fbpx

FRISS HÍREK

Vonat helyett busz, felére csökkent a bezárt Lakitelek–Kunszentmárton vasútvonal közönsége 

- Advertisement -

Három hónappal a mellékvonal-bezárások után jelentősen csökkent az utasok száma a kényelmesebbnek és gyorsabbnak beállított vonatpótló autóbuszokon. Van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, de a Lakitelek – Kunszentmárton szakaszon is csaknem 50 százalékkal kevesebben váltottak jegyet a vonathelyettesítő buszra.

A MÁV–Volán-csoport 2023. augusztus elsejével tíz mellékvonalon hajtott végre „közlekedésimód-váltást”, ekkor csukták be többek között a Lakitelek – Kunszentmárton szakaszt is. A jellemzően alföldi mellékvonalak bezárását az alacsony kihasználtsággal és az elmaradt infrastruktúra-fejlesztéssel indokolták. A válságos helyzetet csak tovább fokozta az, hogy a MÁV komoly járműhiányban is szenved, nem jutott az egyébként is elavult BZ-motorvonatokból a mellékvonalakra. Vonat helyett „modern, klímás autóbuszokat” állítottak forgalomba; ettől várták, hogy az utasok továbbra is maradnak a közösségi közlekedésnél.

Van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, országosan pedig havi háromezer utazást lehetetlenített el a miniszter augusztusi döntése. A tíz vasútvonalon átlagosan 30,4 százalékos visszaesés történt a jegyeladásokban, egyedül a nagyatádi szárnyvonalon okozott minimális növekedést a jegyellenőrzés ismételt bevezetése.” – ismertette a Közlekedő Tömeg Egyesület, mely közérdekű adatigényléssel fordult a MÁV-Volán-csoporthoz.

A bezárt Lakitelek-Kunszentmárton közti 29 kilométeres vonalszakasz annak az 56 kilométer hosszú 146-os számú egyvágányú vonalnak volt az egyik része, aminek a másik oldaláról, a Lakitelekről Kiskunfélegyházára közlekedőről is azt beszélték még a nyáron, hogy leállhat. Hogy mi lesz ennek a vonalnak a jövője az még bizonytalan, mint, ahogy az is, hogy újraindul-e a vonatközlekedés Lakitelekről Kunszentmártonba, ugyanis augusztus 1-jétől a hivatalos kommunikáció szerint a vasúti személyszállítás szüneteltetéséről döntöttek, és nem a megszüntetéséről.

Hasonló cikkünk:  Már hat körzetben nincs felnőtt háziorvos Kecskeméten

A megkért közérdekű adatokból az látszik, hogy hiába a rosszabb minőségű vonat, mégis többen választották, mint a buszt. A Lakitelek – Kunszentmárton vonalon júniusban (tehát még a vasút leállítása előtt) 645-en váltottak jegyet a vonatra, míg augusztusban a buszra csak 332-en. Az utasszám-csökkenés okai között szerepelhet persze az, hogy június első felében még tartott az iskola, és augusztusban nem. Pusztán azonban a 10 oktatási napnak tulajdonítani nem lehet, mert akkor az egyes vonalak között nem lennének ekkorák az eltérések.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint „sokatmondó, hogy a már bezárás előtt is ritka menetrendű, határmenti térségeket elérő vasútvonalak szenvedték el a legnagyobb visszaesést”, ezért úgy gondolják, nem felülvizsgálni kell év végén a nyári vonalbezárást, hanem egészében visszavonni azt.

(Nyomon követjük a vonalbezárások ügyét, amiről újságunkban be fogunk számolni.)

A bezárt Lakitelek-Kunszentmárton vonalhoz kapcsolódó korábbi írásunk:

Az utolsó vonat is elment – képes riport a bezárt Lakitelek-Kunszentmárton vonalról

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...