„Kecskemét belvárosába, a Dobó körútra tervezett többemeletes Univer parkolóház- és bevásárlóközpont miatt a „Telepítési tanulmányterv” alapján számos fát kivágnának és csökkentenék a zöldfelületet is. A helyi építési szabályzatot (HÉSZ) ehhez így módosítanák. A területet 80%-ban beépíthetővé tennék, a zöldfelületet 10%-ban minimalizálnák, az épületmagasságot pedig 12 méterben maximalizálnák. Jenlenleg 50% a beépíthetőség, 20% minimum zöldfelület mellett. Így közel 1000 négyzetméterrel nagyobb épület épülhetne.”
– írja a kecskeméti Városi Civil Kerekasztal – Fenntartható Fejlődés Szakkerekasztal közösségi oldalán a Telepítési tanulmánytervre hivatkozva. A tervől három képet is bemutatnak, amiben az látható, hogy a hatályos tervhez képest megnövelnék a beépíthetőség mértékét, ami miatt fákat vágnának ki és csökkentenék a zöldfelületet.
2022. októberben számoltunk be a kecsup-on arról, hogy az Univer cégcsoport földalatti és földfelszíni állásokkal, többemeletes parkolóházat és üzletközpontot építhet a Dobó körúton, a Domus parkoló helyén. A beruházást azzal indokolják, hogy ezzel enyhítenék a belvárosi parkolási gondokat. Öveges László főépítész a beruházásról a Kecskeméti Lapoknak pedig így nyilatkozott:
„A modern épület kiválóan illeszkedik a környezetbe, a Dobó körút felőli árkádos rész esőtől, széltől, hótól óvja a sétálókat. Ami pedig ennél is fontosabb, az a környezettudatosság. Nőnek az épület mellett lévő park zöldfelületei, valamint a legfelső szintje is extenzív zöldtetőt kap”.
A közgyűlés kiemelt fejlesztési területté nyilvánította a magánberuházást, aminek a véleményezésére mindösszesen 15 nap állt rendelkezésre. Ehhez várta a kecskeméti önkormányzat az írásos észrevételeket és javaslatokat januárban.
Tíz kecskeméti civil közösség és egyesület aláírásával a Városi Civil Kerekasztal – Fenntartható Fejlődés Szakkerekasztal Kecskemét belváros szívébe tervezett többemeletes felszíni parkolóházról a nyilvánosság előtt is ismertette álláspontját. Szerintük, mint azt írták:
- a parkolóház- és üzletközpont terve a város közgyűlése által elfogadotta klíma- és környezetvédelmi célokat figyelmen kívül hagyja, valójában azokkal teljesen ellentétes hatások érvényesülnének.
- Ahogy akkor is, továbbra is fontosnak tartják a beruházással kapcsolatos valós és széleskörű társadalmi párbeszédet.
- Mindezen felül pedig hiányolják, hogy a tervezett beruházás kapcsán nincsenek nyilvánosan elérhető forgalomszámlálással egybekötött hatástanulmányok, megalapozó felmérések, amik azt támasztanák alá, hogy nem fog növekedni a belváros autós forgalma.
Milyen lesz Kecskemét belvárosa?
A Szakkerekasztal tagjai arra is hivatkoznak, hogy a közgyűlés által elfogadott stratégai dokumentumokkal, többek között Kecskemét Klímastratégiájával, a Környezetvédelmi Programmal, illetve a Fenntartható Városi Mobilitási Tervvel, nincsen összhangban a Dobó körútra tervezett parkolóház- és üzletközpont. Azt is írják közösségi oldalukon, hogy „amióta bejelentették, hogy az Univer többemeletes parkolóházat- és bevásárlóközpontot építene a Domus parkoló helyére, sok kecskemétiben, köztük a Dobó körúton lakókban is, felmerült az a kérdés, hogy miért nem lehet több és részletesebb információt kapni a tervezett beruházásról.”
Véleményünk szerint egy ilyen létesítmény évtizedekre eldönti hogyan alakul Kecskemét belvárosának a fejlődése, és ezért egy ilyen nagyberuházásról „nyíltan és a helyi lakosok bevonásával szükséges párbeszédet” folytatni.
A civilek online petíciót is indítottak “Élhető belvárost Kecskeméten – emberi környezetet, és ne parkolóházakat!” címmel.
A tervezett Dobó körúti parkolóházhoz kapcsolódó korábbi cikkünk:
Városvédő civilek szerint a Dobó körúti parkolóház nem az élhető várost szolgálja