fbpx

FRISS HÍREK

JEGYZET – Gondolatok a munkáról és annak ünnepéről

- Advertisement -

Történelmileg már Robert Owen gyáros 1817-ben megfogalmazta a munkások azon követelését, hogy a korábbi tíz-tizenhat órás napi munkaidő nyolc órára legyen lecsökkentve, ebből származik a ma is ismert mondás, azaz nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás.

1886-ban Chicagóban tüntettek a munkások a nyolc órás munkaidőért, és innen számítjuk május elsejét a munka, illetve a munkások ünnepének. A második internacionálé 1891-ben hivatalosan is ünneppé nyilvánította e neves dátumot. A rendszerváltás előtt, a „létező szocializmusban” a rendszer kellőképpen kisajátította ezt az ünnepet, mely már nem a munka, hanem inkább a munkások ünnepe volt.

Emlékezzünk csak, egy korsó sör és egy pár virsli, vagy debreceni járt minden dolgozónak ezen a napon a felvonulás után. Ma azt tapasztalhatjuk, bár állami ünnep május elseje, a munka ünnepe, de maga a munkásosztály, mint olyan, ebben az illiberális demokráciában, eltűnni, felszívódni látszik. Helyettük vannak a kisvállalkozók, a hivatali, irodai dolgozók, és a különféle szolgáltatásokban tevékenykedők. A szervezett gyári munkásság lényegében eltűnt, mint ahogyan a szakszervezetek szerepe sem túl jelentős ma már emiatt. A termelés, mint tudjuk, emberi fogyasztásra alkalmas árut produkál, de egyben feltételezi a gyári munkásembert is, aki a termelési-gyártási folyamatnak humánerőforrása, motorja. Az értékalkotó emberi munka gazdagságot hoz a tulajdonos gazdagoknak, és kifosztottságot, kizsákmányolást jelent magának a munkásnak, mert a munkás mindig jóval több értéket állít elő, mint amit ezért a munkáért járandóságként megkap.

Ma már arról is szó van, hogy automaták, robotok fognak a termelővonalak mellett állni, illetve azokat felügyelni, így a munkásember kiszorul magából a termelésből, mely emberi fogyasztásra alkalmas árut állít elő. De, ha nincs munkás, aki megvegye az árut, akkor mivégre a robotok által történő árutermelés? Ez modern korunk egyik legnagyobb ellentmondása, de egyben a kapitalizmusé is. Lássuk be, történelmi sikerét az úgynevezett kapitalizmus a rugalmasságának, alkalmazkodóképességének köszönhette, mert képes volt a termelés megszervezésére, és a fogyasztás fellendítésére. Bár a kapitalizmus történelmi vetélytársát, az úgynevezett szocializmust legyőzte, most mégis válságban van, mert rendkívüli módon kiszélesítette azt a szakadékot, mely a gazdagok és a szegények között van.

Felvetődhet a kérdés, mi következik majd, milyen gazdaság, a kapitalizmus után? Mert a profit, és az utána való hajsza, egyre inkább felzabálja a Föld erőforrásait, hiszen egyre többen vagyunk, a Föld lakossága lassan eléri a nyolcmilliárd főt. Mi, magyarok, és ez a történelem fintora, valahogy le vagyunk maradva a világtörténelemben, és a polgári demokráciáért, valamint a szabad piacgazdaságért küzdünk napjainkban, melyeken már más, boldogabb országok régen túlvannak. De mi sem tehetjük magunkat függetlenné a világtól, és nem szabad olyan gazdaságpolitikát folytatnunk, hogy az olcsó, csak betanított munkásként létező munkaerőt dobjuk oda csalétekül az idegen tőkének.

Ezek a gondolatok jutottak eszembe a munkáról, és a munka ünnepéről, miközben aggódom azokért a munkavállalókért, munkásemberekért, akiknek ez a nap, azaz a május elseje, ünnepük, még úgy gondolom, ma is.

ábrahám

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...