A június 29-én KecsUP által szervezett Országos Sajtónapon vendégünk volt Puzsér Róbert és Gulyás Márton, akikkel pódiumbeszélgetést tartottunk. Az esemény után mindkét vendég értékelte az elhangzottakat, valamint azt is elárulták, mivel jelentkeznek a felületeiken legközelebb. Gulyás elmondta, hogy Udvaros Dorottyával készített interjút, ezt láthatják majd a nézők – július 3-án meg is jelent a Partizánon a beszélgetés.
A Kossuth-díjas színművész többek között beszélt a Nemzeti Színházban történt balesetről és annak utóéletéről. Elmondta, hogy több alkalommal is jelezték Vidnyánszky Attila igazgatónak a díszletekkel kapcsolatos aggályaikat, csoda, hogy nem történt korábban baleset.
„A belső vizsgálat egy látszatesemény volt, lehetett tudni, hogy azt fogja megállapítani, hogy nem fogunk egy személyi felelőst találni. Egyet nem is lehet találni, többet viszont igen. Elsősorban a darab rendezőjét és a színház igazgatóját, természetesen” – mondta Udvaros.
Hozzátette, hogy az eset utáni első társulati ülésen a kollégáival többen is kritikával éltek az igazgató felé, az ezt követő társulati ülésen viszont már az látszott, hogy semmilyen fogadókészség nincs a felvetéseikre.
Udvaros úgy tudja, hogy a kollégái azóta sem kaptak semmilyen anyagi kompenzációt, ugyanis a biztosító akkor fizet, ha az intézmény elismeri, hogy munkahelyi baleset történt, azonban a színház ezt tagadja. Udvaros Dorottya úgy fogalmazott: „az, hogy eddig nem történt baleset, csak a csodának köszönhető”.
Már Az ember tragédiája előadásában is látta a színművész, hogy nem biztonságosak a díszletelemek. Az egyik színész fel is mondott emiatt, mert nem kapott biztosítékot arra, hogy biztonságossá teszik azt. Ekkor hangzott el a mondat az igazgató szájából, hogy a színház veszélyes üzem, de Udvaros szerint a legkegyetlenebb mondat mégis az volt, hogy: „a színész tanulja meg használni a díszletet”.
Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg Udvaros szerződését a Nemzeti Színházban, ezért 22 év után távozik onnan. Gulyás Márton kérdésére, hogy kettejük viszonyában hol történt törés, Udvaros azt mondta, nem tudja, azt mindenesetre érezte, hogy „nem voltak csillagos ötösök a bizonyítványában.”
Az igazgató Udvaros távozásának hírére és a közéleti kiállásaira reagálva egy Origo-interjúban úgy fogalmazott: tíz éve következmények nélkül nézi végig, ahogyan Udvaros hangot ad a politikai meggyőződésének. A márciusi szerződtetési tárgyaláson viszont már teljesen higgadtan hangzott el az igazgatótól, hogy mostantól vendégművészként számít rá.
Udvaros szerint csak az utóbbi időben érzékelte a társulat igazán, hogy Vidnyánszky Attila csak mint a hatalom embere volt jelen, és nem mint a színház első számú vezetője. Az igazgató színházvezetői elképzelésivel kapcsolatban Udvaros elmondta, a nézők szerinte nem értik a rendező költői színházát, ezzel pedig maga a rendező sem tudott mit kezdeni.
A színművész felvetette, hogy a külföldi rendezők által létrehozott, meglehetősen drága előadások közül több olyan is akadt, ami alig ért meg 8-10-es előadásszámot, ami pénzben és energiában is hatalmas pazarlást jelent. Azt is hozzátette, hogy a Nemzeti produkcióinak egy jó részének nem nagyon volt nézője.
A beszélgetés végén még kitértek arra is, hogy Vidnyánszky miért nem hívta fel a Nemzet Színészének frissen megválasztott Kulka Jánost, Udvaros azt valószínűsíti, hogy az igazgató egyszerűen nem értett egyet a döntéssel. Azt, hogy a „három udvarias mondatot” sem mondott el, szerinte nemcsak Kulkát, de valamennyi Nemzet Színészét fájdalmasan érte.
via Telex