fbpx

FRISS HÍREK

Magyar Közlekedési Klub reagált Vitézyre: a közlekedés nem egyenlő az autóval

- Advertisement -

Vitézy Dávid szakterületi államtitkárként irányította a Nemzeti Közlekedési Központot (NKK), amit néhány hét működést követően megszüntetett a kormány. Vitézyvel a HVG készített interjút, ahol szóba került az is, hogy miért nem vezették be németországi mintára a 9 eurós bérletet Magyarországon. A fideszes politikus azt mondta,

magánszemélyek számára továbbra is elérhető a hatósági ársapkás üzemanyag – október 1-jéig egész biztosan –, tehát az a helyzet, ami miatt ez Németországban felmerült, Magyarországon nem áll fenn. 

Vitézy hozzátette azt is, hogy az intézkedés megítélése a német nyilvánosságban vegyes, de szakemberként érdeklődéssel követi az ezzel kapcsolatos híreket, hiszen a korábbi árszintek töredékét jelentő, kis túlzással kvázi ingyenes tömegközlekedésre ilyen és ekkora kísérlet a világon sosem volt.

Mi ez a 9 eurós havibérlet?

A német kormány a 9 eurós havibérletet az összes buszra, villamosra, metróra és egyéb helyi közlekedési eszközre – beleértve a helyközi vonalakon közlekedő regionális vonatokat is – kiterjesztette.

A tömegközlekedési szabályozást Oroszország ukrajnai invázióját követően vezették be, ami részét képezi az energiaimporttól való függőség csökkentését és a tiszta közlekedési módok elterjedésének növelését célzó intézkedéseknek.

Részben német, részben oszták mintára Magyarországon is felmerült ez az ötlet. Az LMP országgyűlési képviselője, Bakos Bernadett javasolta a közösségi közlekedésben az általános érvényű, ötezer forintos klímabérlet bevezetését az energiaválság ellen. A zöldpárt szerint ez rövid távon segítheti a rászorulókat, ahogy a magas benzinárak miatt minden hátrányt szenvedőt is.

Hasonló cikkünk:  Havonta 20 milliárd forinttal nő a kórházak eladósodása

Magyar Közlekedési Klub reagált Vitézyre: nem az autózás az alapjog, hanem a közlekedés

„Szomorú az a világkép, amit manapság a kormány képvisel a közlekedés területén, mintha kb. a 70-es évek Amerikája lenne a minta (közlekedés = autó).” – írja a Magyar Közlekedési Klub (MKB). Szerintük ugyanis, a 21. században, ha szóba kerül a közlekedés akkor azt el kell mondani, hogy

„nem az autózás az alapjog, hanem a közlekedés, annak elérhetősége”.

Nem vonják kétségbe, hogy bizonyos területeken, mint a ritkán lakott falvak vagy kisebb városok tekintetében hatékony az autó, de erre mégsem lehet alapozni egy ország közlekedését. Fel is sorolnak három okot, hogy miért nem.

  • Autót az alacsonyabb jövedelműek nem tudnak fenntartani, így ők – amennyiben nincs más – automatikusan kiszorulnak a közlekedésből, mint szolgáltatásból.
  • Az autó minden tekintetben az egyik legpazarlóbb közlekedési mód. Az egy főre jutó fogyasztása jóval magasabb, mint minden más módé (tömegközlekedés, e-bike, stb.), ennek megfelelően a károsanyag-kibocsátása is hasonlóan alakul.
  • És azért is pazarló, mert rendkívül nagy a a területfoglalási igénye, ami a nagyobb városokban komoly problémát jelent.

Az MKB szerint a fentiek miatt szakmailag vállalhatatlan egy olyan kijelentés, ami azt sugallja, hogy minden rendben, hiszen „magánszemélyek számára továbbra is elérhető a hatósági ársapkás üzemanyag”.

 

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...