9 C
Kecskemét
2025. április 28., hétfő

FRISS HÍREK

Régóta várjuk, és most uniós támogatás felhasználása révén remélhetőleg megépülhet az intermodális csomópont – szavazás

- Advertisement -

Sokadik alkalommal rugaszkodik neki Kecskemét az intermodális pályaudvar/csomópont fejlesztési terveinek, egyáltalán a vasútállomás és környéke áldatlan, megyeszékhelyhez egészen méltatlan állapotú környezete rendbetételének. A több mint másfél évtizedes huzavona végére az EU finanszírozásával, a Kohéziós Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap segítségével tehetünk pontot, amint a napokban megszületett kormányhatározat értelmében benyújtandó 15 milliárd forintos támogatási kérelem pozitív elbírálásban részesül.

Ezzel együtt a műszaki tartalomról továbbra is csak találgathatunk, ugyanis a Magyar Közlönyben megfogalmazottak szerint „a vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása” a beruházás célja. Ami sok mindent magába foglalhat, például azt a sínek felett átívelő gyalogos-kerékpáros hidat is, aminek finoman szólva is vegyes volt korábban a fogadtatása, de legalábbis a hunyadivárosi lakosok többször is kinyilvánították, hogy nem szeretnék a nyakukba megkapni.

Annyi mindenesetre tudható egy múlt havi összbizottsági ülésen elhangzott válaszból, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 2025 végi határidővel rendelte meg a tervező cégtől az engedélyezési terveket. Folyamatos az egyeztetés, ugyanakkor a leendő utasok, a város lakossága továbbra is csak azokra a látványtervekre tud csak hagyatkozni, amelyek a 2010-es évek elején készültek, és könnyen lehet, hogy már egyáltalán nem is érvényesek.

Forrás: Kecskeméti Városfejlesztő

Eddig nagyjából 3 milliárd forint ment el a különféle tervezési folyamatokra,

miközben a megvalósuláshoz nem kerültünk közelebb – ha egyet előreléptünk, rögtön utána kettőt hátra. Így tehát egyetlen kapavágás nélkül csak a papírmunkára költöttük el ezt a nem kevés pénzt, és a pályaudvar eközben nem lett szebb, továbbra is ugyanolyan lepusztult arcát mutatja, mint tizenöt évvel ezelőtt.

Pedig nagy reményekkel és rössel vágott bele Kecskemét városa az intermodális álmaiba: rögtön három pályázattal indított, el is nyert támogatásokat, sőt a kormány 2012-ben nemzetgazdaságilag kiemelt projektté minősítette a fejlesztési elképzelést. Amit először 2014-ben fékezett be, amikor már nem szerepelt a nagyberuházásokat felsoroló listában a kecskeméti pályaudvar kivitelezésének támogatása. Majd jött a Modern Városok Programja 2016-ban, és Orbán Viktor miniszterelnök kecskeméti látogatása, ahol már csupán a főpályaudvar rendbetételéről beszéltek a polgármesterrel közösen, összeg emlegetése nélkül, és az „intermodális” kifejezés elhagyásával varázstalanítva.

2019 az újabb fordulópont, amikor az önkormányzati választások közeledtével az év júliusában a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzést írt ki a kecskeméti intermodális – ekkor már – csomópont előkészítésére és tervezésére. Ez tehát nem a korábbi elképzelést vitte volna tovább, bár vett volna át elemeket belőle, hanem egy újabb, kissé slankítottabb koncepciót készült megvalósítani. Hosszú évekig megint csönd, majd 2022 tavaszán egy lakossági fórumon előrukkoltak az újabb tervekkel, ám a már említett gyalogos-kerékpáros felüljárót hiába „talpalták” át egy másik hunyadivárosi utcába, az ott lakók is nemtetszésüknek adtak hangot vele kapcsolatban. Emiatt, és egyéb lakossági jelzésekre is hallgatva az ÉKM az észrevételek alapján vizsgálati/döntéselőkészítő dokumentum elkészítésére utasította a tervezőt.

Hasonló cikkünk:  Változást hozó kezdeményések – a WATERatRISK a klímaváltozás hatásainak csökkentéséért
A helyközi és távolsági buszpályaudvar jelenleg / Fotó: KecsUP Hírek

Csakhogy 2022 júliusában a kormány forrásátcsoportosítást hajtott végre, a kecskeméti intermodális csomópontra szánt pénzt a Szeged és Hódmezővásárhely között elindítandó tram-train beruházásnak adta, így újra légüres térbe került a beruházás. Még inkább kétségbeejtő helyzet alakult ki, amikor a háborús veszélyhelyzetre hivatkozva a kormány 2023 őszén egy rendelettel lezárta a Modern Városok Programot, ezzel szinte teljesen kihúzva a szőnyeget Kecskemét pályaudvari megújulása alól.

Ebből a sokadik Csipkerózsika-álmából ébredt fel újra a minapi bejelentés után az intermodális csomópont létrehozásának ötlete, és az időközben elkészült döntéselőkészítő dokumentum kijelölheti a megfelelő irányokat is számára. Az európai uniós forrásokat felhasználó IKOP Plusz programcsomag keretében megpályázott 15 milliárd forint segítségével a modern közlekedési igények kiszolgálását lehetővé tévő, és minőségi városi környezetet biztosító intermodális csomópont ügye talán végre tényleg lendületet kaphat, és megépülhet a régóta várt új kecskeméti pályaudvar.

Ön szerint megépül végre, több mint másfél évtizedes huzavona után, a sokadszorra újratervezett kecskeméti intermodális pályaudvar/csomópont?
  • Add le a szavazatod ...

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Régóta várjuk, és most uniós támogatás felhasználása révén remélhetőleg megépülhet az intermodális csomópont – szavazás

Sokadik alkalommal rugaszkodik neki Kecskemét az intermodális pályaudvar/csomópont fejlesztési terveinek, egyáltalán a vasútállomás és környéke áldatlan, megyeszékhelyhez egészen méltatlan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...