fbpx

FRISS HÍREK

A légszennyezés jelentős kockázatot jelent Kecskemét város lakosságának egészségére és jólétére

- Advertisement -
  • A légszennyezés jelentős kockázatot jelent Kecskemét város lakosságának egészségére és jólétére, amire a város két stratégiai dokumentuma, a Klímastratégia és a 2020-2025 időszakra szóló Környezetvédelmi program is felhívja a döntéshozók és az ittlakók figyelmét.
  • Nem jobb a helyzet sok más európai városban sem, ugyanis 96 százaléka az EU városaiban élő lakosságnak a WHO-s irányelveket meghaladó mennyiségű szálló por koncentrációnak volt kitéve 2020-ban. Ez pedig az az időszak, amikor a koronavírus-járvány idején jelentős utazási korlátozások alatt éltünk.
  • Akkor mégis milyen szennyező források fokozzák a légszennyezettség növekvő mértékét? Lehet tenni a légszennyezés elleni küzdelem érdekében?

A probléma közös, a szennyezés forrása eltérhet

A fatüzeléstől a vezetésig sok minden beleszámít abba, hogy milyen irányban változik a légszennyezettség nagysága, amiben olyan ágazatok is felelősséget vállalnak, mint a hajózás és a mezőgazdaság. Európa egészét tekintve a légszennyezés fő forrása mégis a lakások fűtése. Ezt követi a mezőgazdaság, az ipar, a szállítás és a hajózás. De ami fontos ezek mérlegelésénél, hogy a prioritások helyenként eltérőek. Észak- és Nyugat-Európában a mezőgazdaság a meghatározó, Közép-, Észak és Nyugat-Európa városaiban, valamint Észak-Olaszországban a közlekedési szennyezés a legnagyobb forrás. Az EU keleti felében a lakások fűtése, az energiatermelés és a mezőgazdaság a szennyező prioritás.

Kecskemét klímastratégiája a város növekvő légszennyezettségéért elsősorban a közúti közlekedés növekedését és a lakossági fűtést teszi felelőssé. (Rossz hír az is, hogy a légszennyezés növekedése természetes forrásból is származhat, mint a talajerózió, viszont ebben emberi tevékenység is közrejátszik, többek között a helytelen földművelés vagy a fakitermelés.) A környezetvédelmi program is ugyanerre a diagnózisra jutott, amikor arra hívja fel a figyelmet, hogy olyan irányban kell fejleszteni Kecskemétet, amivel a lakosság gépjárműhasználatából és fűtési szokásaiból származó légszennyezés és CO2 kibocsátás csökkenthető. Márcsak azért is, mert a szálló por koncentrációját világ szinten az ötödik legfontosabb halálozási tényezőként becsülik. Erre jutott a barcelonai ISGlobal kutatóintézet tanulmánya is, amelyben Európa több mint 800 városában összekapcsolják az egészségügyi hatásokat azok forrásaival.

A dilemma tehát az, hogy engedjük szabadjára a személygépkocsikat, építsünk több parkolót, még több széles, forgalmat generáló utat, miközben elvárjuk, hogy a városok levegője tiszta legyen, kerékpárosoknak és gyalogosoknak pedig biztonságos. Olyan állapot azonban kivitelezhetetlen, hogy egyszerre lehessen sok autó – Kecskemét belvárosi utcáin – és a levegő is egészséges legyen.

Öt olyan szennyezőforrást állapítanak meg a légszennyezésről szóló tanulmányok, amelyek strukturális megoldásokat igényelnek. Ezek a lakásfűtés, a mezőgazdaság, az ipar és energiatermelés, a forgalom és a szállítás. Közülük most a lakásfűtéssel foglalkozunk, következő írásainkban a többit  vesszük szemügyre.

Lakásfűtés

A szilárd tüzelőanyag (fa, szén, tőzeg) elégetése a legszennyezőbb módja a lakások fűtésének. A lakások fűtéséből származó levegőszennyezés egészségügyi költségeit Európa-szerte évi 29 milliárd euróra becsülték már 2018-ban is. A fosszilis gáz elérhetősége az 1970-es évektől azzal a változással járt, hogy Nyugat-Európában sok otthon elfordult a szilárd tüzelésű fűtéstől, ami a levegőminőség jelentős javulásához vezetett. Az elmúlt két évtizedben viszont ismét megjelentek a fatüzelésű kályhák, részben esztétikai szempontból, részben második fűtési forrásként, mutat rá a The Guardian egy friss írásában.

Hasonló cikkünk:  A víztisztítás útját járták be a diákok a kiskanalak gyűjtőhelyén, azaz a szennyvíztelepen (galériával)

Európa volt szovjetszocialista országaiban azonban továbbra is népszerű a szénnel és a fával történő lakásfűtés, ahol, ahhoz, hogy a szilárd tüzelőanyag-égetés jelentős mértékben csökkenthető legyen, előbb a házakat kellene megfelelően szigetelni.

Az alábbi képen annak a felmérésnek az eredményét látjuk, amely megállapította, hogy 98 százalékunk az EU-ban olyan területen él, ahol a levegőben sokkal több mérgező részecske van, mint amennyit az egészségünkre vonatkozóan az orvosok még megengedhető határértéknek tartanak. Látható, hogy a mély lilában sötétlő EU-os országok között szerepel Lengyelország, Olaszország északi része, Románia, Szlovákia, Csehország és Magyarország is.

Kecskemétre vonatkozóan a Környezetvédelmi program kiemeli, hogy a korábbiakhoz képest kitűnik a városi levegőminőség romlása (közülük is: NO2, NOX, PM10 koncentrációk alakulása), amik kapcsolódnak egyfelől

  • a növekvő közlekedési terheléshez, valamint
  • a nem megfelelő lakossági fűtési gyakorlathoz.

Mégis mit lehetne tenni Kecskeméten?

A kecskeméti városi dokumentumok komplex klíma- és környezetvédelmi beavatkozásokat követelnek meg a várostól, amiknek érinteniük kell a közlekedés, az energiatakarékosság, az energiahatékonyság területeit, a zöldfelület, víz- és hulladékgazdálkodás ügyét. Valamint olyan szabályozási elemek kidolgozását, amelyekkel csökkenthető a fűtésből származó légszennyezés és visszaszorítható a túlzott gépjárműhasználat.

A környezetvédelmi program elméletben még azt is megpendíti, hogy érdemes új szabályozók bevezetését megvizsgálni, mint például a dugódíj és a légszennyezési díj, vagy a jelenleg csupán névleges zéró emissziós zónába (Nagykörúton belül) történő behajtás esetében a behajtási díj kivetése.

És a gyakorlatban? Panelkorszerűsítési program, magánházak szigetelése, intézmények fűtéskorszerűsítése, napelemek intézményi telepítése, a távhőellátás rendszerének további fejlesztése, a földhőben rejlő lehetőségek kiaknázása és nem elhalasztása, vagy jó példaként a Termostar Kft. jelenleg épülő városi biomassza fűtőműve. Szorosan idetartozik a CO2 elnyeletés érdekében a városi zöldfelületek növelése és fenntartása, annak ismeretében, hogy folyamatosan csökken a város zöldfelület mennyisége; – Kecskeméten ez 2008 és 2015 között 24 százalékkal csökkent.

Szigorúbb 2030-as határértékek több légszennyező anyagra

Az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága a légszennyezés elleni küzdelemben idén június 28-án fogadta el álláspontját a levegőminőség javításáról. Ebben szigorú maximumokat javasolnak számos szennyező anyag, köztük a szálló por (PM2,5, PM10), az NO2 (nitrogén-dioxid), az SO2 (kén-dioxid) és az O3 (ózon) tekintetében. Ezzel látnák biztosítottnak, hogy az EU-ban a levegőminőség ne károsítsa az emberi egészséget, a természetes ökoszisztémákat és a biológiai sokféleséget. Az EU Parlament képviselői pedig azt javasolják, hogy a levegőminőségi tervek mellett – amelyekre akkor van szükség, ha az uniós országok túllépik a határértékeket –, valamennyi uniós ország dolgozzon ki levegőminőségi ütemterveket, amelyekben meghatározzák az új határértékek teljesítéséhez szükséges rövid és hosszú távú intézkedéseket.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...