Ezt tehetjük, ha az ajándék hibás, sérült, nem működik

0
fotó: pixabay.com

Sok felesleges bosszúságot spórolhatunk meg magunknak, családtagjainknak a fogyasztóvédelmi szabályok ismeretével karácsonykor is. A félrement ajándékvásárlások könnyen helyrehozhatók, ha lehetőségeinkkel tudatosan élve érvényesítjük jogainkat, írja közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

“Hiába a Jézuska hozza, még így is megesik, hogy az ajándék hibás, sérült, nem működik. A szavatossági, jótállási előírások értelmében az üzletnek kötelessége a terméket javíttatni; ha nem javítható, egy ugyanolyan termékre kicserélni; végső esetben pedig a vételárat visszafizetni. Ezért célszerű a jótállási jegyet és a blokkot vagy számlát is félretennünk, megőriznünk a megajándékozott számára” – fogalmaztak.

Mint írták, még egyszerűbb a dolgunk, ha online kereskedőnél vásároltunk. A vevő a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldheti az interneten rendelt árucikket, akkor is, ha az hibátlan, csak éppen nem tetszik, nem jó a mérete, esetleg felesleges. Egyre több webshop vállal önként hosszabb, akár 30 napos elállási időt is.

A hagyományos boltokhoz képest eltérő rendelkezés alapvető célja persze az, hogy a terméket ugyanúgy kipróbálhassuk, ahogy egy áruházban tehetnénk. Az elállási jog nem korlátlan, például felbontott csomagolású DVD-re, CD-re, egyedileg készíttetett termékre nem vonatkozik, teszik hozzá.

Hasonló cikkünk  Megtaláltuk a környék talán legjobban feldíszített házát

Az üzleteket jogszabály nem kötelezi arra, hogy a kifogástalan állapotú, tökéletesen működő terméket visszavegyék. A kereskedők azonban vevőik elégedettsége érdekében, különösen az ünnepi időszak után készek levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítani. A kinézett ajándék megvásárlása előtt erre érdemes rákérdezni. Akár arra is megkérhetjük az eladót, hogy a blokkra írja fel a levásárlás vagy utalványra váltás lehetőségét.

Ha probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárlók a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhatnak panaszukkal. Más uniós tagállamból beszerzett termék esetén az Innovációs és Technológiai Minisztériumon (ITM) belül működő Európai Fogyasztói Központtól lehet ingyenes szakmai segítséget kérni.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta:

Az ünnepek idején is fontos a tudatosság, ha hibás az ajándék, mindenképpen éljünk fogyasztói jogainkkal! Az újévben megváltoznak a szavatossági és jótállási előírások, a drágább árucikkekre kétszer-háromszor hosszabb jótállást kell biztosítani, egyértelműbb határidőket kell alkalmazni a javításra és cserére. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezdeményezett módosítások tisztább helyzetet teremtenek a vállalkozások, és hatékonyabb védelmet garantálnak a fogyasztók számára.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here