Leszállhatnak Kecskeméten a Wizz Air gépek – korábban a polgármester nem zárkózott el a lakosság megkérdezésétől

0
MTI/MTVA/Bizományosi/Oláh Tibor
Hirdetés

Ez a cikk nem arról fog szólni, hogy Kecskemétnek jó lenne-e vagy sem, ha fapadosok indulnának innen, érkeznének ide. Már csak azért sem, mert fogalmunk nincs. Jobban mondva nincs egységes álláspontja a KecsUP-nak, hiszen ahányan vagyunk a szerkesztőségben, annyian máshogyan gondolkodunk erről. Valószínűleg éppen úgy, mint ahogyan egy nagyobb merítésben, mondjuk Kecskemét lakossága esetében is van. De azért legyen itt egy-egy pro és kontra érv, amely bizonyára a legfontosabb kérdések az átlag lakók számára.

PRO: Bizonyára sok száz, sok ezer kecskeméti és környékbeli család örülne annak, ha nem Budapestig, Debrecenig vagy Bécsig kellene eljutni, ha nyaralni menne repülőgéppel. Így nem kellene utazni, ott drága parkolót fizetni, esetleg sofőrt keresni, taxizni, lehetetlen járatokkal és több átszállással eljutni valamelyik távoli repülőtérre.

KONTRA: Feltételezzük, sok száz, sok ezer kecskeméti és környékbeli család nem örülne a megnövekedett zajterhelésnek, és a város bizonyos részein a nagyobb forgalomnak, dugóknak.

Még nincsenek itt, de lépésenként közeledünk ehhez

Egyelőre itt még nem tartunk. Azonban a fapadosok már a spájzban vannak. És ki tudja, mennyi idő kell ahhoz, hogy a nappaliban is érezzük a kerozin szagot. A honvédség ugyanis megállapodott a Wizz Air-rel, hogy az segít kiképezni a honvédségi szállítógépek személyzetét saját modern oktató eszközeivel. A fapados társaság pedig használhatja majd a kecskeméti repülőteret, ha valamilyen ok miatt máshol nem tudnának leszállni, csak itt.

Hirdetés

Ez még persze nem azt jelenti, hogy most akkor állandó járatok indulnak városunkból és szállnak itt le, csupán egy lépéssel közelebb kerültünk ehhez. És ezek szerint a repülőbázis alkalmassá vált arra (vagy hamarosan azzá válik), hogy polgári gépeket fogadjon. Ez nem újdonság, rebesgetik ezt már egy ideje, igaz minden és annak ellenkezője is elhangzott már erről. Legutóbb akkor kavarták fel a fapados turbinák a port, amikor arról beszéltek, hogy Tarlós István akkori főpolgármester szívesen látná valahol máshol, és nem a fővárosban a fapadosokat. Ekkor jött szóba Kecskemét. Most ne menjünk bele, hogy ez mennyire volt igaz, mennyire volt felfújt lufi, mindenesetre Kecskemétet már összehozták a fapadosokkal, és most ezt erősítette meg a jelenlegi megállapodás. Amikor erről volt szó, éppen a KecsUP első munkanapján ülésezett a városi közgyűlés a megyeháza épületében. 2019. március 28-át írtunk.

Felvetés: Jó lenne egy helyi konzultáció erről – Polgármester: Mindenképpen

Akkor két ellenzéki napirend előtti felszólalás is érintette a témát, a polgármester pedig mindkettőre válaszolt is. Előbb Szőkéné Kopping Rita vetette fel, hogy jó lenne megkérdezni például a hunyadivárosiakat, mielőtt döntés születik a fapadosok Kecskemétre érkezéséről. Hozzátette, hogy jó lenne, ha a város életét meghatározó kérdésekben lehetne fórumokon tájékozódni, és esetleg a lakosok véleményét is meghallgatnák.

  • Válaszában a polgármester kifejtette, hogy szó nincs arról, hogy Kecskemétre költöznének a fapadosok. Kétségtelen tény, hogy a kettős hasznosítás napirendben van, a megvalósíthatósági tanulmány nyárra készül el (ez mondta tavaly márciusban). Az elsődleges cél azonban nem a fapados járatok, hanem az üzleti szintű polgári repülés és a szállítmányozási repülés. Ennél többet nem is bír el egy NATO-repülőtér – tette hozzá.

Itt írtunk arról, hogy a polgári repülésről mik jelentek meg korábban, és, hogy voltak azért a lakosság elbizonytalanítására alkalmas kijelentések a sajtóbeszámolók szerint. Ebben a cikkben írtunk az ellenzék és a polgármester vitájáról is.

Király József azt mondta ezen a közgyűlésen, hogy jó lenne tisztázni, hogy a katonai repülőtér fejlesztése, és ezt követően a használata, mennyire változtatja meg az életkörülményeket, és a nemzeti konzultációhoz hasonló helyi konzultációt is érdemes lenne indítani a repülőtérről.

  • Mindenféleképpen, ha már abba a fázisába érnek az előkészületek – vágta rá a polgármester, aki elmondta, hogy egyelőre (tehát tavaly március végén) még nincsenek a kezünkben előkészítő tanulmányok és koncepciók. Amennyiben így lesz, akkor bemegy a téma a közgyűlés elé, és a döntéstől függően kell menni tovább. De szerinte tehát 2019 márciusában még nem tartott ott a város ebben a kérdésben.

Viszont most úgy tűnik, kb. itt tartunk. Ugyanis jöhetnek fapadosok Kecskemétre, még ha nem is rendszeres lesz ez a jelenlegi helyzet szerint. Az előbb említett fejlesztések zajlanak, hiszen ezért is voltak egy ideig Pápán a kecskeméti Gripenek, hogy itt bizonyos előkészületeket elvégezzenek. Erről beszélt is Benkő Tibor honvédelmi miniszter bő egy éve Kecskeméten. Aki elmondta, hogy “a bázison többlépcsős beruházás valósul meg, ennek része egy korszerűbb, szélesebb kifutópálya, a több gép elhelyezését biztosító álláshelyek, az infrastruktúra javítása, majd végül a civil terminál megépítése, ezt 2020-2022 között tervezik megvalósítani.”  – írta akkor a baon.hu. 2021 küszöbén vagyunk, tehát ha áll még, amit a miniszter mondott, akkor bármikor épülhet már a civil terminál. Egyébként ezen az eseményen azt is elmondta Benkő, hogy átlagos igénybevételt szánnak a bázisnak a civil repülést tekintve, és példaként hozta a debreceni repülőteret.

Tud-e, mondhat-e nemet -ha úgy adódik- a polgármester a polgári repülésre?

Miután saját szerkesztőségi példánkból is látszódik, mennyire összetett és megosztó ez a kérdés, úgy véljük, a honvédelmi tárcának nem lehet belügye, hogy éppen melyik fapados társasággal, és miről állapodik meg, hiszen ennek következményeként lehet ugyan sok kecskeméti, akit pozitívan befolyásol bármilyen, a kecskeméti polgári repüléssel kapcsolatos döntés, de ugyancsak nagyon sokak életét negatívan befolyásolhatja.

A mostani, online kérdőívben ugyan van egy kérdés, amely arra kérdez rá, kinek mennyire fontos “A repülőtér egyre erősödő polgári, kereskedelmi célú fejlesztése”. Amiben azért az egyre erősödő kifejezés árulkodó. De ha közben már folynak ezek a fejlesztések, amennyiben közben a minisztérium megegyezett, hogy használhatja a kecskeméti bázist az egyik fapados társaság, akkor vajon ez a kérdés nem késett-e el?

De ez is csak arra utal, hogy itt vagyunk a helyzetben. Bízunk benne, hogy a téma fontosságára tekintettel semmi nem történik majd a város lakóinak megkérdezése nélkül. Bár a repülőbázist nem az önkormányzat üzemelteti, azért mégis itt van a város területén, jó lenne, ha a lakosság valóban véleményt mondhatna. De ezt csak úgy teheti, ha lesznek fórumok, esetleg valamilyen tájékoztatás (hívhatjuk konzultációnak is), ahol a legfontosabb érvek és ellenérvek egymás mellé lesznek állítva, hogy mindenki objektívan dönthessen. Ha persze lesz erre lehetőség. De ha lesz is, és netán az lesz az eredmény, hogy a város nem akar ide polgári repülést bármilyen indokkal, akkor ennek lesz-e következménye? Lesz-e a polgármesternek ereje, lehetősége, akarata nemet mondani egy kormányzati elképzelésre? Hiszen a fejlesztések elindultak, talán egy részük be is fejeződött. Mi lesz ezekkel? Bocsi, elszámoltuk magunkat, álljunk le, kidobott pénz volt minden eddigi. Esetleg: Ha már eddig eljutottunk, csak menjünk tovább, legyen polgári repülés Kecskeméten. Előbb vagy utóbb kell mondani valamit a lakosságnak ez ügyben.