“A városüzemeltetéshez forrás kell, amit biztosítani szükséges” – Dobos József tanácsnokkal beszélgettünk

0
Dobos József egy fűnyíró traktorral érkezett és lekaszálta gaztengert / Fotó: kecsup.hu
Hirdetés

kecsUP: A legszembetűnőbb dolgok közé tartozik a városban, hogy rendben vannak-e a közparkok, felveri-e a gaz az utat, télen eltolják-e a havat. Ellenzéki képviselőként nevezték ki településfenntartásért felelős tanácsnoknak. Mit tapasztalt, amikor átvette elődjétől a feladatokat?  

Dobos József (Szövetség a Hirös Városért Egyesület): Nincs egyszerű dolga egy településfenntartásért felelős tanácsnoknak ellenzéki képviselőként. Nyilván mindent elkövetünk a város fejlődése érdekében. Nagyon fontosnak tartom, hogy a város fejlessze a saját gépparkját. A jelenleg rendelkezésünkre álló gépek 30-35 évesek, a zörgő és csörömpölő kocsik mára sokszorosan amortizálódtak.

A városért keményen lobbizok, és sikerült közel 100 millió forintos eszközpark fejlesztést kiküzdenem. Első lépésben 60 millió forintért fog gépeket vásárolni a városüzemeltetés. Ebben benne van egy önrakodós teherautó, illetve egy univerzális fűnyírógép, ami nemcsak füvet vág, hanem használható télen és nyáron is. Vannak ugyanis hozzá drótkorongok, amivel az útszélét és a padkákat lehet takarítani, és állítható hóekék is, amivel télen a havat is el lehet tolni. Második lépésben kerül beszerzésre egy emelőkosaros autó a fanyeséshez.

kecsUP: Ez a pénz már rendelkezésre áll?

Hirdetés

DJ: Ebben az évben biztosítva van a forrás a közterületek és a közparkok tisztán tartásához szükséges géppark fejlesztésére. A jövőév azonban nagyon bizonytalannak tűnik, mert a kormányzati elvonások, mint a gépjárműadó, a többszörösére megemelt szolidaritási adó, aminek a mértéke már ebben az évben is 1,4 milliárd forint, illetve a kieső bevételek nagyon szűkre szabják a kecskeméti önkormányzat lehetőségeit. Mindez döntően befolyásolja, hogy miként fogjuk majd ellátni a minimális közfeladatokat 2021-ben.

kecsUP: Kecskemét város teljesítményéről ezzel szemben mást hallani. Ha van is kiesés, a siker töretlen.

DJ: A kép nem teljesen ez. Ha ilyen ütemű és nagyságú központi elvonásokkal kell terveznünk, a város el fog adósodni és itt jönnek majd a húsba vágó napi problémák a közfeladat-ellátás területén.

Szőkéné Kopping Rita, Józsa Bálint és Dobos József (Szövetség frakció képviselői) osztották a Széchenyiváros több pontján virágokat / Fotó: kecsup.hu

kecsUP: Sipos László Fideszes képviselő volt az elődje. Hogyan zajlott az átadás-átvétel?

DJ: Nem történt átadás-átvétel. Mint mondtam, nehéz feladata van egy ellenzéki képviselőnek. Kineveztek tanácsnoknak, de ha nem kezdek el dolgozni, akkor nincs konkrét feladatmegbízás. Polgármester Asszonnyal egyeztettem a terveimről és a legfontosabb problémákról. Ezek egyelőre meghallgatásra találtak, mert azt mindenkinek látnia kell, hogy a város motorja a városüzemeltetés. Egy várost a külsejéről ítélnek meg.

Egyik vesszőparipám a kecskeméti körforgalmak állapota. Azt szeretném elérni, hogy a körforgalmakat adjuk ki vállalkozóknak, akik azt rendben tartják, cserébe reklámfelületként használhatnák. Amikor ezt felvetettem, akkor derült ki, hogy a Bem utca – Kurucz körút körforgalom az aluljárónál még nincs is hivatalosan átadva.

kecsUP: Milyen speciális problémákkal kell megküzdenie?

DJ: Sajátos problémája Kecskemétnek, hogy hatalmas külterülettel rendelkezik. A külterületek ellenőrzése nagyon sok erőforrást igényel. Innen nagyon sokan keresnek különböző ügyekben, és kérnek nagyobb figyelmet. A sűrűn lakott bel- és kertvárosi területeken élők is hasonlóan ezt fogalmazzák meg, és kérik, hogy nagyobb figyelem vetüljön a közvetlen problémáikra. Az igazságosság arányát kell jól megtalálnunk, hogy többek között rendben legyen a közvilágítás a város teljes területén, vagy a városi fenntartású úthálózat. Kiemelt céljaim közé tartozik az utak pormentesítése, de emellett számtalan halaszthatatlannak tűnő feladat maradt el korábbról, amiket el kell látni.

A cél, hogy önállóan tudjon működni a városüzemeltetés, mert így jobban ellenőrizhető és biztosítható a minőségi közfeladat-ellátás.

Dobos József Településfenntartásért felelős tanácsnok / Fotó: Dobos József közösségi oldala

kecsUP: Rengeteg feladat tartozik a városüzemeltetéshez, amihez támogatásra van szükség. Hogyan lobbizik?  

DJ: Rendszeresen tárgyalok a városvezetéssel és a polgármesterrel, hiszen a városüzemeltetés közös feladatunk, ami nem lehet politikai ütközőpont. Ami lassítja a gyors és hatékony ügyintézést, az maga a hivatali bürokrácia, amiben sokszor elvesznek az aprónak tűnő, de egyébként fontos dolgok. Mondok egy egyszerű példát. Kilenc buszmegállót kellene kihelyeznünk, vagy már ki is kellett volna, de a hivatali eljárás nehézkes.

kecsUP: Milyennek ítéli városüzemeltetési szempontból Kecskemét mai állapotát?

DJ: Jelen pillanatban még kezelhető, de ha folytatódnak a központi elvonások, akkor viszont nagy problémák lehetnek. Nem mellékes például az, hogy egy évben hányszor tudjuk vágni a füvet a közparkokban. Az elvonások, ha folytatódnak ebben fognak elsőként megmutatkozni, amit a kecskemétiek saját bőrükön is érzékelnek majd.

kecsUP: Honnan lesz mégis forrás a napi működésre?

DJ: A politikai válasz egyszerű. Az országot a Fidesz vezeti, Kecskemétet szintén. Éljen ezzel az előnnyel, ezzel a lobbival a városvezetés a kecskeméti polgárok érdekében. A városüzemeltetéshez forrás kell, amit biztosítani szükséges.

kecsUP: A kórháznál leállt a parkolóház és a körforgalom építése is. Miért?

DJ: A Róbert Károly körút építkezése idén elkezdődik, de a kórháznál félbemaradt parkolóház és körforgalom ügyében értetlenül állok. Mindenki azt a kérdést teszi fel, hogy miként indulhat el egy építkezés, miközben nincs építési engedély.

Előmunkálatok a körforgalom építéséhez / Fotó: kecsup.hu

kecsUP: Ki a felelős ezért?

DJ: Az önkormányzat is felelős a kialakult helyzetért. A Nyíri út kereszteződésében ugyanis a fák kivágása már rég megtörtént, és összességében megindultak az előkészületek. A vírus alatti időszakban meg lehetett volna építeni a körforgalmat. A város 250 millió forinttal szállt bele a projektbe. A többit vállalta a kivitelező. A terület jelenleg fel van durva és legalább 60 autóparkolónak a helye hiányzik.

kecsUP: Májusban közepén az 54-es főút bevezető-szakaszának a szervízútjait járta körbe, és akkor azt mondta, hogy ebben a formában nem szabad átvenni az utat. Hol tart ez a folyamat most?

DJ: A probléma röviden az, hogy a szervízutak nincsenek rendben. Ha ezt a város ebben a formában átvenné, súlyos milliókat kellene ráfordítani, hogy az hosszabb távon is rendben legyen. Jeleztem a kifogásomat a polgármester felé, aki ezt elfogadta. Jelzést tettünk a kivitelezőnek, de egy hónapja nem érkezett válasz.

Dobos József az 54-es főút bevezető-szakaszának a szervízútjait járta körbe / Foto: Dobos József facebook oldala

kecsUP: A városban nagyon sok az illegális szemétlerakó hely. Mi a megoldás?

DJ: Óriási probléma ez a városban, ami összefügg azzal, hogy megszűnt a lomtalanítás. Bár lehet rendelni konténert, de a lakosok igen kis része tud erről a lehetőségről. A saját választókerületemben már szerveztem lomtalanítási akciót, amit szeretnék már városrészben is megvalósítani. De kezdeményezni fogom, hogy álljon vissza az egész városra kiterjedő lomtalanítás.