fbpx

FRISS HÍREK

Negyedére esett vissza az utasok száma a gyorsított IC-ken

- Advertisement -

Ahogyan várható volt, rengeteg utas járt rosszul a valós fejlesztést nélkülöző Patyomkin-menetrend bevezetésével a Budapest–Szeged vasútvonalon, ezt immár az elmúlt két hónap utasforgalmi adatai is alátámasztják – írja a Közlekedő Tömeg.

Az általuk végzett számlálások alapján a korábbi utasok háromnegyedének nem felelnek meg a két végállomás között nem megálló vonatok, így ők kénytelenek más, számukra nem ideális időpontban közlekedő és ráadásul lassabban célba érő járatokkal utazni. A pontos részletek megismerése érdekében közérdekű adatigényléssel fordulak a hibás koncepciót elrendelő Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, hogy kiderüljön: hány utas járt rosszabbul, mennyien nem választják többé a vasutat, valamint a kieső viteldíjbevétel és a többlet üzemeltetési költség fejében mennyibe került mindeme rombolás az adófizetőknek.

Mint a 2019 decemberi menetrendváltozás előtti hetekben megírtuk, példátlan rombolás volt készülőben a sok év óta jól működő, megbízható és sűrű (óránkénti) vonatközlekedést kínáló integrált ütemes menetrendben Budapest, Szeged és a közbeeső városok, térségek között. Megérthetetlen és elfogadhatatlan presztízsszempontok alapján, a vasúti infrastruktúra korlátai miatt valós fejlesztést nem eredményező módon napi négy vonat közbenső megállásait a látszólagos gyorsaság érdekében törölték. Emiatt viszont számos más vonat többlet várakozásra, így lassabb haladásra kényszerült, több tucat, a korábbi menetrendben biztosított vasúti csatlakozás, valamint jelentős számban közvetlen utazási lehetőségek vesztek el, összességében messze rosszabb szolgáltatást eredményezve. Az ámokfutástól sem a várható negatív hatások, sem az utasok, illetve kormánypárti és ellenzéki önkormányzati vezetők és országgyűlési képviselők egyöntetű tiltakozása nem tántorította el a minisztériumot, annyira eltökéltek voltak a Patyomkin-menetrend bevezetésében.

Hasonló cikkünk:  Elindult Magyar Péter mozgalma, a Talpra Magyarok Közössége

A két hónapja gyűlő tapasztalatok pontosan alátámasztják a várakozásokat: naponta több száz utas tűnt el a meg nem álló vonatokról, és keresett más utazási lehetőséget – jobb esetben korábban vagy később induló, lassabb vonatot. Például a péntek és vasárnap délutáni csúcsidőszakban a kirakat IC-n mintegy 100-130 fő utazik, míg az ugyanezen idősávban közlekedő rendes IC-ken 400-600 fő. Munkanapokon a kirakatvonatok utasszáma nem ritkán mindössze 30-40 fő. Hasonló visszaesés tapasztalható a törölt megállások részbeni pótlására bevezetett Kőbánya-Kispest–Kecskemét vonatokon is, míg a kapcsolódó Kiskunfélegyháza–Szentes és Kiskunfélegyháza–Kiskunhalas vonalak egyes vonatai lényegében kiürültek a fővonali csatlakozás elvesztése következtében. Ugyancsak nem meglepetés, hogy eközben a Szeged és Budapest között utazók száma – érdemi kínálatfejlesztés híján – nem változott, vagyis az intézkedés a hivatalosan kommunikált céljában is kudarcot vallott.

A minisztériumtól választ vártak arra, pontosan hány utas és milyen mértékben nyert és veszített az új menetrenddel, és mindez hogyan befolyásolta a vasút bevételeit és költségeit. Szeretnék elérni, hogy a következmények és a felelősség mindenki számára világosak legyenek, ha már józan észre és jóérzésére a döntéshozók részéről nem lehetett számítani az ügyben.

Jó lesz ez, majd megszokják! – mondta a kalauz az új gyorsvonatra érkezőknek

 

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...