fbpx

FRISS HÍREK

2021-27: a magyarok 50 milliárd eurós tortája – szárny vagy teher Kecskeméten?

- Advertisement -

2021 a jelenlegi európai fejlesztési ciklus egyik záró és értékelő éve volt, valamint a 2021-2027-es EU fejlesztési ciklus tervezésének kezdő esztendeje is. 2022 kapujában ez adja időszerűségét és indokoltságát annak, hogy az önkormányzati döntéshozók, fejlesztésekben résztvevő szakértők és a települések polgárai számára részletes áttekintések, projektötletek, majd pályázatok szülessenek a legfontosabb európai fejlesztési források alapján, amelyek a magyar állam és az önkormányzatok, vállalkozások és civilszervezetek számára 2021-27 között a legnagyobb fejlesztési forrást biztosítják.

Szárnyat vagy terhet jelent-e mindez? Ezt gondoljuk át az alábbiakban.

A közös EU-költségvetés magyar szemmel

Mind a korábbi bizottsági javaslatokhoz, mind az Európai Tanács elnökének induló dokumentumához képest a 2020 júliusi Európai Tanácsi Többéves Pénzügyi Keret (Multiannual Financial Frame) MFF-csúcson jelentősen javult a pozíciója Magyarországnak. Az MFF-ből és a helyreállítási eszköz támogatási (RRF) részéből Magyarország számára elérhető források nagysága valamivel meghaladja a 40 milliárd eurót.

A 2020 júliusi EU csúcs során a magyar kohéziós boríték vastagodott a legnagyobb mértékben (+3 milliárd euró), így a felzárkózásunkat több, mint 20 milliárd euró szolgálja (ez a nemzeti össztermékünk 1,8%-ára rugó plusz forrást jelent, ami Bulgária és Horvátország után a harmadik legjobb eredmény), míg a közös agrárpolitika forrásaiból 10,6 milliárd euróhoz jutunk.

Az ún. európai helyreállítási eszközből (Recovery and Resilience Fund, RRF) mintegy 7 milliárd eurót használhatunk fel. Magyarország továbbá mintegy 2,1 milliárd eurót kap a közvetlen uniós irányítási programokból (K+F, infrastruktúra-fejlesztés, stb.). Ha ehhez hozzátesszük a felvehető kölcsönöket is (10 milliárd euró), akkor

az elérhető források teljes összege 2021-2027 között 50 milliárd euró fölött lesz.

Ez minden idők legnagyobb nemzetközi fejlesztési csomagját teszi elérhetővé Magyarország részére, amelynek nagyságrendje felér a II. világháborút követő Marshall Segély jelentőségével (amit akkor „természetesen” nem vett igénybe az akkori szovjet-báb magyar kormány.)

Az EU költségvetésébe a befizetésünk 11 milliárd euró 2027-ig, tehát a nettó egyenlegünk durván 40 milliárd euró. Ez a hatodik legmagasabb európai összeg, és Litvánia kivételével csupa olyan ország áll előttünk, amelyek nemzeti jövedelme kisebb, mint a magyar. Összehasonlításképp a két korábbi költségvetési időszakban a nettó pozíciónk 25 milliárd euró volt.

Hasonló cikkünk:  Szoboravatással, zenés programokkal, koszorúzással ünnepelt Kecskemét - videóval

Teherből szárnyak: teendők sikeres kecskeméti és kiskunsági önkormányzati forrásszerzéshez és regionális és városfejlesztési feladatok megalapozásához

Az 1.8 billió euró nagyságrendű európai „Marshall-segély” 2021-27 közötti hazai, 51.4 Mrd euró fejlesztési (Széchenyi 2027 Terv Operatív Programjai, az RRF/NGEU 2021-24 forrásai, valamint  közvetlen EU-centralizált bírálatú programok- URBACT, European Urban Initiative, LIFE, Europe for Citizens stb.) befogadásának előfeltétele a megfelelő szervezeti, tanulási, pénzügyi, kapcsolatrendszeri, tervezési és adott esetben városdiplomáciai, külügyi hálózatépítési tőke megteremtése, illetve növelése.

Az alábbi áttekintés célja az európai, a nemzeti és a regionális/önkormányzati pénzügyi mozgásterek nagyságrendjének feltérképezése után a tervezési és kapcsolatépítési kiindulópontok felvázolása a nemzeti (Operatív Programok) és a centralizált (Brüsszelből közvetlenül megpályázható) források elnyeréséhez.

Kulcslépések a sikerhez

A helyi önkormányzati mozgástér felmérése, a források fogadásához és ehhez illeszkedő saját városfejlesztési stratégiák áttekintése és az ezekhez illő valódi nyilvános társadalmi vita.

EU-programozási, 2021-27 Kecskemét Munkacsoport felállítása megfelelő feladatkörökkel, felelősökkel, költségvetéssel, határidőkkel, amelyet a város politikai és szakmai vezetése, városfejlesztők, forrásszerző és tanácsadó szakemberek irányítanak.

Tudatos európai networking stratégia kidolgozása és működtetése.

A részvételiségre épített strukturált városi, agglomerációs, regionális fórumok, műhelyek létrehozása, ezek munkatervének kialakítása EU-stratégiai tervezésre, forrásokra vonatkozó önálló fórumok, zoom-meeting, konferencia(sorozat) megtervezése. Kiemelet ügyek: COVID-19 kihívások és válaszok zöld EU-városokban, demokratikus EU-programozás és MFF 2021-27 közösségi tervezésének feladatai- mozgásterek és kényszerpályák témakörökben.

Jó gyakorlatok tanulmányozása és EU-partnerkeresés támogatása: releváns szakmai, várospolitikai, városmarketing és forrásszerzési szervezetek, európai és tagállami érdekképviseletek felé.

A fentieket gondolatébresztőnek szántuk néhány lehetséges feladat átgondolására és végrehajtására a Kecskeméten és térségében lakó polgárok és döntéshozók számára. Célunk a sikeres EU-regionális és városfejlesztés fontosságára a figyelmet felhívni.

Köszönjük a cikket Z.Z.-nek.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Megszűnhet a járóbeteg-ellátás a Honvédkórházban

2025. január 1-jétől már nem lesznek járóbeteg-szakrendelések a Honvédkórházban (Repülőkórházban) - értesült a KecsUP az intézmény jelenlegi és korábbi...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...