Majoros Péter Majka és Molnár Tamás közös slágere hihetetlen nézettségnek örvend, ami részben a kormánykritikusnak ítélt szöveg feletti meddő vitáknak köszönhető. Az Azt beszélik a városban látszólag felforgatta médiát; 6 nap alatt 3 millióan nézték meg a videót. Ez a zenei előadóknak kedvező, a közönség pedig élvezi, hogy nyilvánvaló dolgokat mondhat Majka fekete-fehérben forgatott tömegtermékéről.
Mi a kötelező felháborodnivaló a klip kapcsán, és miért képes Majka újra meg újra ilyen pontosan kiszolgálni a fogyasztói igényeket? Ez a cikk a Majka-jelenségről, és a plasztikus klip komolynak szánt jelképeiről szól.
A sorok, amikről a fodrászod véleményét is hallani fogod:
“Büszkén pózolunk az Instán, Oroszország meg Dagesztán / Csak a vodka helyett pálinka megy, meg tablettás bor tisztán / Nem lovagolunk medvén, hanem kilőjük a faszba / És a vadászkiállításon majd beöntjük viaszba.”
“Vajon melyik az az oldal, amelyik neked jót akarna / Melyik segít igazán, melyik nem lép a nyakadra / A kiöregedett komcsi, akinek nem jutott a húsból / Vagy a kamu keresztény, akivel az ereszen lecsúszol.”
Majka az elmúlt évek politikai botrányaiból mazsolázik, felpiszkálja a választáskor érzett valódi szorongásunkat, és az orosz párhuzam sem maradhat el. Így ventillál a legtöbb 43 éves a kocsmában, nem csak Majka, aki az életkorára hivatkozik a dal első sorában.
Felhúzzuk magunkat a kiöregedett komcsin, az ereszen lecsúszó kamukeresztényen, a vadászkiállításon és a parizeres politikuson – és mindezt egy teljesen ártatlan rádiósláger biztonságában tehetjük meg. A 90-es években sok magyar dal reflektált a társadalom igazságtalanságaira és az akkori politikai problémákra. Ez ismét divatban van. Ma ízlés szerint válogathatunk polgárpukkasztó punk-utóízű dalok és posztironikus rappek között.
Egy dologban viszont a legtöbb eltér az Azt beszélik a városban hangulatától: akár egy mai társadalomkritikát, akár a Tankcsapda A legjobb méreg c. számát nézzük ‘94-ből, egyik sem veszi magát annyira komolyan, mint Majkáék az új klipben.
Az Azt beszélik a városban klipje egy zord, fekete-fehér Magyarországot mutat be, ahol az erőszakos elnyomás és félrevezetés mindennapos. Ha nem értenénk a klip vizuális nyelvét, a két előadó hatalmas betűkkel elénk teszi a kulcsszavakat, a minden árnyalatot nélkülöző lényeget. Majoros Péter és Molnár Tamás vad gesztusokkal vezet végig a hatalomra éhes, gonosz rendszer működésén. Egy-egy jelenetben azt is látjuk, hogy hiába a szép öltöny és az álszent viselkedés, nekik “meg volt a gettó”.
Olykor felszólalnak a Nagy Testvérrel szemben is, és bár a keselyűk között járnak, valójában titkos nyomozást folytatnak egy elsötétített szobában. Megbízható pop előadóink ezzel azt üzenik, ők az ügynökeink ebben a sarkos világban. Felnyitják a szemünket és a háttérből mozgatva a szálakat kiállnak értünk – remélhetőleg. A szöveg viszont ennél egyszerűbb, és egybeolvad az eddig ismert posztmodern elégedetlenség slágerével.
10 éve mind belehaltunk
A felkapott politikai sorokon túl a dalszöveg egyszerűen követi a Majka számok rádióbarát világát. Levezethető benne Majoros Péter zenei karrierje, akit az utca nevelt fel; a mi testvérünk, de egyben a médiagépezet színes karaktere is; akit az új klip kapcsán a Blikk interjúvol meg; aki a komolyabb hírportálokon is éppen a kormánykritikus félmondatokkal népszerűsíti a slágerét. Eközben viszont azon nevethetünk, hogyan túr bele Tóth Gabi aranyozott hajába a TV2 showműsorában.
Majka már régebben is remekül kapitalizált a magyar sorstalanságon és keserű nosztalgián. Beszéljenek bármit is ma a városban, az előadó megrekedt az elmúló korszellem felületes bemutatásánál. A kereskedelmi rádióban nincs helye megújító narratíváknak. 10 éve sem volt, amikor egy egész generációnyi kamasz érezte, hogy a Belehalok hallatán nyakába zuhan a mélyszegénység, és 5 éve sem, amikor Majka ezüst pufikabátban, mesterséges nosztalgiával kérte rajtunk számon, hogy a ‘90-es években mindenki táncolt.
Eközben láttuk Majkát a magyar televíziós műsorok legjavában, a Pizza King és egyéb szolgáltatók reklámjaiban. A dalai elvesztik az őszinteségüket, ha megpróbáljuk összeegyeztetni tévés szerepléseit és megélhetési mosolyát a videoklipek hamisan ábrázolt komolyságával.
Képzeljük el az oknyomozó Majkát titkos irodájában zord arc és fekete-fehér szűrő nélkül. Alig van különbség a jelenet és az It’s Always Sunny in Philadelphia ikonikus Pepe Silvia jelenete között.
A TV2-prostituált elüldözi Jézust
Az új klip óta nevezhetjük őt durván rendszerkritikusnak, TV2-prostituáltnak, de még “igazi szabadságharcosnak is, akit a rendszer nem tud megfélemlíteni” , egyik sem lesz igaz. Függetlenül attól, hogy melyik csatorna vagy melyik pizzéria szerződteti épp, Majka mindig kiszolgálja a fogyasztói igényeket, de kellő szabadságot teremt magának, hogy egy-egy kimért pillanatban a személyes érzései is helyet kapjanak az üzletben.
A klipben Leonardo da Vinci: Az utolsó vacsora festménye teljesen néptelen. Nincsen rajta áruló, nincsenek heves természetű, sem hűséges követők, és a megváltó is hiányzik róla. A hosszú asztalnál senki sem ül, csak Majka feje lóg néha a festménybe.
Ennyire semmitmondóan ‘rendszerkritikus’ a karaktere. A mainstream médiában nincs szükség erős szerepekre ahhoz, hogy valakit szabadságharcosnak nevezzenek. Mondjon bármilyen durvát Majka a világ működéséről, a következő pillanatban a Sztárban sztár leszek! adásában mosolyog és szórakoztat. Mi persze leülünk a néptelen asztalhoz és csámcsogunk a sovány maradékon.
Majka a Blikknek adott interjúban mindent polkorrekten megmagyaráz, de ezt a cikket Toroczkay András verse foglalja össze a legtisztábban:
Majka, pizza
Láttam, ahogy Majka szemét kiégeti
egy XI. kerületi punk.
Negyvennek néztem, lehet húsz.
Egy pizzát tartott kezében rendületlenül a pizza- és smúz-
király. Büszke volt és boldog. De nem volt őszinte
akkorra a mosolya már, amikor a szemén keresztül
lehetett látni az éjszakát.
Pár nap múlva új Majka új pizzával állt ugyanott.
És ugyanúgy mosolyog.
Ugyanúgy mosolyog.
_________
Toroczkay András: Majka, pizza – https://muut.hu/archivum/26186
Képek a videoklipből: Majka, Molnár Tamás – Azt beszélik a városban (OFFICIAL MUSIC VIDEO)