fbpx

FRISS HÍREK

Nagy Márton ambiciózus tervvel állt elő – Magyarország ugrani készül

- Advertisement -

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter 2030-ig szóló versenyképességi stratégiát mutatott be egy olyan tájékoztatón, ahova a sajtó nagy részét nem hívták meg, a dokumentum maga pedig a minisztérium LinkedIn-profiljára került fel, de a honlapjára már nem. Az NGM által készített stratégia elképesztően ambiciózus célokat fogalmaz meg a gazdaság egy sor kulcsterületén, és komoly kérdőjelek merülnek fel ezeknek a megalapozottságával kapcsolatban.

A 29 oldalas anyag előkészítés során állítólag „sor került a korábbi mintegy 20 stratégiai anyag felülvizsgálatára, a magyar versenyképesség általános vizsgálatára és az egyes iparágak helyzetelemzésére, valamint a nemzetközi jó gyakorlatok feltérképezésére is”. Három cél mentén fogalmaz meg javaslatokat a stratégia: a hazai beszállítói láncok fejlesztése, a kutatás-fejlesztés-innováció támogatása és a magyar bajnokok kinevelése.

A kérdés, hogy milyen konkrét lépésekkel fognak ezek jobban átmenni a gyakorlatba pár év leforgása alatt, miközben a legtöbb területen évtizedek óta tyúklépésben haladunk. Több területen látszik, hogy az Orbán-kormány mércéjével is túl grandiózusnak hatnak a célok, olyan pozícióban látják az országot 6 éven belül, amihez az elmúlt 30 év fejlődési pályája alapján komoly képzelőerő szükséges.

Az NGM szerint lehetséges például, hogy 2030-ra Magyarország

  • Európa (?) egyik legversenyképesebb országa, és versenyképességi szempontból a világ top 20 országa között legyen;
  • harmadával nőjön a régóta elég alacsony szintre beragadt munkatermelékenység;
  • elérjük az uniós fejlettség 90 százalékát;
  • számottevően nőjön az exportképes kkv-k és a „nemzeti bajnoknak” nevezett, kifektetni képes cégek száma;
  • és hogy bekerüljünk Európa top 10 innovátora közé.

Mindezt elsősorban további élénkítéssel, további iparosítással, illetve kulcságazatokként azonosított szektorok fejlesztésével kívánja elérni a kormány.

A kulcsszektorok a járműipar, az egészségipar, az élelmiszeripar, az alapanyagipar, az információs- és kommunikációs technológiák (IKT) és a kreatív ipar lennének a kormány szerint. A 2024-30-as versenyképességi anyag azonban talán minden eddiginél explicitebben beszél arról, hogy a magyar gazdaság jövőjének kulcsa szinte kizárólag a sikeres iparpolitika.

Az iparosítással a globális munkamegosztáson belüli szintlépésre aligha van esély, de a magyar gazdaságnak ezen a ponton az is eredmény, ha sikerül bebiztosítani az ipari munkahelyeket, a növekvő GDP-t és a pozitív külkereskedelmi mérleget. Ugyanakkor ez nem mentség arra, hogy más területeket (oktatás, egészségügy, szociális ellátás) teljesen elhanyagolja, vagy csak az ipar kontextusában nézze az állam.

A fejlett gazdaságok mindegyikében a szolgáltatószektor dominálja a hozzáadott érték termelését, még az olyan ipari nagyhatalmaknál is, mint Németország, a 70 százalékos arányt közelíti a szolgáltatások súlya a GDP-n belül. Így gondoljunk bármit az ipar fontosságáról, aránytévesztésnek tűnik, hogy a feldolgozóipar, ami a magyar gazdasági termelésén belül 20 százalékot tesz ki, ilyen szinten domináljon egy távlati víziót. A stratégiával kapcsolatban komoly kérdőjel, hogy – még ha el is ismerjük annak prioritásait – nincs tisztázva, honnan, minek a rovására lesz a célok megvalósítására pénz.

A versenyképességi stratégia egyik fő célkitűzése a munkatermelékenység növelése, vagyis hogy fejenként 32 ezer euróról fejenként körülbelül 40-42 ezer euróra nőjön a magyarok termelékenysége, ami 25-30 százalékos növekedést jelent. Ez azt jelentené, hogy a magyarországi munkavállalók nagy átlaga néhány év leforgása alatt megtanulna sokkal hatékonyabban dolgozni, mint eddig bármikor.

Nagy Márton „a modern technológiák alkalmazásával” javítaná a munkatermelékenységet, ami a Magyarországon megvalósuló beruházásokat elnézve a gyakorlatban az jelenti, hogy rengeteg modern elektromosautó-gyárat és akkumulátorgyárat építenek. Ezekben a gyárakban a termelés szinte teljesen automatizált, a gyártáshoz sokkal kevesebb dolgozóra van szükség, így az egy munkásra jutó előállított érték valóban relatíve nagy lesz, ezekkel a gyárakkal tehát valamennyit tényleg nő az átlagos magyarországi munkatermelékenység.

Azonban a robotizált gyárakban a munka nagy részét nem a dolgozó végzi el, hanem a gépsor, az előállított érték nagy része nem a munkáshoz megy fizetésként, hanem a gépsor vagy robot tulajdonosához profitként. Vagyis az autógyárak esetében a német, az akkugyárak esetében pedig a kínai és koreai tulajdonosokhoz.

Vakhal Péter közgazdász, a Kopint-Tárki Konjuktúrakutató tudományos főmunkatársa szerint a kormány iparpolitikájának lényege, hogy először az alacsony hozzáadott értékű folyamatok behozatalát támogassák. Azonban a tervezett léptékű termelékenység-növekedéshez arra lenne szükség, hogy magas hozzáadott értékű termelési folyamatokat hozzanak Magyarországra.

Hasonló cikkünk:  A kormány lehetővé tenné, hogy az igazságügyi miniszter belenézhessen a belső ügyészségi ügyiratokba

A szakember szerint arra is szükség lenne, hogy a magyarországi munkaerő képes legyen magasabb hozzáadott értékű munkák elvégzésére, amihez az oktatás érdemi fejlesztésére lenne szükség, azonban ez sem történt, vagy történik meg, a PISA-eredmények pedig arról árulkodnak, hogy a 2030-ig belépő, jelenleg iskolába járó jövőbeli munkavállalók kifejezetten gyengén teljesítenek majd a sokévi átlaghoz képest.

A mezőgazdaság helyzete sokat javult az elmúlt években, de még így is sokkal gyengébb, mint a nyugat-európai versenytársainké, pedig a talajadottságaink alapján többre lennénk képesek. Az ágazat sikeressége szempontjából meghatározó a birtokszerkezet és az üzemméret, valamint a munkaerő termelékenysége, és Magyarországnál sajnos mindhárom dimenzió a gyenge teljesítmény irányába hat.

Erre a mezőgazdasági szerkezetre támaszkodik a magyar élelmiszeripar, aminek termelékenysége minden elemzés szerint kimagaslóan rossz, nemcsak az EU többi tagállamának élelmiszeriparához képest, hanem a magyar gazdaság más szegmenseihez képest is. Az energiahatékonyság is gyenge a szektorban, sebezhetővé teszi az ágazatot a költségsokkokkal szemben – részben ez volt a felelős a brutális magyar ételinflációért. Az is baj, hogy a magyar élelmiszeripari cégek jövedelme és forrásellátottsága is jócskán elmarad az agrárcégekétől, rosszabb az árbevétel-arányos jövedelmezőségük, és nem kapnak uniós agrártámogatásokat sem.

Nagy Mártonék minden bizonnyal tisztában vannak a helyzettel, de a versenyképességi stratégiájukban csak annyit írnak, hogy ezt megváltoztatják. Arról hallgatnak, hogy hogyan.

A miniszter szerint jelenlegi 24 „nemzeti bajnok”-ként azonosított cég van, ebből 40-et kell csinálni 2030-ra, és ez a cégcsoport lesz a versenyképesség egyik alappillére. Ezen azonban nem biztos, hogy a kormányzati jelszavak segítenek, sokkal inkább a kőkemény, aprólékos munka, illetve három kulcselem: a jó brand, a speciális tudás és a saját értékesítési csatorna. Ha a belföldi piacon nem kiválósági alapon, hanem politikai bizalmi alapon dől el minden, akkor nem a jók, hanem a csókosok próbálkoznak majd. Nem segítenek a magyar munkavállalók gyengeségei, az alacsony mobilitás, a rosszabb nyelvtudás, a kevesebb konfliktusvállalás sem.

Az elmúlt években volt pár cég, amelyek megindultak külföldre, például az OTP, a Mol, a Richter, a 4iG. Azonban a kifektetések között is sok az ingatlan- és turisztikai befektetés, amikor valójában nem igazán exportálunk semmit, csak megy ki az országból az így-úgy, gyakran politikai hátszéllel felhalmozott vagyon. Az ilyen típusú nemzetközi terjeszkedés pedig aligha segíti érdemben a magyar versenyképességet.

A kutatás-fejlesztés-innováció (K+F+I) hangsúlyosan jelenik meg a stratégiában, valamint az információ- és kommunikáció-technológia önállóan, kulcságazatként is szerepel. A stratégiában az szerepel, hogy „a kormány stratégiai célkitűzése, hogy Magyarország 2030-ra Európa top 10 innovátora, 2040-re a világ legjobb 10 innovátor országa közé kerüljön”, valamint hogy „2030-ra a magyar ipart a technológiavezérelt európai ipar élvonalába emeljük”. Szakmai körökben sem teljesen értik, hogyan terveznek ekkorát ugrani Nagy Mártonék.

A kivirágzást a nagy magyarországi iparvállalatokon keresztül képzelik el Nagy Mártonék, de ezek többsége sajnos nem magyar.

A Magyar Nemzeti Bank tavalyi versenyképességi jelentése szerint a magyar üzleti K+F-kiadásokat kimagaslóan nagy arányban támogatja az állam közpénzből, de ezek a ráfordítások egyáltalán nem hasznosulnak hatékonyan, vagyis nagyon kevés szabadalom születik az elköltött pénz arányában. A stratégia semmilyen konkrétumot nem tartalmaz arról, hogyan tervezünk változtatni a helyzeten, miközben eszméletlen mértékű javítást tűz ki célul.

A hirtelen léptékváltás azért is ambiciózus, mert Magyarország a DESI (Digital Economy and Society Index) alapján több komponensben, így például a vállalatok digitalizáltsága tekintetében is gyengén teljesít, és az utóbbi években sem tudott eddig jelentős előrelépést elérni. A magyar gazdaság nagyját kitevő kkv-k többsége komoly kihívásokkal küzd, ha digitalizációról van szó, és készségszintű hiányosságok vannak vezetői szinteken is.

via Telex

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...