fbpx

FRISS HÍREK

A kerékpározás pénzügyi támogatásával jelentősen változhatna a kecskeméti közlekedés

- Advertisement -

Egészségesebb lakosságot és kevesebb CO2 kibocsátást nyerhetne Magyarország és Kecskemét is, ha nemzetközi példák alapján kerékpárokra is fix kilométerdíj, illetve vállalati kerékpárvásárlási támogatás lenne elérhető, ha megvalósulna a Magyar Kerékpárosklub javaslata.

Kecskemétiként el tudná képzelni, hogy elérhetővé lehetne tenni a kerékpározás pénzügyi támogatását?

Városunk közlekedése minden kecskeméti utazó számára állandó témát szolgáltat. Kevés a parkoló; sok az autó; növekszik a légszennyezettség; nagy a zaj; sok a baleset; dugó van; késik a busz; nincs elegendő kerékpárút; ide is kellene egy körforgalom – csak néhány ismert megállapítás, amit bármikor hallhatunk, ha helybéliek között szóba kerül a közlekedés.

Az Izsáki út ezen szakaszán egy óra alatt 1914 gépjármű haladt át / Fotó: https://www.delmagyar.hu/

Ha ezt differenciáljuk autósokra, kerékpárosokra vagy tömegközlekedőkre mind további igények merülnek fel. A busszal közlekedők sűrűbb menetrendet szeretnének, az autósok négysávos utakat, a bringások kerékpársávokat, illetve

biztonságos és szelíd városi közlekedést.

A kerékpározás számtalan egészségügyi, környezetvédelmi, gazdasági és társadalmi előnye ellenére nem támogatott olyan módon, mint a nagyobb helyigényű, lég- és zajszennyezés mellett fokozott balesetveszélyt és a mozgáshiányos életmód miatt egészségtelenebb autózás – érvel a Magyar Kerékpárosklub, akik ezen a gyakorlaton változtatnának.

Tavasszal elkészítették, nemzetközi példákkal alátámasztott tanulmányukat, mely szerint

a kerékpározás pénzügyi támogatása jelentősen növelné a kerékpárral közlekedők számát, így az egészségesebb és biztonságosabb környezet megteremtését.

Kecskemét is felléphetne kezdeményezőleg

A támogatási rendszer elsősorban a nagyobb településekre, a megyei jogú városokra, mint például Kecskemétre és Budapestre fókuszálna. Magyarországon az aktív lakosság több mint fele, 2.9 millió fő él városokban, amiből 1.8 milliónyi aktív korú lakója van a megyei jogú városoknak és Budapestnek. Erre a célcsoportra érdemes elsősorban ösztönzési rendszert kialakítani a KPMG tanulmánya szerint.

A Magyar Közút felmérése alapján, 2018-ban Kecskemét területén naponta több mint félmillió gépjármű haladt át a város útjain.

Fix kilométerdíjat és vállalati kerékpárok támogatását javasolják

A vizsgálat során a támogatási rendszerek hozzáférhetősége és a kerékpározás népszerűségére gyakorolt hatása alapján rangsorolták a bevezetni javasolt intézkedéseket.

Az értékelés alapján a fix kilométerdíj, illetve a vállalati kerékpár támogatása típusú ösztönzőket javasolják, hiszen eredményességük mellett jogszabályi hátterük személygépjármű-használatra már adott, így viszonylag egyszerűen bevezethető.

Hasonló cikkünk:  A víztisztítás útját járták be a diákok a kiskanalak gyűjtőhelyén, azaz a szennyvíztelepen (galériával)

A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi és országosan kb. 630 ezer jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt, a megtett kilométerek száma pedig további, közel 40 millióval nőhet a nagyobb településeken.

Városi kerékpározás / Fotó: https://kerekpar.blog.hu/

A városok levegőminősége is jelentősen javulhat, évente 5000 tonnával csökkenthető a CO2 kibocsátás a javasolt ösztönzők hatására.

  • Fix kilométerdíj

A saját személygépjármű használata után nyújtható adómentes költségtérítéshez (vidéken ingázásra max. 15 Ft/km az üzemanyagköltség mellett) hasonlóan javasolt a támogatás kiterjesztése a kerékpárra.

Az államháztartást nem terhelő, a munkáltató által adómentes juttatásként nyújtható költségtérítés mértékét a munkáltató döntheti el. Ennek javasolt mértéke legalább 15 Ft/km, de a legjobb nemzetközi gyakorlatokat arányosítva akár 45 Ft/km is lehet annak érdekében, hogy a kerékpár jelentősen vonzóbb legyen az autóval szemben.

  • Vállalati kerékpár biztosítása

A vállalati személygépjárműhöz hasonló vállalati kerékpárt a munkáltató saját költségén biztosíthatná, de ezt a költségét adómentes juttatásként nyújthatná a munkavállalónak.

 Mi lenne a haszna?

Az egészséges, gazdasági és társadalmi előnyöket nyújtó kerékpározást Magyarországon nem támogatják pénzügyi ösztönzőkkel, viszont egy ilyen rendszernek lehetnének előnyei:

  • Egészségügyi hatások

A rendszeres kerékpározás évente átlagosan 1.3 nappal csökkenti a kivett betegszabadságok hosszát a nem kerékpározó munkatársakhoz képest. A rendszeres kerékpározás 3-14 hónappal növeli a várható élettartamot.

rendszeres kerékpározás 3-14 hónappal növeli a várható élettartamot

  • Gazdasági hatások

Növekedhet a hazai kerékpárok piaca, ami a magyar gyártókra, forgalmazókra és műhelyekre is pozitív, munkahelyteremtő hatással lehet. A kerékpár autóknál kisebb fenntartási költségének hála több pénz marad vásárlásra, amit a kerékpáros vásárlók jellemzően a helyi kereskedelem és szolgáltatóipar üzleteiben költhetnek el.

  • Társadalmi hatások

A kerékpárok áruk és kis helyigényük révén több embernek biztosítanak közlekedési lehetőséget, ezzel csökkentve a társadalmi egyenlőtlenségeket. A KPMG tanulmánya szerint évente 229 milliárd forint externális kárt okoz a személyautók közlekedése, míg a levegő- és zajszennyezés csökkentésével javítható a városi életszínvonal.

Amszterdam is tele volt autókkal, és ott kezdték, ahol mi most tartunk

A témához kapcsolódó korábbi cikkünk

Ha Ön Kecskemét polgármestere lenne, egysávosítaná a kiskörutat a busz/kerékpár javára? – szavazzon!

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...