fbpx

FRISS HÍREK

Milyen ma Kecskeméten közlekedni? Ezzel folytatódott a filmklubos vitaest-sorozat 

- Advertisement -

Ismét aktív, és egyben érzelmes eszmecserét folytattak a Fenntartható Fejlődés Szakkerekasztal és a Hunyadivárosi Közösségi Kert által szervezett filmklubos vitaesten, amit kéthetente tartanak a klímaváltozás-környezettudatosság aktuális kérdései mentén. A vitaest-sorozat első estjén az élelmiszerbiztonság került a fókuszba, ezúttal pedig az energia, illetve a közlekedés témái szolgáltatták ehhez az apropót.

A civilek a Holnap című francia filmet részleteiben vetítik le, 20-25 perces blokkokban, majd a moderátorok szót adnak a közönségnek, hogy a filmrészletet kecskeméti vonatkozások mentén kitárgyalják. Ezt nem úgy kell elképzelnünk, mint azokat a lakossági fórumokat, ahol panaszárad zúdul az előadókra, hanem az érdeklődők az egyéni tapasztalatokon felül lehetséges jó megoldásokat és válaszokat is hallhatnak az élhető, a sétálható, vagy a 15 perces városkoncepciókról.

A filmklubot a városrész önkormányzati képviselője, Pászti András is köszöntötte, aki az est témájához kapcsolódóan ismertette a közösségi házba tervezett energiatakarékos megoldásokat, a napenergia, az esővíz és a geotermia hasznosítását.

A több civil közösséget magába foglaló Szakkerekasztal nevében az est két moderátora Fekete László és Barna Imre voltak, akik tanulságos adatok ismertetésével, és problémaorientált kérdéseikkel bírták szóra a csaknem teltháznyi közönséget.

Túl sok energiát használunk. Lehetünk önmegtartóztatóbbak?

– Ha nincs elektromos áram, akkor nincs semmi, nélküle nem tudunk létezni a mindennapokban, egyszerűen megáll az élet – vezette fel a beszélgetést Fekete László, aki szerint a legfontosabb kérdés, amit fel kell tennünk, hogy milyen energiaforrásból állítjuk elő az áramot, amit elhasználunk. Számokban a válasz a következő: hazánkban 2022-ben továbbra is az atomenergia állt az első helyen 45 százalékkal, a fosszilis energia (földgáz, szén) 34, illetve a megújuló energia (nap, szél) alig 21 százalék. Ez volna a teljes kép? – merült fel a kérdés, hiszen a napenergia az energiamixen belül tovább bontható lakosságira és ipari, amik közül az előbbi 13, az utóbbi 4 százalékot tesz ki.

A szélenergia minimális – reagáltak a közönségből többen is, mert ma Magyarországon szélerőmű stop van. Néhány éve volt arra példa – mesélte egy férfi, hogy egy hazai falusi közösség szélerőművet építtetett, amiből az ottlakók energiát nyertek ki, majd ezt az energiaszolgáltató egyik napról a másikra leszerelte.

Milyen energiaforrást lehetne kiváltani? – kérdezte Fekete László, amire a választ is megadta: a földgázt és az atomot. Csakhogy a szél és a nap kevésbé kiszámítható, ezért a tárolásukat is meg kell oldani. Akkumulátorban? – érkezett a kritikus hang. De akkor még több akkumulátor gyárat kell építeni, ami viszont víz és energiaigényes, ami újabb környezetvédelmi kérdéséket vet fel.

Túl sok energiát használunk, például korábban nem használtunk áramot a fűtéshez. Az is igaz, hogy energiatakarékosabbá vált sok termékünk. Viszont ezekből nagyon sokat használunk, például mikrohullámú sütőt, mosogatógépet, hűtőket, tévéket stb. – záporoztak a hozzászólások.

Lehetünk önmegtartóztatóbbak? – vetődött fel a mindennapokra irányuló felvetés. A kényelem, a rossz megszokásaink mind közrejátszanak abban, hogy sok energiát fogyasztunk. Nagyon magas kényelmi szintről indulunk, amit nem akarunk csökkenteni – reagáltak többen is.

Konklúzióként elhangzott: centralizáció helyett decentralizációra volna szükség az energiatermelés terén, erre jó megoldások lehetnek az energiaközösségek, és minden olyan együttműködési formák, amikben közösen vesznek részt háztartások, közintézmények, cégek, s osztoznak az általuk üzemeltetett megújuló energiaforrások használatán.

Milyen ma Kecskeméten közlekedni?

Adjunk valós választási alternatívát a közlekedőknek, hogy milyen módon vesznek részt a forgalomban. Ha van infrastruktúra, fogják használni, különösen érvényes ez a kerékpárosokra. Ha az hiányos, vagy nem megfelelő minőségű, netalántán nem biztonságos, kevésbé fogják igénybe venni – vette át a szót Barna Imre, aki az autózás lehetséges alternatíváiról tett fel kérdéseket.

Hasonló cikkünk:  Az Európai Bizottságnak megvan az a luxusa, hogy a tényeket nézze

És, hogy miért nem kerékpároznak a mainál is többen Kecskeméten, arra ilyen válaszok érkeztek:

  • egyértelműen előnyt élvez az autós közlekedés a városban, amit mutat
  • az udvariatlan módon kialakított lámpák programozásai is, miszerint a zebrán történő átkelésre kevés idő áll rendelkezésre, fordítva viszont, hosszú a várakozási idő,
  • életveszélyes,
  • gumicsere háromhavonta,
  • 30-40 ezerért javították volna meg a kerékpáromat, inkább vettem használtan újat”,
  • közlekedési morál rossz, nem figyelnek egymásra a közlekedők, de ezzel ellentétes vélemény is elhangzott, hogy a közlekedési morál a korábbihoz képest pozitív irányban fejlődik,
  • sokat autózom és sokat bicajozok is, de ez attól függ, hogy miként tervezem meg a napomat”,
  • a KRESZ ismeretének hiánya, ami az iskolai oktatással függ össze, s a tanpályák hiánya,
  • Kadafalváról nem lehet bejutni, mert nincs megfelelő infrastruktúra,
  • felfestés hiányos, összekötések megoldatlanok.

20 évvel ezelőttig volt egy autónk, amit eladtunk. A gyerekek megszülettek, és éveken át a két gyermekkel mindenhová bicikliztünk. Semmiben nem szenvedtünk hiányt. Semmi érvet nem tudok mondani a városi autózás mellett” – mondta egy édesanya.

Milyen irányelveket ismerünk?

A 15 perces város. De mi ennek a lényege? Minden, amire a mindennapokban szükségünk lehet negyedóra alatt elérhető autó nélkül. Gyalog vagy biciklire pattanva el lehessen intézni minden ügyet: posta, gyógyszertár, bevásárlási lehetőségek, orvos a közelben, és a munkahely és az iskola is ugyanilyen gyorsan megközelíthető. Röviden decentralizálni a közszolgáltatásokat, de most ezt látni, hogy a centralizálás felé megyünk.

Mit eredményez ez? – tették fel a moderátorok a kérdést? Válaszuk a következő volt: élhetőbb várost. Működő gyakorlatokat is mondtak az autós forgalom csillapítására, például szuperblokkokat hoztak létre Barcelonában és Bécsben is. A Petőfi Sándor utca e példákon keresztül az aszfalt rengeteg helyett lehetne akár kétszer egy sávos is, s a meglévőket zölddel, kerékpársávokkal lehetne kiváltani az egészségesebb, tisztább és emberközelibb életmód céljából.

Volt, aki szóba hozta, hogy az autónak több szempontból sincs ma még alternatívája, mert nem megfelelő a kerékpáros infrastruktúra a városban. De megéri ingázni naponta a fővárosba a jobb fizetésért, ezért sokan választják a kényelmetlenebbnek tűnő megoldást. A közösségi közlekedés szintén nem alternatívája az autózásnak, mert sem nem elég gyors, sem nem felel meg a minőségi elvárásoknak, amikkel több nyugati országban is találkozhatunk.

Volt ellenvélemény, miszerint az autózás egyre drágább, és a társadalmi elszegényedés következtében sokak egyszerűen kiárazódnak belőle, mert a fizetésük jelentős részét elviszi a fenntartása. Ezért is volna szükséges gyorsabban fejleszteni a közösségi, illetve a kerékpáros közlekedést. És volt, aki szerint az autó már nem mindenki szemében státuszszimbólum, a fiatalabb korosztály tagjai között inkább a kerékpározás megy, ami divatot is jelent. És megjelent, Kecskeméten nem, de Budapesten igen, az autómegosztó szolgáltatás is. Miért venni azért autót, ha azt csak néhanapján használjuk? – merült fel a kérdés.

Voltak, akik az ösztönzőket hiányolták. A munkáltatók kapjanak több segítséget, ha a munkavállaló busszal, vonattal vagy kerékpárral járna munkába, sőt, bicajjal járni akár jelentsen előnyt.

Október 31-én folytatódik a filmklub vitaest-sorozat

A vetítésekre, és a hozzájuk kapcsolódó disputára kéthetenként kerül sor. A következőre október 31-én, este 6 órai kezdéssel a Hunyadivárosi Közösségi Házban. A belépés díjtalan, ugyanakkor regisztrációhoz kötött, amit ezen az oldalon lehet megtalálni. Az estről a közösségi oldalon további információkat itt olvashat.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...