanak ilyen esküszöveget. Azért elég különös demokrácia felfogás ez, még akkor is, ha esetleg álnéven valóban képviselők kérnek ki közérdekű adatokat, hiszen ez a lehetőség minden állampolgárt megillet, és semmilyen személyes adattal nem kell igazolni magát a kérdezőnek. Vagyis akár álnéven is beadhatók ezek.
Elvesztett perek a KecsUP ellen – ezeknek a költségei valóban kidobott pénzek voltak
Az pedig, hogy a polgármester a közérdekű adatok kapcsán a közpénz elköltéséért aggódik, annak fényében érdekesen hangzik, hogy a KecsUP ellen olyan pereket indított (akár az önkormányzattal közösen), amelyeket elvesztett, és amelyek kapcsán a perköltségek egy része az önkormányzatot érintette, és nem pár tízezer forintról van szó.