Alacsony bérekre és fizetésbeli megkülönböztetésre panaszkodnak a kecskeméti buszvezetők. A szolgáltató cég jelenlegi sofőrállománya szűkösen elegendő a személyszállítási feladatok ellátásához, ezért távolabbi városokból is toboroznak buszvezetőket. Így érkeznek sofőrök például Siófokról, Mezőtúrról és Pécsről is. A korösszetétel is problémát jelent: bár akadnak harmincas és negyvenes éveikben járó munkatársak, a cég hetven év felettieket is alkalmaz a volán mögött. Több kecskeméti sofőrrel is beszéltünk, akik elmondásuk szerint az alacsony bért tartják a legnagyobb problémának. Külön sérelmezik, hogy a távolabbról érkező külsős sofőrök gyakran magasabb fizetést kapnak, mint a helyiek. Természetesen nem azt szeretnék, hogy mások bérét csökkentsék, hanem azt, hogy mindenki fizetését emeljék. Információink szerint március közepén tárgyalásra kerül sor a munkavállalók érdekeit képviselő szakszervezet és a munkáltató, az INTER TAN-KER Zrt. között. Ha a felek nem jutnak megállapodásra, a sofőrök akár sztrájkra is készek munkakörülményeik javítása érdekében.
Riportunk háttérbeszélgetésekre épül. Bár több buszsofőrrel beszélgettünk hosszan, mindegyikük azt kérte, ne közöljük a nevüket.
– Minden felelősség az enyém, és itt hibázni nem lehet, mert annak súlyos következményei lehetnek – mondta kérdésünkre a neve elhallgatását kérő buszsofőr, amikor arról kérdeztük, miért keresték meg problémájukkal a KecsUP Híreket. – Szeretnénk, hogy minél többen tudatában legyenek: miközben veszélyes és felelősségteljes munkát végzünk, mennyire nem vagyunk megbecsülve. Ezt már sokszor jeleztük befelé. Eredmény nélkül.
A sofőrök még 2023-ban alapították szakszervezetüket – amely csatlakozott a Multinacionális Cégek Dolgozóinak Szakszervezetéhez –, hogy egységesebben léphessenek fel érdekeik védelmében. Egyik tagjuk elmondta, hogy a cégvezetés nem fogadta kitörő örömmel az érdekképviseleti szervezet létrehozását. Egy neve elhallgatását kérő sofőr arról számolt be, hogy a vállalatnál olyan véleményt is hallott, hogy nincs szükség szakszervezetre, hiszen a cég egy „kis, családias vállalkozás”, ahol meg lehet beszélni a problémákat.
A buszvezetők szakszervezete kevés nyilvánosságot kap azért is, mert még azok a tagok is, akikkel beszéltünk, mindannyian kérték, hogy nevüket ne említsük. Egyikük, aki a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) és az INTER TAN-KER együttműködésének kezdete óta (2019-2020) dolgozik sofőrként, elmondta, hogy a szakszervezetnek körülbelül 50 tagja van, míg Kecskeméten összesen 100-120 sofőr dolgozhat.
Sürgeti a béremelést, mivel bére óránként jelenleg nem éri el a nettó 2 ezer forintot, miközben havi 176 órát dolgozik veszélyes és megterhelő körülmények között.
Szerinte havi 340-350 ezer forintból nem lehet megélni, ezért maszek munkát is vállal, hogy családját el tudja tartani. Hozzáteszi: a felesége is hiába dolgozik reggeltől estig az egyik önkormányzati cégnél, a nettója így sem éri el a nettó havi 300 ezer forintot.
– A más városokból érkező és másodállásban lévő sofőrök helyzete sem sokkal jobb – mesél tovább a kialakult helyzetről. – Habár ők valamivel magasabb, nettó 2800 forint körüli órabért kapnak. Esetükben a munkakörülmények is jobbak: ha éjszakára Kecskeméten kell maradniuk, szállásukat kifizetik, és némi bónusz is jár nekik. De kecskemétiek is vállalnak másodállásban buszsofőri munkát, köztük vannak rendőrök, katonák és tűzoltók is – mindenki a rendes munkahelyen lévő alacsony fizetések miatt vállal pluszmunkát – foglalja össze a buszvezető a rendelkezésére álló információkat.
– De ha már a körülményekről beszélünk, szívesen megmutatnám, hogy a Széchenyi téren lévő néhány négyzetméteres pihenőben több tucat sofőr osztozik egyetlen illemhelyiségen – ráadásul nincs külön női és férfi mosdó. Az apró helyiségben alig nyolc szék és egy kisasztal található. Ezt aligha lehet tisztességes munkakörülménynek nevezni, hiszen itt kellene megpihennünk és elfogyasztanunk az ételünket két járat közti szusszanásban – mesélte egyikük, kissé ingerülten.
„Mit tehetnénk másként? A pénz kell, az élelmiszerek drágák”
A bérstruktúra kívülről nézve összetett, mivel nem csupán az eltöltött évek száma határozza meg, hanem számos egyéb tényező is befolyásolja, beleértve az alapbért és a mozgóbért. Például az üzemanyag-megtakarításért plusz pénz jár, de ez változó: bár előfordul, hogy valaki megkapja az 50 ezer forintos maximális összeget, általában csak 30 ezer forint körüli összegről van szó.
Egy másik sofőr magyarázata szerint a 0–4 éves sáv megszűnése miatt a különböző mértékű bérek gyakorlatilag összecsúsztak. Ezt úgy szemléltette, hogy a kevesebb mint négy éve dolgozó sofőrök egy magasabb kategóriába kerültek, így az ő fizetésük lényegében emelkedett, míg a tíz évnél régebb óta alkalmazott buszvezetők bére nem, vagy csak alig észrevehető mértékben nőtt. „Én is ebben a cipőben járok” – mesélte. Hozzátette: a munkájukkal járó stressz többek esetében is magas vérnyomáshoz és cukorbetegséghez vezet, ami abból is látszik, hogy nem minden kollégájuk kapja meg egy teljes évre az egészségügyi alkalmasságit, csak ennél kevesebbre, amit újból és újból meg kell kérni.
A sofőrök a Volánbusz dolgozóival is gyakran összehasonlítják helyzetüket. – „Mindig azt mondják, hogy a Volánbusz az irányadó, de ha így van, akkor nézzük meg a bérpapírokat is, és próbáljuk meg a KeKo-Intertanker modellben is érvényesíteni ezeket a feltételeket” – fakadt ki egy sofőr, aki korábban 13 éven át távolsági buszsofőrként dolgozott a Volánnál. A főállása mellett ő is maszekol, mert a pénzéből nem jönne ki egy hónapra. Gyakran kel hajnalban, ilyenkor még nem járnak buszok, ezért saját autójával megy el a buszparkolóba, ahol felveszi a reggeli műszakot – szolgálati járat nincs se reggel, se éjszaka. Osztott munkarendben dolgozik, ami azt jelenti, hogy egy munkanapját két nagyobb részletben teljesíti. Közben három óra szünete van, amit pihenőhely híján máshol tölt, majd pontban három óra után már vezet is tovább – meséli el egy napját a buszsofőr. Csakhogy ez a három óra pihenőidő kevésbé alkalmas pihenésre, mert így is sokan a környéki településekről járnak be, és ha hazamegy, szinte már jöhet is vissza.
A többség így is másodállást vállal a főállása mellett, mert a jelenlegi fizetésből csak nagyon szűken tudnak kijönni.
– Mit tehetnénk másként? – teszi fel a kérdést egy következő sofőr, aki az otthonában fogadott a műszakja után. – A pénz kell, az élelmiszerek drágák, az infláció pedig elviszi még azt a kis fizetésemelést is, amit korábban kaptunk.
Mi lehet a megoldás?
A sofőrök között folyamatosan téma, hogy milyen követelésekkel állhatna elő a szakszervezet. Ilyen leírt pontok még nincsenek, de a beszélgetésekből kiolvasható egy körülbelüli lista. A legfőbb cél, hogy emeljenek a béreken és az óránkénti összeg érje el a nettó 3 ezer forintot. A következő pont a hétvégi munkavégzés magasabb díjazása, hiszen most a hétfő és a vasárnap díjszabása egyforma – ez azért van most így, mert egyenlőtlen munkaidő-beosztásban dolgoznak. Szeretnék, ha az osztott munkarendet is újragondolnák, és felmerült, hogy a két oldal közti megállapodást kollektív szerződésben rögzítenék.
– Megegyezésre törekszünk, de ha szükséges, készek vagyunk élni a sztrájk eszközével – mondta a sofőr, aki tagja a szakszervezetnek. Beszélgetéseink során ezt többen is megerősítették, mert a sofőrök körében széles körű az elégedetlenség. Tudják, hogy ha sztrájkba lépnek, az a szolgáltatónak komoly anyagi terhet jelentene a kötbéres szerződés miatt.
Az ügyben megkerestük az INTER TAN-KER Zrt. vezetőségét, válaszukat ezúton szó szerint közöljük:
- „Tervezünk béremelést, a működési kereteink mértékében.
- A Közszolgáltatói Szerződés keretein belül folytatjuk a tárgyalásainkat, szerződés módosítások nyilvánosak, folyamatban lévő tárgyalásokról nem áll módunkban tájékoztatást adni, illetve a Társaságunk munkavállalói tekintetében a bérek és munkakörülmények társaságunk kompetenciájába tartoznak.
- Célunk a munkakörülmények folyamatos javítása, minden területet beleértve, a munkavállalókkal folyamatos a párbeszéd és a meglátások egyeztetése.
- Alkalmazunk távolabbi lakhellyel rendelkező autóbuszvezetőket, jogszabályok adta keretek között.
- A bérrendszer átalakítása folyamatban van, terveink szerint az Inter Tan-Ker Zrt. Kecskeméti Üzeménél eltöltött időt veszi hangsúlyosabban figyelembe az egyéb szempontok mellett. Az elmúlt években a piaci lehetőséghez mérten folyamatosan hajtottunk végre bérfejlesztést.
- Szakszervezettel a beszélgetéseket továbbra is a jogszabályok adta keretek között folytatjuk.”
A KecsUP Hírek információi szerint március 11-én kerül sor a szakszervezet és az IINTER TAN-KER vezetősége közötti egyeztetésre. A történéseket nyomon követjük.