fbpx

FRISS HÍREK

A magom egy hal – Beszélgetés Gaál Milica festőművésszel

- Advertisement -

Gaál Milica

Gaál Milica festményei elsőre hétköznapinak tűnő pillanatokat örökítenek finom esztétikai érzékkel. Önreflexív, álmok ihlette jelenetei azonban nem engedik, hogy távoli megfigyelők maradjunk. Miénk a csendéleteket torzító kéz, és a tányérokon is a saját arcunkra ismerünk.

Gaál Milica 2021-ben végzett az Eszterházy Károly Egyetemen festőművész szakán Egerben. Jelenleg a Kecskeméti Rajzfilmstúdió 3D csapatában dolgozik festőként. Milicával az alkotásait meghatározó személyes mitológiáról, művészetterápiáról és titkolt festményekről beszélgettünk.

A legutóbbi kiállításod a Hírös Agóra Panoráma termében volt. A februári Hónap Alkotójaként a diplomamunkád mutattad be, vagy új képekkel folytattad a 2021-ben megkezdett tematikát?

A kiállítási anyag nagy része az azt megelőző másfél hónapban készült. Ez egy nagyon termékeny időszak volt. Iszonyat lelki vívódásaim szoktak ilyenkor lenni, de most jó hatással volt rám ez a nyomás. Azért hoztam régebbi képeket is, mert annyira szervesen kapcsolódtak az újakhoz. Igazából minden, amit csinálok, nagyon szervesen kapcsolódik egymásba.

“Az álmokból merített szimbolikus alkotáson keresztül a tükörvilág szorongásai és az önazonoság keresése a témám. Feldolgozása saját, kezdetben nem tudatosan kialakított terápiám.”

Írod a diplomamunkádban, amit LELET címmel mutatsz be. Ezt a témát tovább fejtetted a terítékek és kisszobák körül játszódó Csend-Életek kiállítással februárban. 

“Az ember ösztönös szimbólumalkotó képességét az álmok területe felől közelítem meg, az önreflexió és az önterápiás művészeti jelleg végterméke a lélek lelete.”

Az egyetemi éveimben vizuálisan is megtaláltam azt, amit képviselni szeretnék. De maga a szimbólum nagyon régre vezet vissza, már az óvodás koromig. Amit ki akarok fejezni, ez a magánmitológia, már régóta bennem van. Ezek a festmények az érzelmi önarcképeim. Azért is használtam például a lélek lelete fogalmat, mert a művészetem terápiás jellegűnek érzem. Olyan szimbólumokkal dolgozom, amiket az álmaimban találok meg.

Gaál Milica: Mediterrán ízvilág

Milyen visszatérő szimbólumok váltak részévé az individuális mitológiádnak?

Álmaimban sokszor vagyok hal. Sokszor témám a fuldoklás, az elmerülés. Szóval ha nem is mindig hal, de akkor is egy vízben élő lény vagyok. És ez nem egy általam kitalált szimbólum. Szerintem nem találhatunk ki saját szimbólumokat. A vízben fuldoklás hozta nekem ezt a képet. Úgy érzem, hogy ez a halképben létezés a legbelső rétegem. A magom egy hal.

Még a kócsag volt nagyon sok ideig a képeim szereplője. Nekem a nagypapámat jelenti ez a madár. Voltak olyan álmaim, ahol az otthonom kertjében álltam, és búzakalász volt az egész. Nem lehetett kilátni, vagy kijutni belőle, és egyszer csak ott állt előttem egy hatalmas gázlómadár. Perzselő volt a levegő. Aztán felébredtem.

Hasonló cikkünk:  Szemereyné Pataki Klaudia lesz a kormánypártok polgármester-jelöltje

Gaál Milica: Vonulat

Nem értettem, miért, de remegtem és izzadtam az álom miatt. Utánanéztem, egy kócsagot láttam akkor, csak feketét. Másnap Egerben a patak mentén sétáltam, és mellém szállt egy kócsag. Összefonódott bennem a madár képe a nagypapámmal, és utána többször álmodtam vele ilyen kontextusban.

Nagyon sok olyan képem van ezen a kiállításon, ami eredetileg egy kócsagos kép volt, csak átfestettem. Tök kielégítő volt. És nem azt jelenti, hogy a régi szimbólumot új váltaná fel. Azokat a képeket nem szerettem volna megmutatni senkinek. Olyan titkos, jó érzés, hogy ott van alatta.

Gaál Milica: Halász leve

A személyes világod alakítása mellett pedig magát az alakítás a folyamatát elemzed a szakdolgozatodban.

A szakdolgozati témám a szimbólum, mint a művészetterápia eszköze volt. Hát eléggé sok pszichológiai anyagot kellett feldolgozni, hogy tudományosan megalapozva írhassak róla. Kiss virág volt a konzulensem, aki nagy szakmai tudásával segítette munkámat.

Az elraktározott emlékeidből, tehát a legbelső magodból jönnek fel az álmok, amikkel más világokba tudsz belekapaszkodni egy kis időre. És amikor ott megtalálod ezeket a szimbólumokat, és elkezded önreflexíven kóstolgatni az alkotás során, akkor kiemeled abból a világból ide.

Az alkotás folyamata voltaképpen maga az értelmezés és érzelmi feldolgozás folyamata.

Együtt lüktetnek veled ezek a képek, és miközben dolgozol, a lelki folyamataid hatással vannak a matériára, a festőkéssel jól beleállsz, visszakaparod, visszadörzsölöd. A munkák, amik így készülnek, egyfajta leletet képeznek.

Gaál Milica: Horog szakszerű eltávolítása steril környezetben II.

A leleteid a mindennapok nyugtalanságára tapintanak rá. Nem szomorú, de nem is idilli jelenetek. Milyen az étkezések metafizikája?

Ezek a képek kicsit melankolikusak, de tényleg nem szomorúak. A mindennapi kis hatások, a hétköznapi megalkuvások vannak a dologban. Egyfajta megsemmisülések. Főleg a hal szimbólumból következtek.

Erre tudtam asszociálni, hogy most megesznek engem; birtokolnak, vagy kifognak a vízből és elfogyasztanak. Ezek az étkezések metamorfózisok, a saját áldozatszerepünk dolgozzák fel és azt, amikor a legfixebb pontban kételkedünk.

Nem is a körülmények, hanem inkább önmagunk áldozatai vagyunk. Én alapvetően tök kiegyensúlyozott ember vagyok, de szerintem mindannyiunknál van ilyen filmszakadás, amikor köd száll ránk. A legbiztosabb kapaszkodóinkban vannak titkos, tényleg nagyon titkos kételyek, amiket saját magunknak sem merünk bevallani. Ezeket dolgozom fel.

Gaál Milica: Metamorfózis

Érzelmi kozmoszom asztronautája vagyok, Gaál Milica Emese.”

Mutatkoztál be az első önálló kiállításodon. Hogyan térsz vissza az önreflexív űrsétákból?

Akkor nagyon sikerült megfogni ezt a gondolatot. A saját világom utazója vagyok, a magánmitológia töretlen. Általában segítenek a kapaszkodók az életemben, mint például a társam. Abszolút nem vagyok realista, ezért kell néha tényekkel megnyugtatni magamat, kijönni a fejemből és visszatalálni ebbe a létezésbe.

Gaál Milica belső szimbólumai a mindennapos szertartások és életterek részévé válnak a vásznon. Legyen bármilyen intim is ez jelképrendszer, a szobanövények csendjében és a terítéken megülő szorongás mindannyiunk számára ismerős. Az otthonunkban vagyunk a legsebezhetőbbek, és Milica festményei érzékenyen szembesítenek minket ezzel. Ez a nyugtalanság nem bénító, fokozatosan azonosulunk magával a hallal, majd az egyénnel aki citromot nyom rá.

Gaál Milica tovább építi individuális mitológiáját, képei pedig önreflexióra sarkallnak minket – különösen akkor, amikor megrendül a hitünk a legbiztosabb kapaszkodókban és felfedik arcukat a hétköznapi megalkuvások.

Instagram: @milica_gaal

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Ajánlásgyűjtés közben támadták meg a Kutyapárt kecskeméti jelöltjét a Petőfivárosban (videóval)

A Kutyapárt kecskeméti jelöltje, Kordik Szabolcs és tagtársa április 24-én támogató aláírásokat gyűjtött a Petőfivárosban, az Énekes utcában, amikor...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...