fbpx

FRISS HÍREK

52-es melletti fák: a Magyar Közút azt vágja ki, amelyik „magas forgalombiztonsági kockázatú”

- Advertisement -

A műszeres vizsgálat „olyan esetekben indokolt, ahol a szemrevételezés során nem egyértelműen megállapítható a fa állapota” – válaszolta a Kecsupnak a Magyar Közút. Az állami vállalatot arról kérdeztük, mit szólnak a Zöld Küldetés Egyesület minapi nyílt leveléhez és javaslatukhoz, miszerint az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 1998-as miniszteri rendeletet sürgősen felül kellene vizsgálni, módosítani a fák védelme érdekében.

Mint arról beszámoltunk, augusztusban nyílt levelet írt a Zöld Küldetés Egyesület az 52-es főút mellett kivágásra megjelölt fák ügyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek, a megyei kormányhivatal környezetvédelmi-természetvédelmi főosztályának, dr. Salacz László és dr. Szeberényi Gyula Tamás országgyűlési képviselőknek, valamint Szemereyné Pataki Klaudiának, Kecskemét polgármesterének.

Az egyesület véleménye szerint az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 1998-as miniszteri rendelet elavult, és sürgős felülvizsgálatra, módosításra szorulna a fák védelme érdekében. A rendelet ugyanis jelenleg a közút területén lévő fák állapotának vizsgálatánál csupán kétévenkénti szemrevételezést ír elő. Az egyesület úgy véli, ez nem adhat valós képet a fák állapotáról, és súlyos hiba, környezetünk nagymérvű károsítása, ha nagy lombozatú, értékes fákat érdemi műszeres vizsgálat, valamint szakvélemény megismerése nélkül kivágnak. A nyílt levelek itt olvashatók el teljes terjedelmükben.

Fotó: Hraskó István

Érdeklődtünk a Magyar Közútnál, mi a véleményük az egyesület által felvetett kérdésekről, problémáról, szerintük jó-e a fák vizsgálatára vonatkozó jelenlegi szabályozás, vagy ráférne a módosítás?

A Közút a Zöld Küldetés Egyesületnek küldött válaszát postázta szerkesztőségünknek is. Ebben hangsúlyozzák, az ő szemléletükben is „prioritást jelentő kérdés” a fák védelme, márcsak azért is, mert az út környezetében „tervezetten elhelyezett növényzet sokrétű funkciót lát el”, így például optikailag segíti a közlekedőket, véd a zaj, a szél és a hóátfúvások ellen. Külön figyelmet fordítanak a helyi oltalom alatt álló, vagy az út mentén, de Nemzeti Park területén található faegyedek megóvására.

A Közút a miniszteri rendelet legfontosabb elemének azt tartja, hogy „a forgalomra veszélyes fák kivágása iránt intézkedni kell” (a teljes szakasz így hangzik: „A közút területén levő fák állapotát szemrevételezéssel kétévente legalább egyszer meg kell vizsgálni és a forgalomra veszélyes fák kivágása iránt intézkedni kell”).

Kecskemét közelében az összes nagy fa eltűnhet az 52-es főút mellől / Fotó: Hraskó István

„Ez a pont 25 éve sem volt elavult, és napjainkban sem az. A közúthálózat fenntartása nem pusztán feladatokkal, hanem felelősségvállalással jár a közlekedésben részt vevők irányába, ez vonatkozik az út mentén elhelyezkedő növényzet kezelésére is. A közutak mentén elhelyezkedő nagyméretű faegyedek nem pusztán kidőléssel okozhatnak anyagi kárt, vagy súlyosabb esetben személyi sérüléssel, halállal járó közlekedési baleseteket. Az 50-60 cm, valamint azt meghaladó törzsátmérőjű fák olyan méretű, tömegű vázágakkal rendelkeznek, melyeknek leszakadása, letörése és útra hullása már önmagában is óriási baleseti potenciált jelent. Az említett korú fák a természetes ágszelekciójuk következtében is hullatnak nagyméretű ágakat az útra és környezetére, sajnálatos módon az elmúlt évek aszályos vegetációs időszakai ezeket a folyamatokat felgyorsították. A szélsőséges időjárás sok esetben vezet intenzív, nagy széllel, illetve ami még kedvezőtlenebb, hatalmas széllökésekkel járó viharok kialakulásához, ez a veszélyes vázágak szempontjából újabb kockázati tényezőt jelent” – közölte a Magyar Közút.

Szerintük az említett faproblémák szemrevételezéssel megfelelően megállapíthatók, a közúti közlekedés biztonságára tekintettel. „A száraz vázágak, több faegyed esetében a korhadt ágtövek, törzs- vagy tő, koronaalap korhadások, fizikai sérülések kívülről is könnyen észrevehetők.”

Fotók: Hraskó István

Az erdészeti túltartás szempontjaira is hivatkozik a Közút, azaz hogy a tapasztalatok szerint „a nyár és platánfák faanyaga bizonyos kor felett jelentősen károsodik, a fák törzsének belsejében egyre nagyobb mértékű korhadás tapasztalható, állékonyságuk fokozatosan csökken”.

Az 52-es melletti nyár, szürke nyár és platán faegyedeket a felsorolt, „jól felfogható baleseti kockázatok miatt” jelölték kivágásra az idei fafelmérés során.

„Az adott fasor esetében is évente több, kárigénnyel járó bejelentés érkezik társaságunkhoz, továbbá hetente érkezik panasz a közlekedők, illetve a lakosság részéről űrszelvénnyel, belógó ágakkal, veszélyes dőlésű, kerítést vagy házat veszélyeztető fákkal kapcsolatban” – állítja a Magyar Közút.

Hasonló cikkünk:  Romantikázó kanalasgémeket kaptak lencsevégre a Kiskunsági Nemzeti Parkban

Véleményük szerint a FAKOPP-műszer használata olyan esetekben indokolt, mikor szemrevételezés során nem egyértelműen megállapítható a fa állapota, „ezen felül minden egyes út menti faegyed műszeres vizsgálata a közel 31 000 km országos közúthálózaton beláthatatlan munkaerő- és eszközigényeket támasztana”. Hozzáteszik, kiemelten kezelt fasorok és egyedek esetében alkalmazzák is a műszert, az 52-es főút melletti fasor esetében is kontrollméréseket végeztek az egészségügyi állapot pontosabb meghatározása érdekében.

A Magyar Közút hivatkozik arra is, hogy a számozás a forgalomra – kisebb vagy nagyobb mértékben – veszélyes fákat jelöli, és a dokumentálás elengedhetetlen része. A felmérés során az egyedek paramétereit, illetve az egészségügyi és fizikai állapotukat leíró, betegségre, sérülésre vonatkozó jegyeket rögzítették (száraz vázágak, csúcsszáradás, tő- vagy ágkorhadás, megdőlés, baleseti sérülés, túltartottság stb.).

„A felmérés nyomán beavatkozás, konkrét intézkedés nem került meghatározásra. A magas forgalombiztonsági kockázatú egyedek esetében kerülhet sor kivágásra, ez esetben is több éves távlatban, ütemezetten végzik el társaságunk szakemberei vagy szerződött partnereink a feladatot. Ahol erre lehetőség adódik gondoskodunk a fák ápolásáról, koronaalakításról a rendelkezésünkre álló források figyelembevételével” – emelte ki a közútkezelő.

Kitérnek arra is, hogy „kiemelt figyelmet” fordítanak a felújított szakaszok és újonnan épülő utak környezetében a növénytelepítésre.

„Az elhelyezett fák és cserjék ápolása fontos üzemeltetési feladatunk. Az aktuális útügyi szabályozások a növényzettelepítés- és gondozás szempontjából is a modern közlekedési szemléletek szerint kerültek kialakításra, melyeket betartunk” – írta a vállalat. Hozzátették, a közút kezelője nehéz helyzetben van, mert korlátozottak a növénytelepítés lehetőségei, mégpedig a műszaki és forgalombiztonsági szempontok miatt alkalmazandó védőtávolságok okán. De törekszenek az „útesztétikai, környezetvédelmi szempontok figyelembevételével minden fél számára megfelelő megoldást nyújtani”.

Végezetül a Magyar Közút leszögezi, munkatársaik balesetvédelmi, életvédelmi és értékvédelmi szempontokat figyelembevéve, a miniszteri rendeletnek megfelelően „a fák kétévenkénti szemrevételezésével és kijelöléssel a vonatkozó jogszabályi kötelezettségeknek tesznek eleget. A balesetmentes közlekedés mindegyikünk érdeke” – zárul válaszuk.

Emlékeztetőül: a Zöld Küldetés nyílt levelében azt írta, véleményük szerint az lenne a helyes eljárás, ha az utak menti fákat sokkal alaposabban megvizsgálnák FAKOPP-műszerrel, favizsgálati szakvélemény készülne, ez alapján csak a valóban veszélyes fák kerülnének kivágásra és azokat a fákat, amelyek szakszerű ápolással veszélymentessé tehetők, kivágás helyett faápolással őriznék meg. „Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy a fák sem örök életűek, előbb-utóbb mindegyiknél elkövetkezik az a kor vagy állapot, amikor nem lehet tovább halogatni a kivágását, főleg, ha a kidőlés kockázata miatt a fa alatt közlekedők testi épsége is veszélyben van. Ilyen esetekben teljes mértékben indokolt a fa eltávolítása. De úgy véljük, amíg lehet, mindenképpen érdemes megőrizni az idős, nagy fákat is. Ez az egész társadalom érdeke” – hívta fel a figyelmet az egyesület.

A Zöld Küldetés honlapjáról kiderül, nyílt levelükre egyébként a kecskeméti polgármester, Szemereyné Pataki Klaudia is válaszolt, megköszönve az egyesület figyelemfelhívó megkeresését.

„Kecskemét a klímaváltozás hatásainak leginkább kitett Duna-Tisza-közi Homokhátság legnagyobb települési központja, valamint környezeti érzékenysége révén is kiemelt figyelmet kell fordítania a környezet-és klímavédelmi/alkalmazkodási kihívások kezelésére. A város meglévő faállománya különlegesen nagy értéket képvisel a klímaváltozás közepette, így fontosnak tartom az idős faegyedek szakszerű ápolással minél hosszabb időtávban történő megőrzését. A környezeti elemek állapotának megfelelő biztosítása, megőrzése – a város élhetőségét szem előtt tartva – közös ügyünk és érdekünk, a problémáról és a megoldási javaslatokról az országgyűlési képviselőket személyesen is tájékoztatom, illetve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviselete felé is tájékoztatással leszünk” – írta a polgármester.

Megkerestük a két országgyűlési képviselőt, Salacz Lászlót és Szeberényi Gyula Tamást, nekik mi a véleményük az egyesület által felvetett kérdésekről, problémáról és általánosságban miként vélekednek a környezetvédelem és a fák fontosságáról. Megkérdeztük azt is, várható-e, hogy az ügyben tájékozódni, egyeztetni fognak, esetleg jogszabályi-változtatást kezdeményeznek. Kérdéseinkre azonban nem válaszoltak az országgyűlési képviselők.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...