fbpx

FRISS HÍREK

Tiszaalpár is a sárban ragadt a MÁV kétmilliárdos vasútállomás-építési programja közben

- Advertisement -

A kulturált és modern utazókörnyezet megteremtése céljából kétmilliárdos vasútállomás-felújítási programot indított két éve a MÁV. Hat településen azonban egyelőre ez nem jött össze, mert bár gyorsan ledózerolták a régi állomásépületeket, hogy új utasvárókat építsenek, de az építkezéseket nem kezdték el.

Közbejött a kormányzati beruházási stop, aztán minden úgy maradt.

Tiszaalpáron az esőzések után nagy pocsolyákkal, sárral körbevett üres terület a vasúti megálló. Épület nincs, csak egy menetrendtábla és néhány pad maradt infrastruktúrának, tavaly szeptemberben ugyanis ledózerolták a sínek mellett álló kétszintes házat, amelyben egykor az állomásfőnök is lakott.

Vancsura István polgármester elmondta, hogy az önkormányzatban tudtak ugyan a vasúttársaság építési terveiről, de a település próbálta elérni, hogy átvehessék a régi épületet is, mert abban akár két garzonlakást is ki tudtak volna alakítani. Ha mégsem épül meg az új épület, meghagyhatták volna régit. A szerkezet jó állapotban volt, csak a tetőt kellett volna kijavítani – mégis kiadták a parancsot, hogy el kell tüntetni.

A polgármester hozzátette: a nagy lendületben mindent eltakarítottak, még a vécét is, ezért több mint egy éve csak a bokorba mehetnek a várakozó utasok, ha úgy hozza a szükség.

A Hajdú-Bihar vármegyei Szerep is hasonlóan járt. Győri Balázs alpolgármester szerint a korábbi épületet közel 15 évig az önkormányzat bérelte, ám utána a MÁV teljesen elhanyagolta a végére romossá vált házat. A vasúttársaság 2015-ben mondta fel a szerződést, noha a községnek fontos a vasút. Az úthálózat sajátosságai miatt kevés busz jár, ezért a helyiek közül sokan használják a vasutat, napi nyolc járatpár közlekedik a vonalon.

A MÁV-ot hibáztatják a kialakult helyzetért mindkét településen, főként mert az utóbbi hónapokban érdemi választ sem tudtak kicsikarni a cégtől, így egyáltalán nem kaptak információt arról, mikor kezdenek bele az új épület megvalósításába.

Kétmilliárd forintos vissza nem térítendő kormányzati támogatást kapott a Miniszterelnökségtől a Magyar Falu Program keretében a MÁV azért, hogy a főbb közlekedési irányoktól távolabb eső térségekben is javítsák a hálózat színvonalát.

Hasonló cikkünk:  Bács-Kiskunban egyre többen adnak vért

Az állami vasúttársaság honlapján az olvasható, hogy olyan projektet akartak megvalósítani, amelyben minden részt vevő önkormányzattal szoros együttműködést alakítanak ki, és arra törekednek, hogy „a fejlesztéseket a helyi lakosok is magukénak érezzék”. Ezért az előkészítés során meg is kérdezték a településeket, hogy a régi épületek felújítását vagy egy új, típusterv alapján készülő zárt várót szeretnének.

Az ígéret az volt, hogy a települések mindenütt ugyanolyan, előregyártott elemekből álló, 20 négyzetméteres épületet kapnak, amelynek klimatizált a váróhelyisége, és felszerelik wifivel, digitális töltővel, valamint utastájékoztató monitorral. A tervezet része volt a környezet megújítása új parkolóhelyekkel, valamint 10–30 férőhelyes fedett, kamerázott kerékpártárolóval.

Azonban hat települést cserben hagyott a vasúttársaság, az elmúlt egy-másfél évben Tiszaalpár és Szerep mellett Nyírbogáton, Sárrétudvariban, Basahalmon és Püspökhatvanban is lebontották a régi állomást, az új építése azonban elmaradt.

Források szerint 2022 nyarán már a kiírás előtt állt a várókra vonatkozó közbeszerzés, de közbejött, hogy kormányzati szinten beruházási stopot rendeltek el, így ezt a hazai költségvetési forrásból finanszírozott projektet is leállították. Úgy tudni elkészültek az épületek beltéri bútorai és raktárban állnak a biciklitárolók is, de a dolgok nem haladtak előrébb.

A MÁV közölte, szó sincs arról, hogy leállították volna a programot. Tíz településen már befejeződtek a fejlesztések, három helyszínen zajlik az épület-felújítás, 13 kistelepülésre pedig utasvárók épülnek majd. A program keretében kétszáz vasútállomásra telepítenek kerékpártárolókat, utasbeállókat és utcabútorokat. Azt is írták, hogy az új utasvárók kialakításánál annyira igyekeztek bevonni az önkormányzatokat, hogy a színvilág és környezet tervezésekor is figyelembe veszik az igényeiket.

Arra a kérdésre, hogy a Miniszterelnökséggel létrejött támogatási szerződés megkötése óta eltelt két és fél év alatt miért nem írták ki a kivitelezési szerződést, azt válaszolták, hogy egy-egy közbeszerzési eljárás előkészítése hónapokat vesz igénybe, várhatóan 2024-ben a sikeres közbeszerzési eljárást követően ezen érintett helyszíneken is megkezdődhet a beruházás

via 24.hu

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...